Inlägg från: EnAnonumius |Visa alla inlägg
  • EnAnonumius

Vad fan är grejen med Oxfile?

Twister skrev 2016-06-30 16:40:03 följande:
    Då känner du inte många rika tydligen. Alla jag känner äter vita bönor i tomatsås, varma koppen, och dricker liptons tepåsar. Ingen av dessa personer äter bara tryffel och maine hummer. Ingen. Och även om vissa rika bara äter choklad gjort av blinda nunnor i Tibet, så vad spelar det för roll? Varför får man inte äta det man vill? Vad spelar det seriöst för roll vad andra lägger i munnen om det inte påverkar din ekonomi alls?
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Daniel12 skrev 2016-06-30 16:34:32 följande:
    Väldigt få rika människor äter falukorv eller korv överhuvudtaget, möjligen de lite finare och dyrare korvarna, som de köper i delikatessen/charken. Likadant med skinka och sådant.

Jasså?

Hur många rika människor känner DU som du umgås med 24/7 året om så du kan uttala dig så tvärsäkert om deras matvanor och "alla rika människor" baserat på o människor du umgås med 24/7 året om?

• EnAnonumius
    Jennie med ie skrev 2016-06-30 16:38:46 följande:
    Så för att man köper och äter oxfilé ibland, för de flesta svenssons blir det nog inte mer än en handfull gånger/år ( stereotypt typ nyår och nån till smile5.gif ), så snöar man in på det. Oavsett vad man äter i övrigt, och hur ofta, och till vilket pris. Got it!
    Precis..
  • EnAnonumius
    Jennie med ie skrev 2016-06-30 16:57:03 följande:
    Jag förstår inte ö h t hur det kom att handla om rika människor, en av TS hörnpelare är ju att folk äter oxfilé fast de inte har råd egentligen men försöker låtsas att de är fina och rika... Då är man ju de facto inte rik.
    Exakt.. Så han är ju knappast konsekvent heller.  Det som är lustigt, så har jag träffat på rikt folk som faktiskt älskar något så banalt som stekt falukorv och makaroner.
    Men enligt "självutnämnda experten" TS så köper ju inte rikt folk detta.

• EnAnonumius
    Daniel12 skrev 2016-06-30 16:34:32 följande:
    Väldigt få rika människor äter falukorv eller korv överhuvudtaget, möjligen de lite finare och dyrare korvarna, som de köper i delikatessen/charken. Likadant med skinka och sådant.

Hear hear!!!

Den SJÄLVUTNÄMNDA EXPERTEN har uttalat sig nu måste ju rikt folk leva upp till hans stereotyper och fördomar annars så ljuger de för sig själva och omgivningen om de inte lever efter hans fördomar och stereotypa mallar. Drömmer

• EnAnonumius
    Daniel12 skrev 2016-06-30 16:50:39 följande:
    Jag har adblock, men det är alla jävla bilder som slöar ner det.

Har för mig om att man kunde ändra i inställningar så att man kunde få den gamla versionen av FL (dvs det gamla utseendet). Har letat, men hittar inte någon sådan inställning.

Image Block finns en annat tillägg  till Firefox.

• EnAnonumius
    Daniel12 skrev 2016-06-30 17:11:37 följande:
    Det som folk kallar stereotyper stämmer ofta förvånansvärt bra med verkligheten, hur lite man än vill erkänna det. På samma sätt som många svenssons tror att alla missbrukare och pundare är långhåriga, ser härjade ut och har en skruvmejsel i jackfickan, a la 70-tal, samt att de bara sitter i någon sjaskig kvart och skjuter i sig herion dagarna i ända.

DU vill att det skall stämma bra med verkligheten och väljer därför att MEDVETET se det DU VILL SE för att bekräfta dig själv och dina fördomar och dina stereotyper DU väljer att måla upp. Där har du fakta och sanningen.

• EnAnonumius
    AnnaMoberg skrev 2016-06-30 17:12:39 följande:
    Jag hade inte heller hälsat på dig med tanke på vilken typ av människa du verkar vara, och hur du uppenbarligen ser på andra. Och det har inget med dina matvanor att göra.
    Exakt min tanke. Skål
  • EnAnonumius
    Daniel12 skrev 2016-06-30 17:39:17 följande:
    DU VET FÖR FAN INTE HUR DET ÄR ATT HA FÖRLORAT NÅGON MAN ÄLSKAR, så sluta med ditt fjortisaktiga "Men please"...

Nu lämnar jag tråden, jag är förbannat trött på all högfärd!

Så var det dags igen. Du sitter och tar för givet om folk.   Du har för fan ingen jävla aning om LauraPalmer har förlorat någon eller inte. Baserat på DET svaret hon gav  dig.

Så den enda som uppvisar äkta fjortisbeteende är du i detta fall inte den du anklagar.
  • EnAnonumius
    Daniel12 skrev 2016-06-30 17:42:27 följande:
    Hitta på? Jag är inte dummare än att jag förstår folks baktankar.

Hejdå, nu ska jag ta mig en rejäl sup så jag lugnar mina upprörda nerver!

Lider du av svår paranoia eller? Ja det är en fullt adekvat fråga att ställa dig i detta sammanhanget.
  • EnAnonumius
    Daniel12 skrev 2016-06-30 18:49:10 följande:
    Grejen är den att man är ifrånsprungen.. nästan alla de jag gick i samma skolklass som har lyckats med sina liv, men inte jag. De har fina jobb, höga löner, fina hus, kan unna sig i stort vad de vill. Men jag, som var en av de mobbade, sitter där jag sitter idag, och inte skäms de ett vitten för att ha förstört ens liv. Men jag dömer dem inte. Döm inte så skall ni inte bli dömda säger Jesus. Och be för era fiender och dem som förföljer er..

Ta inte ut dina privata avundsjuka på omgivningen och dina misslyckande på omgivningen då. det är fan inte andras problem att du är en misslyckad helt i din personlighet och din mentala utveckling.

Du sitter ju för och direkt ljuger när du säger att "du dömer inte andra". 

du sitter ju och har dömt många i denna tråden helt utan jäkla grund och du sitter och ANSER att folk alltid har baktankar med med allt det du svarar.

Du är fan inte ensam om att blivit mobbad i skolan. Det är något du skall lära dig att inse en gång för alla.
    Men det ger dig ingen rätt att sitta i vuxen ålder att döma andra, och sitta och ljuga om andra vad de menar när det svarar dig, du sjunker så otroligt lågt och anklagar folk att "de vågar inte erkänna att du har rätt",  och sitta och dikta upp anledningar om folk över varför de beter sig på ett visst sätt.

• EnAnonumius
    Daniel12 skrev 2016-06-30 19:48:25 följande:
    Tacka vet jag en grillad kotlett med persiljesmör och svartpeppar och salt. Och så klyftpotatis. Men det duger väl inte för det finare folket, nej där ska det va Oxfileee och pommes duchesse. Eller varför inte flamberad nötstek med onanerande charlottenlökar på en bädd av bechamelsås och soltorkade tomater.
    Persiljesmör är ganska vanligt inslag hos rikt folk att äta. Ja fast jag själv är en fattig flicka lever på existensminimum så har jag ibland blivit bjuden på mat hos dem som är riktigt rika.

Så varför sitter du och äter samma ingredienser och sammansättningar som hos folk du föraktar?

• EnAnonumius
    Daniel12 skrev 2016-06-30 20:15:53 följande:
    Fan finns det ingen som äter vanlig mat längre? Vad hände med ärtsoppa, bruna böner och fläsk, sill och potäter, fläskpannkaka eller älgköttgryta med bambuskott?

Är det ingen vanlig mat som duger åt folk längre?
    Tja det är väl knappast andras problem att du inte hänger med i matutvecklingen och stagnerat på det vi 60-70-talister åt som barn och "växte upp med". 

Även det svenska köket utvecklas det som räknades som husmanskost "vanlig mat" i går är inte husmanskost i dag. 
    Dessutom det DU anser är vanlig mat måste inte vara det för andra. Trist att du vägra att inse detta.

Jag själv är uppvuxen på gammaldags svensk husmanskost, och DU det är knappast "vanligt" med bambuskott till älggryta. Inget jag hittar i de gamla kokböckerna jag har hemma, som jag tog tillvara på efter morsan dog, som är utgivna på från 40-60 talet.

• EnAnonumius
    Daniel12 skrev 2016-07-01 05:39:00 följande:
    Det är ni unga som inte har varit med om hur det var förr. Det var vanligt på 70- och 80-talet att man hade bambuskott i köttgrytor överhuvudtaget. Många äldre minns inte heller, eftersom svenskens minne är kort, men JAG minns, ty jag är nostalgiker.

Rullader är ju fortfarande populära i alla dess former, och dessa kan man kombinera lite hur man vill och känner för.

Lägg NED detta med "hur det var förr". Och detta med "Det är att ni är unga".

Jag var OCKSÅ med "förr" och hade en mor som var född på 40-talet och gick i lanthushållsskolan när hon var ung, trots att morsan var en liten asfaltsblomma.
    Själv är jag en 70-talist, och uppvuxen på riktigt klassisk svensk husmanskost baserat på svenska råvaror efter säsong.

Sedan detta med bambuskott i gryta. Måste var någon "lokal grej" för det var svindyrt att köpa in bambuskott på 70-80 talet och var inte så vanligt i "hela landet" om du nu trodde detta med att blanda in asiatiskt (bambuskott) i svenska klassiska maträtter. 

Ja rullader var heller inget ovanligt dock trots att jag växte upp på 70-80-talet själv så smutsade aldrig morsan ned sina rullader med att blanda bacon och fisk. 
    Däremot gjorde hon falsk kräftströmming. Det är också en form av rullader och till namnet trots så innehåller den inte en endaste kräfta heller, gôtt som fan ändå.

Jag har ätit det EN gång i mitt liv, bacon makrill rullad, och det var INTE från min morsa och det var den mest vedervärdigaste jag har ätit. Skulle till och med föredra lever (som jag avskyr och nästan spyr av) framför en rullad blandat med bacon och fisk.

Här är ett utdrag (jag har inte med allt men mycket)  på maten jag åt som barn:

* Stekt salt sill med löksås (vit tjock) och potatis. (mums, älskade även som litet barn)
    * Stuvade makaroner med falukorv (c:a en gång i halvåret)
    * Stekta fläskkotletter med styvade ärter och morötter
    * Plommonspäckad fläskkarré med gräddsås (gjord på fond av fläskkarrén) och potatis.
    * Kokt makrill med citronsås och potatis.
    * Stekt falukorv och bacon med löksås (tjock vit löksås) och potatis.
    * Levergryta med potatis och rödbetor (blä)
    * Köttsoppa från grunden med oxsvans eller älg. (Morfar var jägare)
    * Skaldjursgratäng med potatis.
    * Kokt torsk med äggsås och potatis
    * Köttkorv med sky och potatis
    * Rotmos och fläsklägg (mumsilimumsmums)
    * Pyttipanna gjord på klassiskt svensk sätt av "rester i frysen".
    * Spaghetti med köttfärssås (c:a en gång i halvåret)
    * Falsk kräftströmming med potatis. (gott)
    * Fusk lapskojs (mumsilimums)
    * Isterband (blärk)
    * Ugnsgrillad kyckling med potatis och brunsås.
    * Viltgryta (beroende på vad för kött morfar gav oss efter sina jakter).
    * Kokt köttben med sky och potatis.

Min exman, en sen 60-talist, som är uppvuxen på i Skaraslättern hade heller aldrig bambuskott i älggrytan. Hans mamma lagade också klassisk svensk mat efter den svenska säsongen.

• EnAnonumius
    Daniel12 skrev 2016-07-01 06:03:11 följande:
    Konstigt, Morsan och många av mina dåvarande kompisars föräldrar brukade ofta ha bambuskott i sina köttgrytor, tillsammans med skivade morötter. Kanske är det ett lokalt fenomen då eftersom så få känner till det.

Tja, jag är ju lite av en nostalgiker när det gäller mat, så jag gillar den äldre husmanskosten. Det var redig mat som man blev stor och stark av - som min far brukade säga: "Är man stor och stark får man gå till folkets park, är man liten och klen får man gå till frälsningsarmen", samt "Ät och drick, så får du stor pick".

Jag är inte uppväxt i någon mesig familj där man petade bort grönsakerna ur maten för att man inte tyckte om dem. Det var bara att ta av allt som var framdukat och se glad ut. Inte fick vi slänga mat heller, för det sågs som ett hån mot fattiga barn i Afrika. Det var så pass att jag och mina syskon tillochmed kunde åka på en omgång om vi var kinkiga vid matbordet eller fick för oss att slänga det vi inte orkade äta upp. Det ni, det har ni aldrig varit med om!

Det du har svårt att inse och förstå att det som är "vanligt i ditt kvarter bland dig och dina vänner" måste inte vara det i hela landet. 

Så det som är riktigt konstigt  egentligen är att du inte klarar av att lyfta din blick och se utanför dina snäva ramar och inse att ser något ut på ett visst sätt så måste det inte vara likadant för alla. Och du tjatar om din "livserfarenhet" också på detta, då skall man ha lärt sig via just livserfarenhet att folk är olika och man kan ha olika uppväxtförhållanden med även när det gäller matvanor.

Jag har lagt in en del av min barndoms mat som jag åt som barn i inlägg #242.

För den som är vaken så ser dem att det är en hel del fisk. Vilket var väldigt vanligt om man är född och uppvuxen i Göteborg mellan 1900-1980 talet att man åt fisk minst en gång i veckan i bland två till tre gånger i veckan. Vanligt fur kustbor.

• EnAnonumius
    K grrl skrev 2016-07-03 08:19:17 följande:
    Jag har alltid antagit att folk i gemen lagar till finkött för att de inte har kunskapen att tillaga annat.
    Det är inte råvarorna det går an på, det är kocken det går an på.

D.v.s även om man har råvaror som tillhör toppklass så vet man inte hur man lagar till maträtten, trots toppklass råvaror, så kommer det ändå att smaka skit.

Svar på tråden Vad fan är grejen med Oxfile?