BeautifulMoments skrev 2016-07-07 15:52:18 följande:
Vad rekomenderar du att bära i? :)
Jag rekommenderar att börja med en trikåsjal den är ngt lättare att knyta samt att du knyter den på dig först och sedan stoppar i barnet. I den kan du bära upp till 6 månader eller tills du inte tycker den avlastar tillräckligt bra.
Sen kan du gå över till en vävd sjal om du vill fortsätta bära :)
Sen som jag skrev i ett annat inlägg finns där en hel uppsjö av bärselar och det är egentligen inget annat än att prova sig fram vilken som passar bäst. Eller så kan man gå med i gruppen "Bärsjalar" på facebook och försöka analysera sig till vilken som kan passa bäst och köpa en begagnad i gruppen och sälja vidare om man inte gillar den.
Jag har gjort så och provat ett par st och kan försöka ge lite input på vad min kropp passar till.
Pognae: En bärsele som kommer ifrån Asien och passar därför nätta personer bäst. Jag tycke jätte mkt om den i början men tyckte den var svår att få till så min gosse satt rätt och att den satt bekvämt på mig på samma gång efter ett tag.
Ergobaby Orginal: Passar bra till dem med längre överkropp. Har själv kort överkropp så den satt inte alls bra på mig. Min man har både lång överkropp och bred midja (midjemått 140), tack vare att det gick att spänna ut midjebandet så mkt som det gick satt den bra på honom.
Tula Standard: MY LOVE! Den sitter toppen bra på mig, även på en kompis som har "normal" överkropp ist för min korta ;) Den avlastar toppenbra och är lätt att få rätt på plats.
Till alla dessa ovan måste man ha ett särskilt spädbarnsinlägg upp till ca 5 månader för att de ska sitta rätt. Troligtvis därför jag alltid föredrog bärsjal det första året för det var smidigare så tyckte jag.
Manduca är en bärsele jag inte testat men som jag vet har inbyggt spädbarnsinlägg som man justerar med knappar så själva bärpanelen blir smalare. Har läst om den i gruppen och många verkar nöjda med den.
Är själv sugen på att testa en Wombat, men har sugit på karamellen lite väl länge nu så min kille är mitt emellan två storlekar nu på sele plus att jag har lite för mkt pengar investerat i lyxigare bärsjalar så inga sommarkulor över till ytterligare investeringar av detta slag ;) Men då han är redo att gå över till toddler storlek blir det kanske en sådan.. ^_^
Hehe.. Ser att jag nördat iväg lite.. Men hoppas det inte var för jobbigt att läsa ;)