Inlägg från: Daniel12 |Visa alla inlägg
  • Daniel12

Vad fan är grejen med Oxfile?

Jennie med ie skrev 2016-06-29 16:53:41 följande:

Egentligen skulle jag vilja skriva att du ska sluta med dina jävla mattrådar hela tiden där DU ser ner på och är både nedlåtande och oförskämd mot de som har andra smakpreferenser, ekonomiska förutsättningar och etiska och moraliska ramar än du eftersom andras matvanor inte berör dig. Och så krydda med fler svordomar och omogna uttryck.

Men det gör jag inte Dels är jag liksom lite väluppfostrad. Och dels kan jag ju välja att inte gå in i tråden mer när jag fått nog.

Du får skriva vad du vill till mig. Skriv att jag är dum i huvudet, att jag är en jävla idiot  eller att jag borde ha ett rejält kok stryk eller liknande. Jag blir inte rädd för dig. Jag stärks bara i min övertygelse att det allra bästa är att alltid säga vad man tycker och tänker. Om någon tar väldigt illa upp av det så är det inte mitt problem, utan den personen som har svårt att ta att vissa kan uppröra sig över saker och ting.

• Daniel12
    Jennie med ie skrev 2016-06-29 16:53:41 följande:

Egentligen skulle jag vilja skriva att du ska sluta med dina jävla mattrådar hela tiden där DU ser ner på och är både nedlåtande och oförskämd mot de som har andra smakpreferenser, ekonomiska förutsättningar och etiska och moraliska ramar än du eftersom andras matvanor inte berör dig. Och så krydda med fler svordomar och omogna uttryck.

Men det gör jag inte Dels är jag liksom lite väluppfostrad. Och dels kan jag ju välja att inte gå in i tråden mer när jag fått nog.

Och du. Jag skriver mattrådar så mycket jag vill och känner att jag behöver. Jag själv är en mästare på att laga riktigt goda måltider baserade på väldigt billiga råvaror. Jag tror inte många kommer i närheten av det. Har du t.ex. testat ugnsgrillade baconrullader med makrill i tillsammans med egengjord klyftpotatis? Eller korvsoppa gjort på tärnad falukorv, tärnad potatis, lök, champinjoner, skivade morötter, krossade tomater och därtill valfria smaksättande kryddor + en buljongtärning? Nej, tänkte väl det. Här har du mannen som kan laga mat utan att förköpa sig..

• Daniel12
    EnAnonumius skrev 2016-06-29 17:29:25 följande:
    Är du här igen med dina skitnödiga påhopp på omgivningen i bästa omogna attityd med "du vet minsann bättre" om andra än vad andra vet om sig själva. Det är ganska så otroligt omoget beteende att sitta och utgå från att folk inte "erkänner för sig själva" att det är så som DU anser att det skall vara.

Exakt vad är dina problem egentligen? Varför är det så viktigt för dig att starta trådar efter trådar och sitta och kräva att folk måste leva upp till dina fördomar för att du skall må bra? Om de inte lever upp till dina fördomar så kommer du med en radda nya fördomar oim att folk "inte vågar erkänna".

Exakt vad är dina problem? Klara du inte av att leva i verkligheten egentligen och lära dig att inse att folk är olika och tycker olika. Du kommer aldrig att kunna tvinga folk att leva efter dina fantasifoster bara för att du vägra att acceptera att verkligheten inte funkar spå som du vill att den skall funka.
    Självklart accepterar jag att folk tycker olika och har olika smak. Det är bara det att jag ofta ser trådar här på FL där folk vill framstå som att de har råd med nästan vad som helst. Rimmar lite illa på ett forum som befolkas främst av småbarnsföräldrar och ensamstående mammor. Med tanke på att ekonomin blir allt sämre för fler och fler, så är det lite lustigt att läsa här om folk som minsann har råd med både det ena och det andra. Det rimmar illa helt enkelt. Och många påstår att de är högutbildade, ingengörer och fil. kand och gud vet vad.. haha. dra den om rödluvan också.. tänker jag.

• Daniel12
    EnAnonumius skrev 2016-06-29 17:44:40 följande:
    Är en person medioker till dålig på att laga mat så spelar det ingen roll om det är s.k "dyra råvaror" man har, maten kommer att vara kass ändå.
    Så jag köper inte ditt skitsnack om att du är en mästare på att kunna laga god mat på billiga råvaror.
    Sanningen är den att du med tydlig uppenbarhetskrav vägra att fatta att råvarorna har inget med saken att göra om man skall få bra god mat, utan allting hänger på den som lagar maten om det skall bli bra god mat.

Men här är du en sann mästare på egentligen:

*Det du är en mästare på är att du startar trådar efter trådar och sitta och komma med fördomsfulla slutsatser om den stora massan baserat på ett extremt fåtal individer i din omedelbara omgivning där du bor.  Får du inte medhåll från andra människor som inte bor i din byhåla så har du alltid rätt och de som svar dig har alltid fel.

*Du är en mästare på att sjunka så lågt med att du till och med på individnivå säger till enskilda människor att du har rätt om dem, och sitter och anklagar individer att "de vågar inte erkänna att du har rätt".

*Du är en mästare på att vägra acceptera olikheter och är en mästare på att vägra inse att världen inte kretsar kring dig och dina förutfattade meningar om folk..
    Av livserfarenhet och med ålder ökande människokännedom har jag blivit ganska bra på att läsa av människor. Och jag vet att svensken i gemen har ett visst behov av att överdriva sina meriter och vilja framstå som rikare och finare än vad de i själva verket är. Det är ungefär som när man sitter på en fest och det finns en slagskämpe där som skryter om alla han har slagit ned och satt på plats. Mer än 70% av det "hårdingen" säger kan man räkna bort som rena lögner eller åtminstone överdrifter

Trots rådande jantelag är det ändå ganska typiskt svenskt att skryta, ljuga och överdriva, speciellt hos den manliga delen av befolkningen, för att det ska imponera på tjejerna, och framförallt under alkoholberusning. Jag hade en kompis som skröt om att han hade varit medlem i Hells Angels och att han hade slagit folk så de blev invalider och rullstolsburna, och som även skröt om att han kunde fixa pengar hur lätt som helst, för han hade minsann "kontakter". Nu är detta ett extremfall, men jag har sett samma tendenser, i varierande grad (alltså högre eller lägre) hos många svenskar med låg självkänsla och speciellt hos karlar som har mindervärdeskomplex. För övrigt är det vanligt att vanliga svenssons skryter eller ljuger om att de har "kontakter", antingen inom MC-gäng eller andra kriminella kretsar,.bara för att sätta sig i respekt hos folk. Du anar inte hur många gånger jag fått höra sådant. Senare har det visat sig att det varit rena lögner eller överdrifter.

• Daniel12
    Anilo skrev 2016-06-29 19:45:53 följande:
    Korvsoppa och bacon/makrillrullader? Ursäkta men jag skiter fullständigt i hur billigt det är, det låter vidrigt.
    Om det är någon som skryter om sina matvanor är det väl du "mästare på att laga god mat" jag tycker nog inte att du låter som någon mästare när du förespråkar segt kött för tändernas skull.. Själv är jag student och äter helst kalvkött, fläskkött går helt bort av princip, miljö, smak och hälsoskäl.
    Typiskt dagens bortskämda och curlade ungdom. Det som är tillagat på billiga råvaror duger inte. Du, jag kan tala om för dig att den mat jag lagar går hem hos många, och de undrar: "Hur gör du för att få det så gott och smakrikt"?  Improvisation och fantasi, svarar jag.

Fortsätt du att handla dyr mat. Det är ditt problem. Men kom inte och gnäll sen när du inte har råd med studieutgifterna.. :)

• Daniel12
    EnAnonumius skrev 2016-06-29 19:35:56 följande:
    Har inte din livserfarenhet och din stigande ålder lärt dig att anekdotiska bevisföringar har en extrem låg reliabilitet? 

Ä*ven om du har anekdoter att komma med så har du ingen rätt att säga till individer att de har fel och deras upplevelser är fel per se bara för att de inte stämmer överens med dins subjektiva erfarenheter.

Du har suttit och bevisat, ja vad är det du har bevisat? Jo inte ett skit i praktiken.
    Jag säger inte att de har fel. Bara att det är dumt att handla Oxfile, några sketna köttbitar som man inte ens blir halvmätt på, för 3-400kr, när man kan få en jävla massa god mat för samma pris.

• Daniel12
    FuckGoggleAskMe skrev 2016-06-29 20:06:03 följande:

Skrytkultur över hur dyr mat man har råd att konsumera? Ha-ha-ha-ha osv TS, har det verkligen hänt dig någon gång? Kan inte jag få hänga med dina vänner och bekannta i sommar, de låter fascinerande! Häromkvällen blev jag bjuden på halvbränd pannkaka och gott vin i temugg av en ny bekantskap (trots att hon skulle haft råd att bjuda på oxfilé). Men ibland är omständigheterna så att det inte funkar med kristallglas osv, hon vill säkert också hänga med dina polare i sommar, som ett exotiskt inslag.

Ja, ni är fria att skratta åt mig hur mycket ni vill. Men kom inte och gnäll sen den dag ni insett att ni de facto inte har råd med den dyraste maten alla dagar i veckan. Det är verkligen ert problem, inte mitt :) Tur att man inte varit bortskämd eller söndercurlad under sin uppväxt. När jag växte upp fick man äta det som bjöds, och inte fick man slänga mat heller, pga de "fattiga barnen i Afrika" som skulle bli glada om de fick så bra mat.

• Daniel12
    FuckGoggleAskMe skrev 2016-06-29 20:38:50 följande:

Du jag har faktiskt råd med den dyraste maten varje dag, garanterat! Men, min lunch (om jag jobbar hemma9 består oftast av en av mina två favoriter, havregrynsgröt eller knäckebröd med rökt makrill. Vi äter gärna också potatis och lök soppa hemma mfl billiga rätter. Vi äter det vi känner för. Ellerl oxfilé och hummer. Jag förstår inte hur detta är relevant till din konstiga TS.
    Men vad kul för dig att du har råd med det. Skatta dig lycklig, för många har det inte. Njut så länge det varar..

• Daniel12
    EnAnonumius skrev 2016-06-29 20:41:48 följande:
    Du sitter och fortsätter att bete dig som en omogen tonåring utan livserfarenhet ser jag.
    Jag har mer livserfarenhet än du kan drömma om. Jag har levt det hårda livet, till skillnad från många andra. Men det är inget jag vill berätta om i en tråd där jag inte är anonym..

• Daniel12
    Kim Possible skrev 2016-06-29 20:39:53 följande:

Du har såna gigantiska klasskomplex att jag inte vet om jag ska skratta eller gråta. Du påminner väldigt mycket om en barndomskompis pappa, som hellre var hungrig ( och lät ungarna gå hungriga ned) än att handla på Ica om Konsum var stängt. Kryddor i mat var "överklass", allt annat än bruna bönor & fläsk jävla snobberimat, och fan ta den unge som ville ha annat än havregrynsgröt till frukost och önskade frallor med mjukost! Han var så fast i sitt klasshat/komplex, att jag tvivlar på att han nånsin kände smaken på nåt han åt.

Oh the irony när ena ungen tidigt gav sig in på kockbanan, och rätt fort blev känd inom branschen...^^ Än idag sitter gubben hellre och suger på en bit blodpudding när sonen är hemma på besök och lagar gudomliga middagar. His loss.

Men för  helvete, jag har inte någonstans missunnat någon att njuta av god mat! Det jag ifrågasätter är varför folk köper det dyraste, när de kan få en massa god mat för samma pris! Ständigt blir man misstolkad här, men det säger en del om hur ni tänker och värderar..

Svar på tråden Vad fan är grejen med Oxfile?