• Ox2

vi från Skåne som har BF jan/feb-17

Vi fick våra kubresultat i förra veckan med bra värden så vi stannar där och går inte vidare.

• Ox2
    Ljunggren skrev 2016-07-12 16:18:58 följande:

Jag har testat ngn modell av BB, men som du skriver är de inte att rekommendera.

De är inte ergonomiska för varken bärare eller barn. Ni som ngn gång burit med en BB vet att man inte behöver bära särskilt länge för att få ont eller att det känns tungt. 

Hade jag burit min 12 kilos i en BB hade min rygg brutits på mitten. Men med min Tula kan jag bära honom i timmar. 

För ett litet barn som bärs är det viktigt att ryggen är i C-kurva alltså i ett lätt C sett ifrån sidan då bebisens muskler inte är utvecklade att bära den själv ännu. Samt att ha sina ben i M-position, alltså båda knäna i höjd med naveln för att inte belasta bäckenet. 

I en BB tvingas barnet ha en rak postion samt att barnet bara hänger rakt ner med benen och tyngden hamnar på bäckenet vilket inte är att rekommendera. 

Babybjörn är bra på en sak, det är reklam. De syns mkt och finns tillgängliga i fysiska affärer därför är det är det många som köper dem, men det är väldigt många som slutar bära sina barn runt 6 månader för att det helt enkelt inte går längre i en BB. 

Vill ni läsa mer om det jag skrivit rekommendera jag att ni går med i gruppen Bärsjalar på FB, när står mkt om ergonomiskt bärande. 

Jag kan se om jag hittar några bra förklarande bilder.. 

Andrahandsvärde är ju också lågt vilket också bidrar.
  • Ox2
    Mibi skrev 2016-07-13 12:50:37 följande:

Wow tack för bra förklaringar o tips Ox2 o Ljunggren!

Jag kom på en nackdel till. Så fort bebisen/barnet blir lite långt så dinglar deras ben på ens lår. Med mitt först barn som inte ville sova på nätterna (gjorde inte andra heller visserligen) var jag upp en del nätter och bakade bröd med honom i en babybjörn. Det var alltid svårt att ta ut bröden ur ugnen för jag var så rädd att bränna benen på honom hihi
  • Ox2
    Ljunggren skrev 2016-07-14 08:42:22 följande:

Skönt att jag inte är ensam om icke sovande barn.. Vissa människor i vår omgivning förstår sig inte på oss. Att man inte orkar gå på diverse fester eller kvällskalas som serverar middag mitt i natten (runt 20-21) De förstår inte att man är sjuuukt trött när man får ett barn. Andras ungar sover ju så fint?! Sen frågar de om han är "snäll". Är en unge som sover oroligt elak då menar dem? 

Ja, usch! Det är min stora fasa, sömnlösheten. Vi har visserligen inte haft kolik men det är nog det enda som skulle va värre...
  • Ox2

Är det någon av er andra som väntar tredje som är stora, alltså har stor mage? Hur har det varit för er som fött trean i tråden? Tom min BM reagerade på det men livmoder är inte större än vad graviditeten är daterad till och det har dom ju gjort två gånger. Ändå putar magen lika mkt som är jag var i v 23 med första....

• Ox2
    Ljunggren skrev 2016-07-15 13:15:04 följande:

Hej vänner!

Vi var på VUL idag och fick veta att vi inte väntar ett nytt barn, utan två.. 

OJ vilken överraskning! Det var så jag inte kunde hålla tillbaka tårarna när han sa "Där är en, sen är där en till" :) 

Mkt dubbla känslor, mestadels glad men ändå lite oro då jag födde min första gosse i v 31..  

Grattis så roligt!! Kunde han säga om det var en- el tvåäggs?

Kan man bära tre åt gången;)
  • Ox2
    LiRa skrev 2016-07-20 06:01:09 följande:

Hej på er!

Hoppar gärna in i tråden :)

Väntar mitt 3:e barn, BF 1/2 2017 (spännande nyårsafton :)!). Har sedan tidigare 2 pojkar födda 2012 och 2013. Bor i Helsingborg.

Ska bli kul att följa er. Såg att ni var några till som väntade syskon här i trakten :)

Välkommen!

Jag har också en pojke född 13.

Hur tajt har du mellan dom?
  • Ox2

Hur går det för er andra? Det var en del som hade undersökningar Inbokad, kub och nipt? Fått resultaten?

Själv jobbar jag denna veckan innan jag gå på semester igen. Försöker dölja graviditeten så mkt det bara går. Har tid för rul min sista semestervecka och vill helst vänta tills efter det innan jag blir helt officiell med graviditeten på jobbet...

Hur har ni andra gjort?

• Ox2
    Ljunggren skrev 2016-07-20 18:29:51 följande:

Jag kommer kontakta min chef ett par veckor innan jag kommer tillbaka ifrån min 8v långa ledighet. Mest för att jag kommer vara i 17+5 när jag kommer tillbaka och läkaren har varnat för ev sjukskrivning från v22+0..

Jag gör RUL min andra arbetsvecka och troligen kommer tvillingmagen avslöja mig långt tidigare.. 

Jag kommer vara i 19+6 och byter om på jobbet. Så fort jag börjar klä av mig så kommer folk att se det. Just nu håller jag på att parera mellan kollegorna så att jag byter om själv. Och det går när vi är så lite folk på plats men är jag kommer tillbaka är alla tillbaka så då går det inte.

Chefen berättade jag för innan jag gick på semester.
  • Ox2
    LiRa skrev 2016-07-20 21:17:20 följande:

Jaha, vad roligt - när 2013 är han född? Min första är född juni 2012 och tvåan oktober 2013, så 15 månader mellan.

Och hjälp vad svårt det är att dölja magen nu. Är i v 16+1, berättat för chefen som tyckte vill skulle berätta för resten på ett personalmöte om 3 veckor. Tur jag går på semester om 2 dagar för snart lurar jag ingen :)

Är ni fler som tycker magen kommit snabbare och större med syskon? Förstod att det skulle vara så men inte så här mkt :)

Han är född juli. Storebror 22månader tid.

Ja jätte stor skillnad. Tyckte inte att det var så mkt skillnad ett till två men nu.... Kan ju va att jag har glömt hur det var :p kan ju vara åldern haha
  • Ox2

Go kväll! Ska vi skaka igång tråden igen el alla njuter förfullt av semester?!

Går och väntar på rul om 2,5 vecka. Spännande! Känner bebisen varje dag nu och har börjat läsa "få syskon" böcker pojkarna :)

• Ox2
    Mibi skrev 2016-07-30 14:59:05 följande:

Jag gjorde nipt i torsdags.. så nu väntar vi på svar! Känns bra men läskigt ???? Har börjat må bättre nu oxå, är i v13+2.

Usch ja, väntan är jobbig! Håller tummarna för att det går bra!

Skönt att du mår bättre. Jag kände också förra veckan igen att energi och viljan att göra saker kom till. Skönt att känna sig som sig själv igen.
  • Ox2

Välkomna alla nya!

1315: jag har också blött den del denna graviditeten. Små mängder men totalt 6ggr fram till v 11-12.

LiRa: vart gör du rul? Hur långt gången är du? Jag trodde jag var först ut :p Har dock fått väldigt varierande bf datum på mina ul, 5-14/1.

• Ox2
    BeautifulMoments skrev 2016-08-01 14:13:35 följande:

Jag kan starta en grupp på Facebook om fler önskar det?

Gör det att folk är lite mer aktiva så är jag på annars kvittar det mig:)
  • Ox2
    LiRa skrev 2016-08-01 16:09:59 följande:

RUL på Hbg lasarett 9/8. Ska bli himla spännande! Vart gör du, också Hbg? 17+5 idag, BF 2-5/1 (liten skillnad på KUB- och SM-dateringen). Blir helt klart ett spännande nyår för oss båda :)

Kul med alla nya här inne o kul med flera tvillingar på g, det måste vara något alldeles särskilt.

Rul 17/8 i hbg. Mina datum är inte ens är el SM det är ul båda två. Om men tar hänsyn till äl och SM så är bf 9 el 11/1. Rul är bokat utifrån SM eftersom det var så stor skillnad på ul.

Ja vi får knipa! :) Födde första på bf och andra bf+11 igångsättning så jag räknar med mitten på januari.
  • Ox2
    BeautifulMoments skrev 2016-08-02 22:24:13 följande:

Skriv PM till mig med ert namn på Facebook. Jag måste lägga till er som vän för att kunna lägga till er i gruppen men tar givetvis bort er igen!

Jag kan inte skicka pm, funkar det inte från mobilen?
  • Ox2
    Mibi skrev 2016-08-04 15:21:21 följande:

datorn säger att din profilsida inte finns. Kan du inte pm:a mig?

Kan jag lägga till dig?
  • Ox2
    mamsett skrev 2016-08-03 19:13:01 följande:

Det har nog kommit till mig

Fixat, hoppas jag!
  • Ox2
    olgaisback skrev 2016-08-10 15:50:45 följande:

Jag vill också vara med i facebook gruppen. Jag heter Linda Romero =) 

Det finns några stycken, vem är du?:)
  • Ox2
    LinneaFC91 skrev 2016-08-17 14:00:03 följande:

Jag vill också också vara med i gruppen! Jag heter Linnea Regnéll!

Hittar 2 st, vem av dom är du?
Svar på tråden vi från Skåne som har BF jan/feb-17