Farmodern/svärmor. Överreagerar jag??
Som rubriken lyder, enligt mig, iaf... Ursäkta lång historia..:
Jag blir så trött på svärmor! Vi ber inte om barnvakt ofta, det har väl hänt en handfull gånger att vi frågat... Äldsta barnet är snart 4 och minsta snart 1. Ett halvår innan 2an var beräknad frågade vi om hon kunde va stand by när vi skulle till BB, vilket hon sa ja till (vi har inte så många i stan att fråga om barnvakt). När jag gått över 4 dagar säger hon att de ska åka utomlands om 2 dar, vilket de planerat lääänge. Det hade vi inte hört NÅT om! För hon hade ju inte tänkt att jag skulle gå över tiden... Jag går såklart över 13 dagar så min chef får då ha stora barnet 2 nätter... Inte ens ett "förlåt att jag lovade mer än jag kunde hålla" fick vi.
Nu då, så frågade vi i november (efter vårt överraskningsbröllop) om hon kunde vara barnvakt någon lör/sön-natt i juli då vi vill ha bröllopsfest. Jodå hon "skulle göra allt för att kunna vara barnvakt, men de (hon å hennes karl) hade inte bestämt vad de ska göra på semestern än, så vi fick vänta å se tills de hade bestämt vad de skulle föra först..."
Vi frågade vidare i december om de tänkt ut nån helg, och i januari, och i februari... Men nä, hennes karl (som allting hänger på) hade inte bestämt med sina kompisar än när de skulle åka å fiska...
Så i mitten av februari kände vi att "nä, en bröllopsfest vill ju folk kanske ha inbjudan till i tid för att kunna planera, så vi bokar en helg å så får festen bli barnvänlig om hon nu inte kan den helgen... Ett par veckor efter inbjudan gått ut så säger hon väl att hon kan va barnvakt...
Den helgen har närmat sig allt mer, nu är det bara dagar kvar, och hon har visat nada intresse för att lära känna den minsta. Vi föreslog för tre veckor sen att vi kanske ska komma förbi två-tre kvällar i veckan för att de skulle få ses... "Ja men det beror ju på om jag har tid...". ????
Igår pratade hon med min man och frågade "om det verkligen kommer gå att va barnvakt om hon nu blir så ledsen hos andra än oss" och kom med förslag om att "ni kanske skulle ha minsta hemma ändå?", eller "att hon ju kunde komma tillbaks med henne till oss om hon blev för ledsen", att "hon kunde bara barnvakt hemma hos oss (vi har festen hemma i trädgården/huset!
Och! Dagen efter ska hon och karln åka iväg och vandra, så hon kommer å lämnar barnen mellan 9-10... ???? Ska tilläggas att det är stora barnets 4-årsdag och vi har alltid haft kalas på helgen närmast födelsedagen, "men de bokade resan innan de visste att det skulle va kalas".
Så just nu pendlar jag mellan besvikelse så jag kan gråta, likgiltighet och "vi struntar i att dricka å har barnen hemma", ilska så jag skulle kunna slå k***ingen på käften och dra tillbaka deras festinbjudan.
För övrigt så är det BARA när hennes karl är bortrest eller gör sina saker som hon hör av sig och vill umgås med sina barnbarn. Hon tycker även att hennes systrar som spenderar ganska mkt tid med sina barnbarn "inte har några egna liv".
Jag funderar att prata ned henne men risken finns att jag blir riktigt förbannad eller börjar storböla... Överreagerar jag? Konstruktiv kritik tack!