Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Vad fan är grejen med Oxfile?

Det som är gott med oxfilé är att man kan äta det riktigt blodigt och att den är mör. Det kan man inte med fläskkött, däremot är fläskkött godare att grilla. Vilt gillar jag inte, jag har svårt för viltsmaken.

Dvs man använder olika sorters kött, beroende på vad man vill äta. Jag skulle aldrig äta fläskfilé så blodig som jag äter oxfilé. Tyvärr är det så att man i den vanliga mataffären sällan kan köpa vanlig biff och vara säker på att den är tillräckligt mör. Så vill jag ha mört kött och steka, blir det oxfilé. Däremot gillar jag göra grytor, så högrev är nog det nötköttet som jag köper mest av.

• sextiotalist
    Mimimamalou skrev 2016-06-29 10:52:50 följande:
    Vi bor också i Sthlm. Jag vet många, till och med en granne till oss, som jagar. Jag tror nog att var tionde person jag stöter ihop med om dagarna, jagar själva.
    Jag bor i Malmö och jag har säkert 10 kolleger som jagar (nej, de är inte ens snorrika, utan vanliga inkomsttagare)
  • sextiotalist
    Meriall skrev 2016-06-29 10:53:17 följande:

Jag gillar enbart nötkött om det är väldigt mört och perfekt tillagat. Äter därför enbart oxfilé (som är lättare att få mört än 'sämre' kött) eller långkok/färs om jag äter nöt. Fläskkött tycker jag är mörare i sig självt och på många sätt godare.

Visst är det så. Att köpa lövbiff är en chansning, alltför ofta så är det väldigt segt.
  • sextiotalist
    Mimimamalou skrev 2016-06-29 10:58:37 följande:
    Det behöver ju nödvändigtvis inte ha med rikedom att göra. Även om det är vanligare bland höginkomsttagare, med jakt.
    Gevären är ju knappast gratis och sedan tillkommer ju en rad andra utgifter om man är en hängiven "jägare", så att säga.
    Säkert inte dyrare än att ha häst, följa sitt fotbollslag genom halva Europa, ha motorcykel, bilintresse eller något annat.

• sextiotalist

Och jag måste också lägga till. Jag gillar mört kött. Ska jag äta kött, så ska det vara mört, annars kan jag skippa det.

• sextiotalist
    Daniel12 skrev 2016-06-29 16:28:21 följande:

Typiskt I-landsproblem, att allt måste vara lättuggat och mört. Den västerländska människan får allt sämre och sämre tänder för varje generation, inte bara för att vi äter alltmer socker och godis och får karies och tandlossning, utan även för att den moderna maten erbjuder allt mindre tuggmotstånd. På stenåldern hade man mycket starkare tänder, idag har de reducerats till fyrkanter med slät tuggyta. Visdomständerna har blivit förlegade och måste i många fall avlägsnas. I framtiden ska väl all mat vara som barnmat/pure för att folk ska kunna äta det. Och då blir tänderna helt onödiga i evolutionär synvinkel och till sist lär vi vara tandlösa som bebisar.

Vill jag träna tuggmuskeln så köper jag tuggummi. Inte tugga på en seg köttbit som växer i munnen. För övrigt har jag en god tandhälsa. Min visdomständer fick ja bort av platsbrist.

Stenålderskvinnan finns kvar i mig, då jag gillar att gnaga på ben och gillar blodiga biffar
  • sextiotalist
    Daniel12 skrev 2016-06-29 17:20:48 följande:

Du får skriva vad du vill till mig. Skriv att jag är dum i huvudet, att jag är en jävla idiot  eller att jag borde ha ett rejält kok stryk eller liknande. Jag blir inte rädd för dig. Jag stärks bara i min övertygelse att det allra bästa är att alltid säga vad man tycker och tänker. Om någon tar väldigt illa upp av det så är det inte mitt problem, utan den personen som har svårt att ta att vissa kan uppröra sig över saker och ting.

Till saken hör att du inte endast skriver vad du tänker och tycker. Du anser dig veta vad andra tänker och tycker och stämmer det inte med din uppfattning så har du rätt och dr andra fel
  • sextiotalist
    Daniel12 skrev 2016-06-29 18:18:37 följande:

Av livserfarenhet och med ålder ökande människokännedom har jag blivit ganska bra på att läsa av människor. Och jag vet att svensken i gemen har ett visst behov av att överdriva sina meriter och vilja framstå som rikare och finare än vad de i själva verket är. Det är ungefär som när man sitter på en fest och det finns en slagskämpe där som skryter om alla han har slagit ned och satt på plats. Mer än 70% av det "hårdingen" säger kan man räkna bort som rena lögner eller åtminstone överdrifter

Trots rådande jantelag är det ändå ganska typiskt svenskt att skryta, ljuga och överdriva, speciellt hos den manliga delen av befolkningen, för att det ska imponera på tjejerna, och framförallt under alkoholberusning. Jag hade en kompis som skröt om att han hade varit medlem i Hells Angels och att han hade slagit folk så de blev invalider och rullstolsburna, och som även skröt om att han kunde fixa pengar hur lätt som helst, för han hade minsann "kontakter". Nu är detta ett extremfall, men jag har sett samma tendenser, i varierande grad (alltså högre eller lägre) hos många svenskar med låg självkänsla och speciellt hos karlar som har mindervärdeskomplex. För övrigt är det vanligt att vanliga svenssons skryter eller ljuger om att de har "kontakter", antingen inom MC-gäng eller andra kriminella kretsar,.bara för att sätta sig i respekt hos folk. Du anar inte hur många gånger jag fått höra sådant. Senare har det visat sig att det varit rena lögner eller överdrifter.

Åh här är det problem med att få oss briljera när vi skriver våra CV. Våra anbudsansvariga morrar rätt ofta
Svar på tråden Vad fan är grejen med Oxfile?