• Fru Ve

BF Mars 2017 - syskon

Icis86 skrev 2016-08-04 19:22:59 följande:

Ja här kräks vi på.. hua!

Mina barn frågar varför jag är magsjuk hela tiden för ???? längtar tills vi ska berätta för dem ????

Mina barn tycker också att jag är jättekonstig som hela tiden har "problem med magen" och "problem med ryggen" som jag skyller på. 8-åringen frågar vad det är för sjukdom jag egentligen har.....

Jag har inte spytt så mycket, bara enstaka gånger. Har däremot haft usel aptit och knappt kunnat äta vissa dagar. Barnen märker ju det såklart att jag inte äter.
  • Fru Ve
    Quirall skrev 2016-08-13 19:23:11 följande:

Jag är sjukskriven pga av illamåendet, sambon och barnen är hemma på semester, det är hemskt! Kan ju inte göra någonting, bara ligga i soffan/sängen, ibland orkar jag sitta med vid matbordet. Vet inte hur jag skall orka om det inte vänder snart :(

Men stackars! Vilken vecka är du i? Brukar ju bli bättre kring v. 12. Mitt illamående och dåliga matlust är bättre.
  • Fru Ve
    tjocken skrev 2016-08-14 23:50:09 följande:

Jag är ny här och är gravid i v11 BF 9/3-17 

Jag är 27 år och har en son på 3 år

Jag har börjat må väldigt dåligt över pluffsmagen jag fått "gått upp 4 kg" eftersom jag vet att man inte behöver gå upp något innan v 12 utan allt innan är bara överflödiga kilon, vägde innan graviditeten 64kg, har också slutat snusa i samband med graviditeten så det är väl också en bidragande faktor till kilona 

Men jag undra hur mycket ni gått upp/ner o hur ni känner för det?

Jag ä i v.12 och har gått upp ett kilo max. Men har haft väldigt dålig aptit och ätit mindre än vanligt nu under början av graviditeten. Har också lite övervikt innan så är glad om jag inte går upp så mycket. Under mina tidigare graviditeter har jag gått upp totalt 12-14 kilo.
  • Fru Ve
    Acda skrev 2016-08-16 18:39:50 följande:

Jag har också mått rätt illa och vart sängliggandes. Har ifs inte kräkts nått men mår jätte konstigt hela tiden, jag gör inget annat än och äter för och hålla måendet i schack. Men usch vad min mage protesterar mot mat just nu.. Känner mig sur och har sura uppstötningar titt som tätt. Stor som ett hus är jag också ( gått upp ca 3,5 kg) går in i v 10 på torsdag.

Jag behöver även tipps på hur jag kan få bukt med min hårda mage!! Har alltid haft lite problem med hård mage men blev 7 ggr värre nu.. Blir ju inte bättre när man konstant trycker i sig mat. Försöker och dricka mkt och har även köpt hem lite frukt nu. Men finns det nått mer man kan göra?

Laktulos kan man ta, finns receptfritt på apoteket. Finns annat också man får ta som gravid mot hård mage. Katrinplommonjuice kanske du kan testa också?
  • Fru Ve

Vi hade också RUL idag och fick datumet 6 mars. Framflyttad 3 dagar mot mitt eget beräknade datum. Det blir triss även för oss fast pojkar Glad Såg tydligt en pung då hon skulle mäta lårbenet och hon sa sedan också att det såg ut som en pojke. Detta blir sista barnet för oss så någon "flickmamma" blir jag inte. Är dock glad och tacksam över tre friska pojkar. Har också massor av pojkkläder och pojksaker så denna lill* blir billig i drift såvida jag inte blir shoppingsugen. Det som är lite klurigt är att min man inte ville veta könet så det blir att hålla tyst.....hehe. Hur nu det ska gå?!

• Fru Ve
    Jennie89 skrev 2016-10-13 09:07:12 följande:

Grattis!

Vi har berättat att vi väntar en flicka till och folks kommentar är "Då får ni skaffa en fyra också, så det blir en pojk med" , något du med får höra eller ni har inte berättat kön? Jag blir så arg! Precis som man ska bli besviken för att man får samma kön, jag som är glad att hon verkar frisk!

Ja jag får typ såna kommentarer hela tiden.... brukar svara att jag är tacksam för friska barn. Speciellt verkar det vara lägre status att "bara" få pojkar upplever jag. Konstigt är det.
  • Fru Ve
    DevilsDaughter skrev 2017-01-08 11:36:45 följande:

Jennie: ok, jag har BF den 24:e enligt RUL, 19:e enligt tidigare UL och ÄL. Nu senaste dagarna har det känts som att bebisen blivit "hårdare", det gör ont när han sparkar! Hoppas du slipper vändningsförsök denna gången!

Någon mer än jag som känner sig otålig? Tycker detta är värsta månaderna att vara gravid i faktiskt. Har ett aprilbarn sen innan och kommer ihåg att väntan är så seg. Även som ickegravid så är dessa månader evighetsmånader där snö och slask och mörker aldrig tar slut och man bara väntar på våren. Har fött barn vinter (tidig december) och sommar också och då gick tiden snabbare. Nu känns det som att barnet som ska komma är det enda man har i huvudet och man känner sig så begränsad som gravid så jag vill bara att det ska bli mars/april nu! "Vet" ju dessutom att jag säkerligen går över två veckor också så väntan kommer ju bli jättedryg i slutet. 

Usch ja, den här tiden är såå seg :( håller verkligen med. ...
  • Fru Ve

Har inte varit så aktiv i den här tråden på ett tag men läser vad ni andra skriver =) Har ju BF 6 mars och är hemma sjukskriven 100 % p.g.a. foglossning. Det är riktigt segt och tråkigt! Försöker sysselsätta mig med olika "lugna" saker eftersom jag får sjukt ont då jag går ut och går den kortaste sträcka. Så här blir det mest slösurfande/handarbete/bakning/sova på soffan de timmarna "storbarnen" är på fsk/skola. Har min 5-åring på förskola 8-14 varje dag vilket ger mig dåligt samvete. Men jag kan ju inte gå ut med honom och mannen kommer hem först vid 17 varje dag. Så alternativet är att han blir sittande inne alla dagar utom helgerna vilket inte heller känns OK.... tänk att man alltid ska ha så dåligt "mamma-samvete" hur man än gör!

Längtar sååå mycket tills lillebror är ute så man får kroppen tillbaka. Jag älskar att promenera och vara aktiv och göra saker som jag inte kan göra nu. Sist gick jag över tiden också med + 14 dagar så det är väl lika bra att kallt räkna med samma sak den här gången. Eller hur tror ni? Visst brukar man gå över om man gjort så tidigare?

• Fru Ve
    DevilsDaughter skrev 2017-02-03 12:13:10 följande:
    Tycker inte du ska ha dåligt samvete för 5åringen. Just i den åldern är det jätteviktigt att hålla igång det sociala eftersom skolan börjar närma sig. Jag har också en 5åring som går på förskola med sin lillasyster på 2,5, dock är 2,5åringen sjuk ofta och det blir mkt vabb hemma och då är ju storasyster hemma också vilket jag inte tror är bra alls för henne. 
    Alltså de säger ju att man ofta går över med första barnet och att det inte behöver bli så med resten av barnen. Första barnet kom några dagar innan BF men jag blev flyttad 2 veckor på RUL trots att jag hade plussat 10 dagar efter ägglossningen så det där stämde ju inte riktigt. Andra barnet kom exakt BF+14, tredje barnet sattes igång BF+21. Sista barnet kom strax innan övergången av två veckor men då gjorde jag hinnsvepning varje dag i ca en vecka så det var nog därför, kom igång några timmar efter sista hinnsvepningen. Kommer dock inte göra hinnsvepning denna gången tror jag. 
    Tack! Nä visst det skulle ju varken vara vettigt eller bra för en 5-åring att bara gå hemma med mig. Jag har haft honom hemma ibland men då börjar han fråga efter någon timme vem han ska leka med eller vad vi ska göra.... svårt då jag inte kan ta mig ut mer än det mest nödvändiga ärendena. I vanliga fall är jag väldigt aktiv med honom då vi är lediga, t.ex. att vi alltid går till bibblan eller någon lekpark eller så. Och han kan ju inte förstå det varför vi inte kan göra som vi brukar =/
  • Fru Ve
    Falskt alarm skrev 2017-02-07 08:57:25 följande:

Hoppar också in här! Bf 7/3, andra barnet. Gått hemma sedan november på graviditetspenning, lite uttråkad Födde för tidigt förra gången, ca 6 veckor, så går lite som på nålar redan!!

Å då föder du säkert lite tidigare denna gången också :) Jag gick ju däremot över + 14 dagar sist så har inget hopp om att föda före mitten av mars..... Fruktansvärt segt börjar det bli tycker jag. Sover extremt dåligt på nätterna pga foglossning och att jag måste upp och kissa varje gång jag vänder mig i sängen. Och blir trött och lite sur på dagarna på grund av det. Dessutom uttråkad men kan inte göra så mycket. Försöker tänka på att detta är min sista graviditet och på alla som inte kan få barn för att uthärda. ....
Svar på tråden BF Mars 2017 - syskon