Daniel12 skrev 2016-07-01 05:39:00 följande:
Det är ni unga som inte har varit med om hur det var förr. Det var vanligt på 70- och 80-talet att man hade bambuskott i köttgrytor överhuvudtaget. Många äldre minns inte heller, eftersom svenskens minne är kort, men JAG minns, ty jag är nostalgiker.
Rullader är ju fortfarande populära i alla dess former, och dessa kan man kombinera lite hur man vill och känner för.
Lägg NED detta med "hur det var förr". Och detta med "Det är att ni är unga".
Jag var OCKSÅ med "förr" och hade en mor som var född på 40-talet och gick i lanthushållsskolan när hon var ung, trots att morsan var en liten asfaltsblomma.
Själv är jag en 70-talist, och uppvuxen på riktigt klassisk svensk husmanskost baserat på svenska råvaror efter säsong.
Sedan detta med bambuskott i gryta. Måste var någon "lokal grej" för det var svindyrt att köpa in bambuskott på 70-80 talet och var inte så vanligt i "hela landet" om du nu trodde detta med att blanda in asiatiskt (bambuskott) i svenska klassiska maträtter.
Ja rullader var heller inget ovanligt dock trots att jag växte upp på 70-80-talet själv så smutsade aldrig morsan ned sina rullader med att blanda bacon och fisk.
Däremot gjorde hon falsk kräftströmming. Det är också en form av rullader och till namnet trots så innehåller den inte en endaste kräfta heller, gôtt som fan ändå.
Jag har ätit det EN gång i mitt liv, bacon makrill rullad, och det var INTE från min morsa och det var den mest vedervärdigaste jag har ätit. Skulle till och med föredra lever (som jag avskyr och nästan spyr av) framför en rullad blandat med bacon och fisk.
Här är ett utdrag (jag har inte med allt men mycket) på maten jag åt som barn:
* Stekt salt sill med löksås (vit tjock) och potatis. (mums, älskade även som litet barn)
* Stuvade makaroner med falukorv (c:a en gång i halvåret)
* Stekta fläskkotletter med styvade ärter och morötter
* Plommonspäckad fläskkarré med gräddsås (gjord på fond av fläskkarrén) och potatis.
* Kokt makrill med citronsås och potatis.
* Stekt falukorv och bacon med löksås (tjock vit löksås) och potatis.
* Levergryta med potatis och rödbetor (blä)
* Köttsoppa från grunden med oxsvans eller älg. (Morfar var jägare)
* Skaldjursgratäng med potatis.
* Kokt torsk med äggsås och potatis
* Köttkorv med sky och potatis
* Rotmos och fläsklägg (mumsilimumsmums)
* Pyttipanna gjord på klassiskt svensk sätt av "rester i frysen".
* Spaghetti med köttfärssås (c:a en gång i halvåret)
* Falsk kräftströmming med potatis. (gott)
* Fusk lapskojs (mumsilimums)
* Isterband (blärk)
* Ugnsgrillad kyckling med potatis och brunsås.
* Viltgryta (beroende på vad för kött morfar gav oss efter sina jakter).
* Kokt köttben med sky och potatis.
Min exman, en sen 60-talist, som är uppvuxen på i Skaraslättern hade heller aldrig bambuskott i älggrytan. Hans mamma lagade också klassisk svensk mat efter den svenska säsongen.