• Quirall

BF Mars 2017 - syskon

Fru Ve skrev 2016-07-12 16:56:07 följande:

Mina symtom kommer och går verkligen! Fler som har det så? Har mått bra flera dagar och nästan inte fattat att jag ens är gravid. Men idag vaknade jag redan vid 6.30 med illamående som hållit i sig hela dagen och inte vill släppa. Är delvis glad för att min psykiska oro släpper lite då. Men å andra sidan jobbigt då jag är ensam med mina pojkar som är 5 och 8 och de slåss hela tiden om vi inte hittar på aktiviteter *suck* De vet ju inte om det heller så de förväntar sig en mamma som är som vanligt. Har skyllt på "krångel med magen" och "ont i ryggen" inför barnen.

Ja mina symtom kommer och går och har inte varit så starka så oron finns där hela tiden :(
    Mina små är snart 4 och 5,5 och de slåss och kivas också hela tiden om man inte planerar varje minut.
    Men jag har i vanliga fall mycket problem med rygg och mage så det blir ganska naturligt att skylla på det så länge ;)
    Det jobbigaste är nästan tröttheten, runt fyra tiden blir jag sjukt trött och skulle gärna sova men då är det många timmar kvar tills mina überpigga barn slocknar för kvällen.
  • Quirall

Jag vill vara med i fb grupp! :D

Idag är tröttheten lamslående! Var upp tidigt och åkte flera mil till läkarbesök, efter var jag så trött så fick trycka i mig godis på vägen hem för att inte riskera att somna. Väl hemma slocknade jag ca två timmar i sängen med dundrande huvudvärk. Vågar inte ta något smärtstillande eftersom de ändrat rekommendationerna om alvedon sen jag var gravid senast.
    Nu skall jag springa inom Apoteket och hämta ut folsyra då jag skall äta minst 1gr och inte 400microgram som jag ätit hittills, det kan tydligen hjälpa till att förhindra havandeskapsförgiftning. Sen skall jag jobba till 21 vet inte hur jag skall orka, fortfarande supertrött och ont i huvudet :/

• Quirall
    Euphoria85 skrev 2016-07-17 23:22:16 följande:

Mår illa dygnet runt, kräks inte men rapar ofta.

Trött är jag också, typ bakis trötthet som inte ger sig.

Sa till mannen idag att jag kan inte minnas att jag mådde såhär när jag väntade killarna, minns det som att jag mådde som vanligt den gången.

Jag mindes rätt, hade mått som vanligt sa han

Har ni mått likadant i era olika graviditeter?

När jag väntade dottern hade jag hyperemesis gravidarum, med sonen mådde jag inte alls så illa men blev istället sjuk.
    Är ca i v.7 nu och har mått illa ganska konstant i ett par dagar och var tvungen och hulka över toa idag, fick dock inte upp något. Spännande och se hur det utvecklar sig.

Måste stå ut tre veckor till på jobbet innan jag går på fyra veckors semester, finns ingen vikarie att ta in :/
    Vill bara ligga hemma i sängen och dåsa.
    Orolig också hur det blir om jag börjar kräkas så där sjukt mycket som i första graviditeten eftersom jag har mediciner jag måste få i mig :S
  • Quirall

Tror inte heller det är någon fara så tidigt skyrocket men bra att du upptäckte det nu :)

Nu börjar det bli dags att påminna sig själv om och om igen att det är värt det, bara ta en dag åt gången eller till och med en timme åt gången.. andas.... Det här illamåendet börjar bli jobbigt nu och då är det ändå bara början :(
    Två dagar till att genomlida på jobbet och sen ensam hemma med två vilda barn en dag. Sen en dag till på jobbet sen ensam hela helgen med rastlösa vilda barn. Bara att bita ihop och fylla på förråden med salta kex, har ni några dundertips mot illamående?

• Quirall
    Anonym871 skrev 2016-07-20 12:39:21 följande:

Hej ! Jag hoppar in här. Plussade i veckan, en vecka innan beräknat mens. 
    Har en son på 20 månader. Har även haft en dotter på 3 månader som har gått bort pga av en obotlig sjukdom när hon kom ut. 
    Mina symtom denna gång är exakt lika med dottern, illamående innan jag plussade och blödande tandkött. Med sonen visste jag inte ens att jag var gravid. 
    Jag är redan så nyfiken på vems om gömmer sig där inne men jag har en liten känsla av att det nog kan vara en liten lillasyster. 

Välkommen! Grattis till liten i magen :)
    Beklagar förlusten av lilltjejen, visste ni innan att hon var sjuk? Kram
  • Quirall

Mitt illamående börjar bli jobbigt nu! Jag har i morgon och sen två veckor till kvar innan semestern. Planen var att i slutet av augusti åka med svägerska, svåger svärmor och svärfar ner till deras nya hus utomlands men vet ju inte hur jag mår då så vi har inte vågat boka, får kanske hoppa över i år.
    Har även fått tid för Kub idag och det blev 30:e augusti. Någon mer som kommer göra kub?
    Min mage var lite stor i förväg och har nog inte blivit så mycket större men däremot väldigt uppblåst.

• Quirall

Jag har också jättesvårt att förstå det, kanske för att jag trodde det skulle ta lång tid om det ens skulle fungera alls. Så gick det direkt, mycket mera orolig för missfall eller för att något skall vara fel också :/

Vi gör kub först och skulle resultatet vara dåligt där kommer jag själv bekosta nipt om vi inte får det (i vissa landsting får man tydligen det numer om kub ger dåligt resultat.) Där efter får vi se om vi väljer att gå vidare med fostervattensprov eller inte. Vi tar det beslutet om vi kommer dit.

Jag har ingen matlust, men skulle jag väl bli sugen på något är det bara skräpmat jag vill ha :( Är hungrig mest hela tiden men vill bara inte äta något.
    Jag tycker inte nödvändigtvis att saker luktar äckligt men däremot luktar allt väldigt starkt! Känner dofter i hemmet som jag inte känt förut osv.

• Quirall
    Jennie89 skrev 2016-07-22 16:14:33 följande:

Efter en stor blödning i onsdags tog jag idag tag i att köra till gynakuten. Var helt inställd på MA då jag blött flera gånger och inte har något som helst symptom, men fick se ett litet hjärta slå. Känns jättekonstigt! Trodde verkligen inte att det var något där inne.

Har också svårt att förstå, men sörjde lite vid första blödningen så känns bara skumt.

Antar att det kommer med symptom och mage.

Aug-13 - T Juli-15 - S
    Oj men vad härligt att se ett litet pickande hjärta trots allt, grattis!!

Själv mår jag ruskigt illa kräks inte så där vansinnigt (än?) som jag gjorde med dottern men blir helt handlingsförlamad av illamåendet. Vill inte ta tabletter men efter att i går bara klarat 45 min på jobbet innan jag kapitulerade och åkte hem så tar jag nu postafen, märkte ingen skillnad i går men hoppas på idag, annars får jag försöka få lergigan på måndag. Tyvärr hjälpte inget av det när jag väntade dottern men hoppas på bättre tur denna gång.

Får ju så dåligt samvete för de andra barnen, klarar inte aktivera dem :/ just nu sitter de och kollar tv och jag ligger inne i sängen, har tagit min postafen och försöker få i mig ett knäckebröd. Hoppas det kan få mig att må bättre idag, måste försöka på en dusch också.

Har ni berättat för syskon och familj än? Jag hade tänkt vänta till efter ultraljudet i v.12 men tror inte det går att vänta så länge med det här illamåendet. :/
  • Quirall

Ni andra som kämpar med illamående, lättar det något när ni väl kräkts? Jag mår illa hela tiden känns det som, tar ni mer än en postafen om dagen?

Tror jag måste försöka fixa vikarier de två veckor som är kvar innan jag går på semester, hur nu det skall gå till. Får höra med folk i andra städer om de vill pendla ca 25mil om dagen i några veckor.. :/

• Quirall

Fått lergigan utskrivet nu men inte tagit än. Dagarna är oändligt långa på jobbet men fungerar hyfsat, däremot helt kass hemma, måste liksom lägga all ork och energi på jobbet så finns inget kvar sen. Tycker synd om barn (4 och 5 år) och sambon :(

Med dottern mådde jag extremt illa och kräktes hela dagarna så blev sjukskriven.

Med sonen inget större illamående, kunde komma en kräkning ibland på kvällen bara.

Denna gång ett slags mellanting, illamående nästan konstant men inte mycket kräkningar. Ingen aptit. Så vet inte vad det kan va där inne denna gång. Sambon tror på tvillingar men jag tror jag hade mått extremt mycket sämre då

Svar på tråden BF Mars 2017 - syskon