MNLU skrev 2016-06-30 15:02:26 följande:
Alltså, det finns ju mycket gott kött, både när det kommer till fläsk, nöt, kyckling eller fisk och det ena behöver ju inte utesluta det andra. Oxfilé som är tillagat på rätt sätt tycker jag är fantastiskt gott, men det betyder ju inte att det skulle vara bättre än något annat, bra tillagat, kött eller att jag ser ner på någon som äter fläsk. Gör folk verkligen det eller sitter det bara i huvudet på den som tar illa upp? Det är ju lätt att se saker som inte finns när man letar fel...
Annars vet jag inte riktigt vad ni omger er med för folk.. Jag hör extremt sällan någon skryta om vad dom lagar ,och skulle jag tex springa på grannen ute vid grillen så skulle han kanske kunna le, vifta lite med grillspaden och säga att "idag blir det grillat :D" men inte sjutton skulle han specificera vilket kött som skulle grillas.
Jag brukar bli bortbjuden till en familj som gillar bra mat och som lägger en väldigt stor del av budgeten på just det och där är det också en salig blandning av rätter och inte det minsta skrytig stämning. Jag tror man ser det man vill se helt enkelt.
Ja det är det jag reagerar på också. Det finns ju så många olika sorters kött, alla med olika smak, pris och kvalitet. Varför snöar folk in just på Oxfile då, som är det dyraste köttet? Det måste ju finnas en anledning till det, och jag tror inte att det är smaken i första hand.
Det var ju också något folk snackade om när man var yngre, i övre tonåren. "Fan asså, tänk att ha råd att äta Oxfile och rysk kaviar varje dag som de rika typ å gå på Operakällarn". Om samma beundran för de som har råd att äta dyr mat hänger med upp i vuxen ålder, då har man nog inte mognat riktigt, utan drivs fortfarande av att "ta revansch" genom att framhålla att det här har minsann jag råd att äta..