Inlägg från: Jennie89 |Visa alla inlägg
  • Jennie89

BF Mars 2017 - syskon

Jag har börjat få en liten, liten kula på morgonen om jag inte varit uppe och kissat, försvinner direkt haha. Annars är jag fortfarande jättesvullen och tycker magen är lika stor som i v 20 med första. Magen har gett upp (4 dagar känns...) så tror det bidrar. På eftermiddagarna är det svårt att hålla magstödet. Två veckor innan jobbet drar igång igen - måste börja sköta kosten ordentligt igen haha. 

Stora (3 år igår) har frågat om jag har en bebis i magen, vet inte vad det kom ifrån, jag har inte sagt nej men inte heller ja. Väntar ett par veckor till, blir så lång väntan för henne och än är hon så liten. 

V 12 imorgon och eftersom illamåendet inte dykt upp än verkar jag ha klarat mig denna gång, känns konstigt. Har inte mått så illa med de andra heller men iaf ett par veckor.

Aug-13 - T Juli-15 - S
  • Jennie89

Ja! Inte mycket, kände tidigare förra gången men några små fladder har jag känt. Sist kom buffarna v 15 och dagligen från v 16 så väntar spänt på det, ( v 15 nu)

Aug-13 - T Juli-15 - S
  • Jennie89

Har idag varit på rul och det blir ännu en flicka! Triss i tjejer.
    Bf 14 mars, flyttad från 10de (enl äl) känns konstigt då jag med de andra har blivit flyttad en vecka åt andra hållet. Nåja, kanske slipper gå över 10 dar med denna om jag har tur.
    Jag har fortfarande jobbiga känslor över denna graviditet då den inte var planerad. Vill vara glad (och det är jag oftast utåt) men det är svårt, hoppas det kommer med magen. Känner sparkar varje dag och har senaste veckan kunnat känna utanpå men inte värst ofta. Tänkte köra lite terapi med mig själv ikväll och gå igenom de minsta bebiskläderna. Känns inte som vi kommer behöva köpa någonting nytt i de första storlekarna! Jag har köpt en bärsele, något jag saknat med de andra två men det är nog allt.

Med första barnet var jag inte alls lyckligt gravid och var rädd att jag inte skulle kunna ta henne till mig när hon väl var född men tji fick jag då det var kärlek direkt. Hoppas på samma nu!  Förstår bara inte hur jag ska kunna räcka till... Och hur ska sängen räcka till? Trångt som det är redan haha.

Några andra som varit på rul än?

Aug-13 - T Juli-15 - S
  • Jennie89
    jyns00 skrev 2016-10-09 10:12:01 följande:

Finns här några tränande mammor? :) jag kör spinning och skivstång. Behöver hjälp med enkla övningar som jag kan träna nu när det börjar bli svårt att ligga på rygg och mage :)

Jag styrketränar 3ggr/veckan. Kör på som vanligt men med lättare vikter och har slutat med utfall och liknande (känner av foglossning ibland) har senaste veckan växt enormt och kan knappt hålla magstödet längre så får hitta på nya övningar istället för de där man ligger på rygg. Det blir ingen "bygg"-period nu, mer "försöka att inte tappa alla muskler" ;) 
    Aug-13 - T Juli-15 - S
  • Jennie89
    Fru Ve skrev 2016-10-10 10:36:11 följande:

Vi hade också RUL idag och fick datumet 6 mars. Framflyttad 3 dagar mot mitt eget beräknade datum. Det blir triss även för oss fast pojkar Glad Såg tydligt en pung då hon skulle mäta lårbenet och hon sa sedan också att det såg ut som en pojke. Detta blir sista barnet för oss så någon "flickmamma" blir jag inte. Är dock glad och tacksam över tre friska pojkar. Har också massor av pojkkläder och pojksaker så denna lill* blir billig i drift såvida jag inte blir shoppingsugen. Det som är lite klurigt är att min man inte ville veta könet så det blir att hålla tyst.....hehe. Hur nu det ska gå?!

Grattis!
    Vi har berättat att vi väntar en flicka till och folks kommentar är "Då får ni skaffa en fyra också, så det blir en pojk med" , något du med får höra eller ni har inte berättat kön? Jag blir så arg! Precis som man ska bli besviken för att man får samma kön, jag som är glad att hon verkar frisk!
    Aug-13 - T Juli-15 - S
  • Jennie89

Och jag upplever att det är sämre att få enbart flickor, så synd om min man som inte får en son som kan ta över familjeföretaget (för tjejer kan ju omöjligt vara intresserade av skogsbruk och maskiner). Som om en pojk automatiskt blir intresserad. Att de lättare behåller intresset upp i tonåren kan jag dock hålla med om. 

Jag har haft stenkoll på äl men har blivit flyttad på rul, kände mig dock lite lurad denna gången då jag istället för att få hoppa över en vecka som jag fått med de andra två har fått gå om nästan en. Hoppas bara det innebär att jag slipper gå över lika mycket (enligt rul har jag gått över 9 och 10 dagar, enligt äl 2 och 4)

Berättade på förskolan i tisdags, hade glömt det helt men dottern hade visst redan skvallrat :) 
    Magen putar och det känns som det börjat bli dags att berätta för kunderna på jobbet att jag ska gå hem igen (jag som kom tillbaka "på riktigt" i september...)
    Aug-13 - T Juli-15 - S
  • Jennie89

Jag känner mig mest tjock och gnällig haha. Lilltjejen sprattlar runt mest hela dagarna och verkar precis som syrran trivas bäst i säte (har inte märkt att hon legat på annat håll senaste månaden) hoppas hon vänder sig snart, är inte sugen på vändningsförsök igen. fast visst är det skönt att slippa små fötter under revbenen även om jag redan är helt avdomnad längs revbenen. 
    Foglossningen blir sakta värre, bäst är det när jag vilar upp mig på jobbet. 
    Svårt att förstå att det bara är 2,5 månad kvar!

Aug-13 - T Juli-15 - S
  • Jennie89
    DevilsDaughter skrev 2016-12-31 12:53:57 följande:
    Vilken vecka är du i? Jag har bf 24/3 och jag kan inte alls känna eller ens gissa hur bebisen ligger! Har precis börjat känna att bebisen kan snudda emot revbenen. Lyckades vändingsförsöket med dottern?
    V 31, bf 14de :) Vissa dagar är det enklare att känna hur hon ligger än andra,  brukar känna huvudet under ena revbenet men vissa dagar är jag osäker. Har bara sparkar nedåt.
    Ja, vändningsförsöket lyckades trots att hon inte trodde att det skulle gå eftersom jag hade lite fostervatten. Gjorde väldigt ont och var obehagligt så vill helst slippa det denna gången. Hon har gott om tid än men förra vände sig inte en gång efter v 28 så känns tveksamt om denna kommer göra det. Men är bara att hålla tummarna!
    Aug-13 - T Juli-15 - S
  • Jennie89

I måndags vände hon sig! Kändes annorlunda när jag vaknade men kunde inte sätta fingret på det, påväg till barnmorskan kände jag sparkar uppe vid revbenen och visst hade hon vänt sig. Hoppas hon stannar där nu :)

Foglossningen började mycket tidigare denna gång, redan i v 10 när jag var ute och sprang. Har fått lägga av med en sak i taget (först löpning, gå långrundor med vagn, storhandla, gå med dubbelvagn, dammsuga osv) och nu känns det inte som jag gör mycket hemma, låter det mesta ligga kvar på golvet känns det som haha. Men, foglossningen har inte blivit mycket värre, visst, känner av den varje dag men inte alls så mycket som förra graviditeten än, men det har ju tid på sig... Har även mindre ryggsmärtor än de andra gångerna. Inte mått illa en dag.
    Men, tredje graviditeten innebär visst helt nya åkommor.
    Tryck nedåt - Har blivit mycket bättre senaste veckorna, ett tag kändes det halva ungen redan var ute. Kan knappt ha sex då det trycker nedåt och gör ont i flera dar efter.
    Ligamentsmärtor - Kom på jobbet precis innan jul, tyckte foglossningen kändes konstigt tills jag insåg att den satt i magen haha. Nåja, nu i helgen har den även börjat komma när jag är hemma. Sitter jag ner i mer än en kvart får jag ont, ligga och stå går bra och rör jag på mig i mer än fem-tio minuter försvinner det.

Har ni större magar denna gång?

Aug-13 - T Juli-15 - S
  • Jennie89

Jag hade foglossning andra graviditeten och minns frustrationen när hon väl var ute över vilken tid det tog innan jag klarade av att gå med vagn. Visst, var bara ett par veckor men kändes som en evighet när man inte kunnat gå på ett par månader.
    Knappt haft någon foglossning denna graviditet, känner av det så fort jag gör för mycket men slutar jag i tid blir det inte värre och försvinner efter vila.

Var hos bm igår. 34+5. SF 32 cm, hb 125, blodtryck 120/70 och hjärtat slog 145 s/min.
    Fem veckor kvar till bf idag. Körde nog mitt sista gympass idag, känns att kroppen (eller fogarna) börjar ge upp. Annars kan jag ut och gå (utan vagn och i min egen takt) utan problem. Tre veckor kvar till jag gå hem från jobbet vilket känns galet.

Vi har precis skolat in lilltjejen (1,5 år) men varbruari gör sitt och än har vi inte jobbat en hel dag samtidigt. Vi som tänkte jobba heltid i februari för att dryga ut kassan lite men tji fick vi haha.

Jag har mest problem med psyket. Fysiskt har jag min lättaste graviditet men huvudet vill inte alls. Vill längta efter bebismys men istället är det att bli av med magen jag ser fram emot. Hoppas innerligt att det vänder när hon väl ligger på mitt bröst!

Aug-13 - T Juli-15 - S
  • Jennie89

Ångesten för att man inte känner sig som en bra mamma är hemsk, försöker tänka att det snart är över men då kommer tiden med "mamma måste ta hand om bebisen". La mig på sidan på mattan igår och målade med ungarna, gick jättebra - Tills jag skulle resa mig och kunde inte göra mer den dagen.

Några speciella förberedelser har det inte blivit än, vet inte vad man ska göra haha. Har precis börjat dricka hallonbladste, har inte gjort det de andra gångerna men tänkte ge det en chans. Finns möjligheten att det underlättar efterarbetet är jag tacksam! Hade hemska eftervärkar sist även om de bara var ett par dagar. Blödde mindre sist än första gången men det höll på lika länge, 5 veckor.
    Hade en enkel förlossning sist (även om jag höll på att få panik när vattnet och krystvärkarna kom 30 min från förlossningen) så förväntar mig att denna blir lika enkel även om jag vet att det mycket väl kan bli katastrof, fast jag har inte energi att lägga på att vara orolig. Jobbar två veckor till därefter kanske jag kan börja förbereda hemmet lite.

Aug-13 - T Juli-15 - S
  • Jennie89
    Falskt alarm skrev 2017-02-27 16:30:51 följande:

Det blev inget marsbarn (BF 8/3), utan ett februaribarn! Helt plötsligt blev det en gosse idag på förmiddagen

Vad underbart! Stort grattis och njut nu i bubblan :)
    Aug-13 - T Juli-15 - S
  • Jennie89
    Quirall skrev 2017-02-27 23:58:51 följande:
    Åh grattis!! Vad mysigt det låter!
    Min lilla kommer i morgon, måste egentligen sova nu men hur lätt är det?! 4:30 ringer klockan i morgon bitti och någon gång fram på morgonen får liten titta ut :)
    Hoppas allt har gått bra!
    Aug-13 - T Juli-15 - S
Svar på tråden BF Mars 2017 - syskon