Syskon på väg och äldsta sover med oss, ni som samsov hur gjorde ni när syskon kom?
Vår äldsta var 2 år och 9 månader när lillasyster kom. Hon sov fortfarande i vår säng, men hade slutat amma något halvår tidigare. Vi hade dock köpt en egen säng till henne som stod inne i vårt sovrum, men hon ville bara ligga där några minuter under läggning.
Första natten med lillasyster hemma skrek bebisen en del och storasyster kunde inte sova bra. Jag flyttade ut till soffan och stora sov med pappan i sängen. Jag låg på soffan ganska exakt en månad, med bebisen i liggdelen till barnvagnen, nedanför soffan (men stora delar av natten ammandes på mig som såg på tv, eller så fick jag bära på henne). Det hade inte fungerat med bägge barnen i samma säng/rum eftersom bebisen störde så mycket.
Efter en månad flyttade jag tillbaka till sängen, och hade då spjälsäng med långsida borttagen bredvid vår säng. Där låg bebisen (och halva jag). Vi sov lite halvdåligt allihop. Några veckor senare gjorde vi i ordning ett eget rum till stora tjejen (hon hade inget alls innan). Hon fick välja färg på väggarna, vara med och inreda mm. Vi ställde in hennes säng, och hon valde själv att sova där från ca 3 års ålder. Det har fungerat jättebra. Hon ropar på oss någon gång per natt, ca 4-5 nätter i veckan för att få hjälp att lägga täcket rätt, men somnar omedelbart om igen. Nu är hon drygt 4 år.