klyban skrev 2018-11-18 13:13:59 följande:
Försegla ytan för vad?
Att hålla in köttsafter är en myt som Heston Blummenthal har avvisat som felaktig, och ett gäng andra också för del delen.
Även att man inte kan salta före tillagningen är en annan som en del tror stenhårt på.
Jag hade köpt en billig oxfilé ifrån Italien en gång på Netto.
Och det var en upplevelse som jag aldrig komerm glömma, och vet i faan vad dom hade gjort med köttet.
Då även efter mer eller mindre kremering av köttet, så var det fortfarande sjukt mört.
Jag textade mot slutet att skära skivor som var kanske 5mm tjocka, stekte par minuter på varje sida och kändes som man hade kört en blue-stekning.
Det var en rätt otrevlig upplevelse i stort, utom när man stekte dessa 5mm skivor länge, då blev det mer som en normal oxfilé och lätt stekt.
Dina 72 grader som innetemperatur, det är alldeles för mycket i mitt tycke för en oxfilé, då den är genomstekt då.
Jag plockar min så det kanske hamnar på 53-55 grader i ugn/grill, och sen stiger det upp till 5 grader efter man tagit bort den från värmen.
72 grader innebär 75-77 grader innan tempen vänder.
Skivor i stekpannan steks tills de fått fin färg, och då pratar vi runt 55-60 grader.
Men gillar man mer rosa än rött i mitten, så hoppar man upp ~5 grader.
Myt eller inte, jag får nog säga att försegling gör att köttet behåller mer köttsaft, sen får man inte glömma andra faktorer ex. att inte stressa en köttbit eller skära upp den för tidigt etc.
Salt och kryddning före / efter tillagning kan man alltid diskutera men jag är av den skolan att en grund saltning / kryddning ger bäst resultat.
Man kan ju bara fundera vad de gjort med din italienska köttbit, knappast behandlat den med den vördnad som det bör.
Jag var lite otydlig slut temp på 70-72 grader, det är helt riktigt att den stiger ett antal grader efter det att den tas ut ut ugnen och det måste man ha med i beräkningen. Av erfarenhet från restaurang kan jag säga att en hel stekt oxfilé på detta sätt passar de flesta från de som vill ha den lite mindre tillagad till de som vill ha den lite mer tillagad.