EnAnonumius skrev 2016-06-29 17:44:40 följande:
Är en person medioker till dålig på att laga mat så spelar det ingen roll om det är s.k "dyra råvaror" man har, maten kommer att vara kass ändå.
Så jag köper inte ditt skitsnack om att du är en mästare på att kunna laga god mat på billiga råvaror.
Sanningen är den att du med tydlig uppenbarhetskrav vägra att fatta att råvarorna har inget med saken att göra om man skall få bra god mat, utan allting hänger på den som lagar maten om det skall bli bra god mat.
Men här är du en sann mästare på egentligen:
*Det du är en mästare på är att du startar trådar efter trådar och sitta och komma med fördomsfulla slutsatser om den stora massan baserat på ett extremt fåtal individer i din omedelbara omgivning där du bor. Får du inte medhåll från andra människor som inte bor i din byhåla så har du alltid rätt och de som svar dig har alltid fel.
*Du är en mästare på att sjunka så lågt med att du till och med på individnivå säger till enskilda människor att du har rätt om dem, och sitter och anklagar individer att "de vågar inte erkänna att du har rätt".
*Du är en mästare på att vägra acceptera olikheter och är en mästare på att vägra inse att världen inte kretsar kring dig och dina förutfattade meningar om folk..
Av livserfarenhet och med ålder ökande människokännedom har jag blivit ganska bra på att läsa av människor. Och jag vet att svensken i gemen har ett visst behov av att överdriva sina meriter och vilja framstå som rikare och finare än vad de i själva verket är. Det är ungefär som när man sitter på en fest och det finns en slagskämpe där som skryter om alla han har slagit ned och satt på plats. Mer än 70% av det "hårdingen" säger kan man räkna bort som rena lögner eller åtminstone överdrifter
Trots rådande jantelag är det ändå ganska typiskt svenskt att skryta, ljuga och överdriva, speciellt hos den manliga delen av befolkningen, för att det ska imponera på tjejerna, och framförallt under alkoholberusning. Jag hade en kompis som skröt om att han hade varit medlem i Hells Angels och att han hade slagit folk så de blev invalider och rullstolsburna, och som även skröt om att han kunde fixa pengar hur lätt som helst, för han hade minsann "kontakter". Nu är detta ett extremfall, men jag har sett samma tendenser, i varierande grad (alltså högre eller lägre) hos många svenskar med låg självkänsla och speciellt hos karlar som har mindervärdeskomplex. För övrigt är det vanligt att vanliga svenssons skryter eller ljuger om att de har "kontakter", antingen inom MC-gäng eller andra kriminella kretsar,.bara för att sätta sig i respekt hos folk. Du anar inte hur många gånger jag fått höra sådant. Senare har det visat sig att det varit rena lögner eller överdrifter.