Inlägg från: Twister |Visa alla inlägg
  • Twister

Vad fan är grejen med Oxfile?

Daniel12 skrev 2016-06-30 16:16:49 följande:
    Okej, men när det är tydligt att vissa prinsessor-på-ärten inte vill äta billigare mat för att "det inte duger", då kan de inte vara annat än bortskämda, och då är det ingen anklagelse, utan en bekräftelse på att det jag trodde var sant. Är du med?

Så om en person som är välbärgad sitter och äter Oxfile framför en person som är uteliggare och inte har ätit på kanske en hel vecka, samtidigt som han säger "Mmmm så gott" och inte vill dela med sig av en enda munsbit till uteliggaren som är så utsvulten att han knappt kan gå, då "anklagar" jag denne? Nej jag bekräftar bara att det är precis som jag tror!!
    Så man får göra så med falukorv då?
  • Twister
    Daniel12 skrev 2016-06-30 16:34:32 följande:
    Väldigt få rika människor äter falukorv eller korv överhuvudtaget, möjligen de lite finare och dyrare korvarna, som de köper i delikatessen/charken. Likadant med skinka och sådant.
    Då känner du inte många rika tydligen. Alla jag känner äter vita bönor i tomatsås, varma koppen, och dricker liptons tepåsar. Ingen av dessa personer äter bara tryffel och maine hummer. Ingen. Och även om vissa rika bara äter choklad gjort av blinda nunnor i Tibet, så vad spelar det för roll? Varför får man inte äta det man vill? Vad spelar det seriöst för roll vad andra lägger i munnen om det inte påverkar din ekonomi alls?
  • Twister
    Daniel12 skrev 2016-06-30 16:58:30 följande:
    Hahahaha! :D Skämtar du med mig? Rika som äter vita bönor i tomatsås? Och Liptons theer? Ja det förekommer säkert, men lär vara ovanligt. Har hört många mer välbärgade som inte skulle kunna tänka sig vita bönor och bacon som en middag, än mindre makaroner och korv, för det skulle få dem att känna sig som värsta luffarna. Bland många yngre rika (som fått allt betalt av sina föräldrar utan att ha behövt lyfta ett finger) är det "white trash" att äta billig mat eller att hemfalla åt fattigares matvanor. Det finns en gigantisk tråd om detta på Flashback, där det är ett ändlöst hånande av alla som ens har i tanken att köpa lågbudget-mat. Så nej, den gick vi inte på ;) Men kul med lite humor som omväxling..
    Fast jag tycker inte heller att bara bacon och bönor eller korv och makaroner är riktigt komplett vuxenmat. Mer barnmat, och jag undrar över smaklökarna på de vuxna som njuter av så näringsfattig mat reguljärt. Men ja, vad tror du di rika dricker för te på morgonen? Eller tar med sig till picknicken på vinter. Jo vanlig te och varma koppen. Jag har ju själv varit med på dessa picknickar utan butlers och anklever. Rika äter tom kebabpizza. Det du!
    Ja det är ju verkligen vanliga rika människor som använder ordet white trash. Inte alls bortskämda brats i övre tonåren som undrar varför inte alla flyger privat eftersom det är skönare. 

Alla på flashback säger ju...Tack för det skrattet. Visst är det konstigt att Sveriges elit samlas just där för att skratta åt plebejerna. Kungen själv är där med nicket epa-swag.33. Det visste du eller hur? Nej, att du tar flashback seriöst säger en hel del av dig. 
  • Twister
    Daniel12 skrev 2016-06-30 17:08:29 följande:
    Finns många här där jag bor som bor i fina och pråliga villor, som inte ens hälsar på oss som är mindre välbeställda, som har självgående gräsklippare på tomten, som är ute och går med sina små hundar och tittar snorkigt och nedlåtande på de som inte är lika välklädda eller propra som de. Jag vet hur fan de välbärgade är, ett jävla högfärdigt pack som tror de är något för att de äter fint, bor flott och har råd att åka på semester till någon söderhavsö varje år. Nough said..
    Att kolla in genom fönster och rota i sopkorgen är inte värdigt beteende för någon.
  • Twister
    Daniel12 skrev 2016-06-30 17:42:27 följande:
    Hitta på? Jag är inte dummare än att jag förstår folks baktankar.

Hejdå, nu ska jag ta mig en rejäl sup så jag lugnar mina upprörda nerver!
    Då har du alltså pengar till det, men inte till mat som du suktar efter? Det kallas prioriteringar. 
  • Twister
    Daniel12 skrev 2016-07-01 06:03:11 följande:
    Konstigt, Morsan och många av mina dåvarande kompisars föräldrar brukade ofta ha bambuskott i sina köttgrytor, tillsammans med skivade morötter. Kanske är det ett lokalt fenomen då eftersom så få känner till det.

Tja, jag är ju lite av en nostalgiker när det gäller mat, så jag gillar den äldre husmanskosten. Det var redig mat som man blev stor och stark av - som min far brukade säga: "Är man stor och stark får man gå till folkets park, är man liten och klen får man gå till frälsningsarmen", samt "Ät och drick, så får du stor pick".

Jag är inte uppväxt i någon mesig familj där man petade bort grönsakerna ur maten för att man inte tyckte om dem. Det var bara att ta av allt som var framdukat och se glad ut. Inte fick vi slänga mat heller, för det sågs som ett hån mot fattiga barn i Afrika. Det var så pass att jag och mina syskon tillochmed kunde åka på en omgång om vi var kinkiga vid matbordet eller fick för oss att slänga det vi inte orkade äta upp. Det ni, det har ni aldrig varit med om!
    Knappast något att vara stolt över.
    Vi var också tvugna att äta av allt, men det utan hot och våld. Barnvänlig mat visste nog inte ens mina föräldrar vad det var, utan vi fick snällt äta samma mat som vuxna åt, vilket jag är glad åt idag. Jag ser inte det som något konstigt. Och absolut inget man behöver hota barn med. Snacka om att ge barnen en komplicerad relation till mat direkt från början.  
  • Twister
    Daniel12 skrev 2016-07-01 05:54:06 följande:
    Vad är det som är konstigt? Här på FL finns många som ljuger om allt möjligt. Vissa påstår att de tjänar 100 000kr i månaden, dvs i klass med de högsta politikerlönerna och att de har råd att unna sig precis vad de vill. Inte sällan är de ingengörer eller fil.kand. Naturligtvis äger de de finaste bilarna och flottaste villorna och äter restaurangmat med franskt uttal varje dag, när de i själva verket lever på soc eller är sjukskrivna och sitter och käkar pasta med stekt falukorv eller bacon.

Vet du hur jag kan säga det? Jo det märks på deras sätt att uttrycka sig. Högutbildade människor uttrycker sig inte så simpelt som många här på FL gör. Det blir dessutom väldigt genomskinligt när man läser trådar där folk får berätta anonymt hur mycket de har i inkomst. Var och varannan verkar tillhöra övre medelklass eller överklass. Men på hunden känner man håren och har man människokännedom och lever lite i verkligheten istället för uppe i det blå, så begriper man att högutbildade människor knappast sitter och häckar på en sajt som Familjeliv för att skryta om hur bra de har det. De har nog fullt upp med annat om dagarna.
    Men på flashback är alla riktiga miljonärer? Sen måste jag säga att rik är inte synonymt med högutbildad. Jag vill också inflika att ingen skulle skryta med lite oxfile. Vill man verkligen skryta väljer man dyr fisk och skaldjur då det verkar ha lite finare "status" vad kött har. Att kunna öppna ostron och äta hummer rätt kräver lite kunskap och speciella verktyg som inte kött behöver. Det finns videor på youtube om hur man äter diverse skaldjur rätt så man slipper skämma ut sig när man äter ute. 
Svar på tråden Vad fan är grejen med Oxfile?