Inlägg från: Jennie med ie |Visa alla inlägg
  • Jennie med ie

Vad fan är grejen med Oxfile?

Jag förstår inte ö h t hur det kom att handla om rika människor, en av TS hörnpelare är ju att folk äter oxfilé fast de inte har råd egentligen men försöker låtsas att de är fina och rika... Då är man ju de facto inte rik.

EnAnonumius skrev 2016-06-30 16:53:07 följande:

Jasså?

Hur många rika människor känner DU som du umgås med 24/7 året om så du kan uttala dig så tvärsäkert om deras matvanor och "alla rika människor" baserat på o människor du umgås med 24/7 året om?

• Jennie med ie

Jag gick bet i kycklingfilétråden, men skam den som ger sig. Nytt försök. Jag skriver vad vi ätit i detta hemmet senaste veckan och så talar fantastiske TS om hur det är ställt med vår ekonomi, vad vi känner och vad vi tycker, vilken livsåskådning vi har o s v.

Torsdag
    Hemmagjord pizza.

Fredag
    Lunch: sill-lunch.
    Middag: grillade kycklingspett (maken), grillklubba (sonen) resp. quorn-spett (jag), sallad, hemmagjord sås.

Lördag.
    Lunch: dubbelmarinerad fläskfilé resp. tofu, sallad, hemmagjord sås.
    Middag: grillad kycklingfilé resp. kycklingklubba resp. bönbiff. Stekt nypotatis och sallad till.

Söndag:
    Hemmagjord pizza

Måndag:
    Stekt korv och blomkålsmos.

Tisdag:
    Maken åt köttgryta baserad på fransyska tror jag.
    Jag åt grillad quornfilé, sallad, vitlöksbröd och tzatziki.

Onsdag:
    Hemmagjorda burgare med tillbehör.

• Jennie med ie
    Twister skrev 2016-06-30 17:15:40 följande:
    Fast jag tycker inte heller att bara bacon och bönor eller korv och makaroner är riktigt komplett vuxenmat. Mer barnmat, och jag undrar över smaklökarna på de vuxna som njuter av så näringsfattig mat reguljärt. Men ja, vad tror du di rika dricker för te på morgonen? Eller tar med sig till picknicken på vinter. Jo vanlig te och varma koppen. Jag har ju själv varit med på dessa picknickar utan butlers och anklever. Rika äter tom kebabpizza. Det du!
    Ja det är ju verkligen vanliga rika människor som använder ordet white trash. Inte alls bortskämda brats i övre tonåren som undrar varför inte alla flyger privat eftersom det är skönare. 

Alla på flashback säger ju...Tack för det skrattet. Visst är det konstigt att Sveriges elit samlas just där för att skratta åt plebejerna. Kungen själv är där med nicket epa-swag.33. Det visste du eller hur? Nej, att du tar flashback seriöst säger en hel del av dig. 
    Bacon är skitgott Jod¨jag minns det fast det var 15 år sedan jag åt kött. Men som du säger, inte hela tiden... och det hindrar ju inte att man tycker oxfilé är gott OCKSÅ (även om jag inte tycker/tyckte det). Och makrill OCKSÅ. Och tryffel OCKSÅ. Och kebabpizza OCKSÅ Och att man varierar, även prismässigt.
  • Jennie med ie
    Daniel12 skrev 2016-06-30 17:21:13 följande:
    "Behöver ingen större förmögenhet"? Nämen TITTA TITTA så du bekräftar mina "fördomar". Nä för det tillhör ju det normala att man ska ha stor villa och råd att åka på utlandssemester varje år. Att man ska ha råd att äta dyrt och gott varje dag. Men vi som bor i lägenhet då, en simpel hyresrätt och som måste vända på slantarna varje månad för att ha råd med allt det nödvändigaste? Är vi losers enligt dig? Det är inte underligt att ett parti som SD växer och växer, med det förakt mot den lägre klassen som finns.
    Det fanns inget som helst förakt mot "den lägre klassen" i Lauras inlägg eller minsta antydan om att hyresrättsboende med tajt ekonomi är losers. Det är nästan imponerande, fast bara nästan, hur mycket man kan läsa in i en mening helt på egen hand.
  • Jennie med ie
    AnnaMoberg skrev 2016-06-30 17:35:31 följande:

Lycka till.

Oddsen är skyhöga!

Yepp, de slår i taket. Konstigt.
  • Jennie med ie
    Daniel12 skrev 2016-06-30 17:37:00 följande:
    Det sägs ofta inte rakt ut, men är underförstått. Självklart menade hon inte så, medvetet, men kanske undermedvetet..

Ungefär som en försiktig mobbare skulle säga till sitt offer: "Det är normalt att vara smal, snygg och lyckad, men för den skull dömer jag inte dig som är fet, ful och misslyckad..
    Hjärnspöken stavas det.
  • Jennie med ie
    Daniel12 skrev 2016-06-30 17:39:17 följande:
    DU VET FÖR FAN INTE HUR DET ÄR ATT HA FÖRLORAT NÅGON MAN ÄLSKAR, så sluta med ditt fjortisaktiga "Men please"...

Nu lämnar jag tråden, jag är förbannat trött på all högfärd!
    Vad vet du om hurvida Laura förlorat nån hon älskar eller ej?

Och oavsett är det inget frikort för att bete sig illa och har inte med saken att göra.
  • Jennie med ie
    Twister skrev 2016-06-30 17:44:41 följande:
    Då har du alltså pengar till det, men inte till mat som du suktar efter? Det kallas prioriteringar. 
    Hemkört får man anta, det är ju billigast. Tror jag.
  • Jennie med ie

Fiskpanetter??? För att ni är för lata för att bena ur fisken eller???

Aniiee skrev 2016-06-30 19:30:55 följande:

Alltså, nu blir jag lite full i skratt. Min familj = månadsinkomst på nära 100 000 efter skatt (och nu när jag börjar jobba igen så blir det så klart ännu mer, närmare 130 000. I månaden. EFTER skatt) . Julis middagsmeny:

Kyckling deep south style, morotskaka

Barnvänlig restaurang (förmodligen på typ Skansen eller Junibacken)

Bakad potatis med tillbehör

Fiskpanetter med kall sås och potatis (fiskpanetterna är dessutom köpta i frysdisken)

Pannbiff, sås och potatis

Sommarsoppa, pannkakor

Pytt i panna med ägg och inlagda rödbetor

Japansk grillkväll med gäster

Köttbullar och makaroner

Thaikyckling

Torsk i äggsås, potatis, vaniljhjärtan till efterrätt

Raggmunk

Lakto-ovo-lasagne

Helstekt kyckling med klyftpotatis och sås

Vanlig lasagne

Köttbullar, mac&cheese

Birka Paradise* buffé

Korv stroganoff

Tacos

Kycklingwok m apelsin, chili och ingefära

Ugnspannkaka

Sesamlax, rulltårta till efterrätt

Fläskgryta, 

Kycklingspett, pommes, sås

Fiskgratäng

Prinskorv och grönsaker med tzatziki

Pasta med ricotta

Köttfärslimpa, potatis, sås.

Superlyx, eller hur?

• Jennie med ie

Rådjurssadel? Skrytmat!!!

Daniel12 skrev 2016-06-30 19:53:14 följande:

Eller varför inte rådjurssadel men flamberad gurka, bräserad kalvfile och Ostron på en bädd av mintgele och stekta gröna bönor?

• Jennie med ie
    Daniel12 skrev 2016-06-30 20:15:53 följande:

Fan finns det ingen som äter vanlig mat längre? Vad hände med ärtsoppa, bruna böner och fläsk, sill och potäter, fläskpannkaka eller älgköttgryta med bambuskott?

Är det ingen vanlig mat som duger åt folk längre?

Äter du ärtsoppa? Fy vilket högfärderi att köpa färdig ärtsoppa (för du gör ju inte egen).

Ärtsoppa äts för övrigt ofta här under höst och vår (inte av mig men maken), hemmagjord. Sill och potäter åts i fredags som framgår av matsedeln du blundar för. Fläskpannkaka åts senast härom veckan. Bruna bönor också (återigen inte av mig). Älg äts dock aldrig här hemma. Fy oss!
  • Jennie med ie
    Daniel12 skrev 2016-06-30 20:43:55 följande:
    Men du har ju sunda matvanor trots allt! Ytterligare ett bevis. Man förösker inbilla andra att man äter fin mat, men i själva verket äter man husmanskost. Tack för att du bekräftade vad jag trott hela tiden..
    Jag har aldrig försökt inbilla folk någonting. Det är DU som inbillat dig det.

Jag äter inte husmanskost, äter som sagt inte ens kött, men min man gör. OCH texmex. OCH fläskfilé. OCH kycklingfile´. OCH oxfilé (men det var nog 10 år sedan senast). OCH kebab. OCH.....
  • Jennie med ie
    Aniiee skrev 2016-06-30 20:47:36 följande:
    Dessutom, bambuskott? Det är ju nästan lika dyrt som innerfilé.....
    Ja fy bubblan. Men gott i wok!
  • Jennie med ie

Äh det är väl helt normalt att ha råd med det. Även för den med medelmåttiga inkomster som kanske köper en bit oxfilé ibland för samma summa som nån annan lägger på drivmedel till bilen varannan vecka t ex, eller nån tredje lägger på att färga håret hos frissan varannan månad t ex. Finns inget hån i det utan det handlar om olika prioriteringar, olika kostnader/utgifter o s v.

Det betyder inte att man anser det vara onormalt att INTE anse sig ha råd till det, eller att man tycker att alla andra också ska köpa det, eller att de som inte köper oxfilé är sämre o s v.

Daniel12 skrev 2016-07-26 08:25:36 följande:

Frågan återstår dock, varför man villigt betalar 4-600kr för en liten sketen bit kött, när man kan få annat gott kött för mindre än en femtedel av det priset. Men det är klart, har man råd så har man, men då ska man inte anse att det är "normalt" att ha råd med det, eftersom det kan ses som ett hån mot folk som lever på marginalen och är tvungna att vända på varenda krona. Att se det som "normalt" att kunna lyxa till det när man vill och känner för det är inget annat än skryt och att vilja verka förmer än andra. Så enkelt är det!

Svar på tråden Vad fan är grejen med Oxfile?