Inlägg från: BeautifulMoments |Visa alla inlägg
  • BeautifulMoments

    vi från Skåne som har BF jan/feb-17

    Hej!

    Får man va med? Är i 8+6 och väntar 4:e barnet. Bor också i Skåne!

    Bokade KUB igår på Emma ultraljudsklinik. Ni som gjort där har det varit bra? Har inte fått bekräftelsemejl så tror jag får ringa dem.


    My life, My choice!
  • BeautifulMoments
    Melloj skrev 2016-07-05 21:03:42 följande:

    Jag har varit väldigt nöjd båda gångerna. Trevliga och professionella bm. Jag gjorde även mitt blodprov innan kub så att jag fick mitt resultat direkt efter ul. Rekommenderar dig att göra det! Jag hade även tänkt göra mitt NIPT där denna gången men de har valt att inte analysera könskromosomerna och jag är väldigt nyfiken på kön så jag kommer att boka in testet på Mamma Mia kliniken istället. Lycka till!


    Ringer man innan ang blodprov eller åker man bara dit? :) nipt blir det nog inget det är väldigt mycket pengar. Hoppas på de berättar kön på RUL.
    My life, My choice!
  • BeautifulMoments
    Melloj skrev 2016-07-05 21:55:59 följande:

    Jag bokade på nätet och det ska vara gjort senast 8 dagar innan ditt kub.


    Jag bokade via nätet också igår. Brukar man inte få bekräftelse mejl?
    My life, My choice!
  • BeautifulMoments
    Mibi skrev 2016-07-05 22:23:54 följande:

    Förlåt, men vill bara dela min åsikt angående det här med KUBtest...

    Detta är ett "test" eller rättade sagt en riskanalys som helt iärlighetens namn inte säger ett knyst! Enligt mig helt bortslösade pengar för dem som behöver betala. Det har hänt alltför många ggr att de med bra resultat har fått barn med ds och de med dåliga resultat har fått helt friska barn! Ett helt onödigt stressmoment.

    Ja, ett nipt test, som är ett riktigt test, kostar skjortan i nuläget men ger ett svar som är mer än 99% säkert och helt ofarligt för både mamman och barnet. Jag vill bara att ni tänker en extra gång innan ni bestämmer er för en kubanalys så ni verkligen vet vad det innebär.


    Har du någon källa på att det är vanligt att de med bra siffror fått barn med DS? Vad jag läst hittas 90% av fallen.
    My life, My choice!
  • BeautifulMoments
    Mibi skrev 2016-07-05 22:31:52 följande:

    Jag har itne en källa direkt i huvudet men kan säkert leta upp det.


    Det får du gärna göra! Jag hittar inte.
    My life, My choice!
  • BeautifulMoments
    Mibi skrev 2016-07-05 22:50:13 följande:

    Ja, samtidigt behöver du inte tro på det jag skriver heller. Sparar ju itne källor på allt jag läser. Oftast så är det trådar på olika forum så ingen forskningsrapport om det är det du är ute efter. Det enda jag vet att jag har läst allt för många gånger om kvinnor som har blivit uppskrämda för ingenting och varit tvungna att gå vidare med fvp eller mkp där missfallsrisken ökar helt i onödan.


    Jag tycker bara det är onödigt att skrämma folk i onödan. Forskning och studier har gjorts kring detta. Hittar de 90% av fallen är där givetvis 10% som ändå får down syndrom. Men det är ju rätt hög sannolikhet att hitta de barn som har det om man önskar att veta det. Du varnar ju för KUB då vill man ju gärna veta varför, därför undra jag om dina källor.
    My life, My choice!
  • BeautifulMoments
    Ljunggren skrev 2016-07-06 21:47:13 följande:

    Jag har till 99% av tiden använt bärdon och bär fortfarande min 19 månaders enbart då vi är iväg. 

    Vi köpte en Brio Smile med endast sittdel förra sommaren då det var tid för att dela lite på föräldraledigheten så vi kommer nog försöka ragga tag i en liggdel till den. Vet inte kommer användas så mkt men känns bra att ha en utfall att :) 

    Troligtvis kommer jag tandembära mestadels av tiden. Storbror på ryggen och bebis på magen :)

    Det är inte så tungt som det ser ut, beroende på bärdon avlastar det toppen och man blir stark av att bära. 

    Hade jag varit en vagn-person hade jag nog kört på en Emmaljunga Viking eller en Kronan. Var mina favoriter när vi spanade förra sommaren, men Smile fanns också med på listan och den passade vår plånbok bäst och gick snabbt att få fatt i begagnat. 


    Vad rekomenderar du att bära i? :)
    My life, My choice!
  • BeautifulMoments
    Ljunggren skrev 2016-07-08 18:52:11 följande:

    Jag rekommenderar att börja med en trikåsjal den är ngt lättare att knyta samt att du knyter den på dig först och sedan stoppar i barnet. I den kan du bära upp till 6 månader eller tills du inte tycker den avlastar tillräckligt bra.

    Sen kan du gå över till en vävd sjal om du vill fortsätta bära :) 

    Sen som jag skrev i ett annat inlägg finns där en hel uppsjö av bärselar och det är egentligen inget annat än att prova sig fram vilken som passar bäst. Eller så kan man gå med i gruppen "Bärsjalar" på facebook och försöka analysera sig till vilken som kan passa bäst och köpa en begagnad i gruppen och sälja vidare om man inte gillar den. 

    Jag har gjort så och provat ett par st och kan försöka ge lite input på vad min kropp passar till. 

    Pognae: En bärsele som kommer ifrån Asien och passar därför nätta personer bäst. Jag tycke jätte mkt om den i början men tyckte den var svår att få till så min gosse satt rätt och att den satt bekvämt på mig på samma gång efter ett tag. 

    Ergobaby Orginal: Passar bra till dem med längre överkropp. Har själv kort överkropp så den satt inte alls bra på mig. Min man har både lång överkropp och bred midja (midjemått 140), tack vare att det gick att spänna ut midjebandet så mkt som det gick satt den bra på honom. 

    Tula Standard: MY LOVE! Den sitter toppen bra på mig, även på en kompis som har "normal" överkropp ist för min korta ;) Den avlastar toppenbra och är lätt att få rätt på plats. 

    Till alla dessa ovan måste man ha ett särskilt spädbarnsinlägg upp till ca 5 månader för att de ska sitta rätt. Troligtvis därför jag alltid föredrog bärsjal det första året för det var smidigare så tyckte jag. 

    Manduca är en bärsele jag inte testat men som jag vet har inbyggt spädbarnsinlägg som man justerar med knappar så själva bärpanelen blir smalare. Har läst om den i gruppen och många verkar nöjda med den. 

    Är själv sugen på att testa en Wombat, men har sugit på karamellen lite väl länge nu så min kille är mitt emellan två storlekar nu på sele plus att jag har lite för mkt pengar investerat i lyxigare bärsjalar så inga sommarkulor över till ytterligare investeringar av detta slag ;) Men då han är redo att gå över till toddler storlek blir det kanske en sådan.. ^_^

    Hehe.. Ser att jag nördat iväg lite.. Men hoppas det inte var för jobbigt att läsa ;) 


    Tack så mycket för info! Har en tricot slen som jag köpte när mina tvillingar var små. Men då jag inte lyckades bära båda samtidigt i den blev den inte använd mer än ett par ggr. Nu är de dock bara en bebis så hoppas på att kunna bära lite mer.

    Tula standard såg ju bra ut. Går den också om man inte är jättesmal? Har kort överkropp och en del extra på höfterna.

    Har tittat på ergobaby innan men då är de inte så smart låter det som när jag också har kort överkropp.
    My life, My choice!
  • BeautifulMoments
    Ljunggren skrev 2016-07-08 21:28:29 följande:

    Absolut! Av vad jag har förstått är Tula väldigt populär bland alla kroppsformer. Men det bästa sättet att få veta om den passar dig är att prova. Tyvärr är det enda sättet.. :/ Men du kanske kan köpa en begagnad eller gå på en bärträff när bebisen kommit? 

    Jag har inget spädbarnsinlägg, har inte tänkt över om jag ska köpa heller.. För isf kunde du provat min :) 

    Hur gamla är dina andra knoddar nu? Var bor du? 


    10 och 4 år bor i Landskrona :)
    My life, My choice!
  • BeautifulMoments
    Ljunggren skrev 2016-07-15 14:57:06 följande:

    Haha.. Ingen aning. Det är ett senare bekymmer! Men jag antar att iom att de är två så kanske de inte har samma närhetsbehov då de har varandra?! Vi får se. Jag vet att man kan bära två på magen. Så då får det väl bli två på magen och en på ryggen ;) Eller så får mannen hjälpa till och bära. 

    Vi kommer ju få lägga vår föräldraledighet så att han kan vara hemma tillsammans med mig så länge som möjligt. 

    Jag sitter lite på försäkringskassans hemsida och räknar lite och man får visst 20 dgr ist för tio ifrån början samt 90 extra sjukpenningdagar och 90 lågdagar. De 90 sjukpenningdagarna kommer vi nog försöka ta ut direkt, så vi är hemma tillsammans så länge de räcker. 

    Han trodde de var två-äggs men inte säker så jag ska få gå till en annan läkare för att få ett andra utlåtande. Men av vad jag förstår så är det en mer riskfylld graviditet vid 1-äggs så jag hoppas på 2! 


    Grattis! Jag har själv enäggstvillingar på 4 år. Det brukar va enklare att se tidigt i graviditeten om de är enäggs än tvåäggs. Enäggs har ju samma yttersäck och tvåäggs ligger ju i olika bredvid varann så där brukar där va ett mellanrum mellan dem tidigt i graviditeten. Det stämmer att det är mer riskfyllt med enäggs dem kan få saker tvåäggs inte kan tex tvillingtransfusion som mina flickor fick.
    My life, My choice!
  • BeautifulMoments
    Ljunggren skrev 2016-07-16 08:03:05 följande:

    Tack! :) Tvillingtransfusion låter läskigt. Vad innebär det? 


    Enäggstvillingar delar moderkakan, moderkakan ska dela ut jämnt med blod till tvillingarna men ibland blir det fel och kärlen "växer ihop" den ena tvillngarna blod kommer då istället till den andra tvillingen så den ena får för mycket blod och den andra för lite. Detta är inte bra för någon av dem och kan sluta väldigt illa. Jag hade väldig tur med mina flickor de kollades först varje vecka sen varannan. Men min ena tvilling blev plötsligt akut dålig när tvillingtransfusinen blev värre, detta hade inte upptäckts om jag inte varit på glukosbelastning den dagen jag var dem togs då ut med katastrofsnitt.

    Detta är dock inte möjligt för tvåäggstvillingar att få då de inte delar moderkaka.
    My life, My choice!
  • BeautifulMoments
    Gabriella89 skrev 2016-07-31 18:03:48 följande:

    Hej ! mina barn hade tvillingtransfusion och är tvåäggs. Inte ovanligt att moderkakorna växer ihop. Enäggs kan ha två enskilda säckar men oftast med en tunnare skiljevägg. Mina barns var tjock så det misstänktes tvåäggs men inget som var säkert.


    Har aldrig hört talas om att tvåäggs skulle kunna få tvillingtransfusion. Om du inte är säker på om de är enäggs eller tvåäggs är de kanske enäggs då?
    My life, My choice!
  • BeautifulMoments
    Gabriella89 skrev 2016-07-31 20:21:25 följande:

    Läkarna kunde inte veta säkert medan de låg i magen. Jag vet att det är tvåäggs ... Jo de kan hända. Det hände oss.


    Det måste ha varit något annat än tvilling transfusion då. Tvåäggstvillingar kan va olika stora av andra anledningar men bara för moderkakan växer ihop delar inte barnen blodkärl vilket är orsaken till att tvillingtransfusion uppstår. Moderkakan fördelar fel genom kärl som förbinds och det ena fostret får för mycket näring och det andra för lite.
    My life, My choice!
  • BeautifulMoments
    1315 skrev 2016-07-31 20:30:48 följande:

    Hej!

    Jag har precis plussat och beräknas föda i början av april. Väldigt tidigt fortfarande och oron står mig upp i halsen så jag fick en väldigt liten blödning här om dagen.. Men inget mer sedan dess, Hcg stiger fortfarande och alla symptom är kvar.

    Jag ser att detta är en grupp endast för de som är beräknade i januari och februari men tänkte chansa och fråga om det är ok att gå med då jag också bor i Skåne (Malmö).

    Lite kort om mig

    Jag är 26 år och har 2 barn som är 2,5 respektive 1 år. Nu väntar vi som sagt nummer 3 (alla har varit planerade) och håller tummarna för att allt ska gå vägen :)


    Jag har fått en liten blödning både i min förra graviditet och min nuvarande graviditet. Såg bebisen senast idag så blödning behöver inte va tecken på missfall om de inte kommer i större mängder! :)
    My life, My choice!
  • BeautifulMoments
    Gabriella89 skrev 2016-07-31 23:07:43 följande:

    Alltså.. Varför är du så övertygad om att du har rätt i detta bara för att du inte hört något om det innan. Mer än ett kilos skillnad talar för sig själv. Moderkakan växte ihop till en och samma !


    För jag tror mer på läkarna och medicinska artiklar än en människa på familjeliv. Att där är skillnad är vikten kan som sagt bero på fler saker men det är inget vi kommer någonvart med att diskutera :)
    My life, My choice!
  • BeautifulMoments

    Skriv PM till mig med ert namn på Facebook. Jag måste lägga till er som vän för att kunna lägga till er i gruppen men tar givetvis bort er igen!


    My life, My choice!
  • BeautifulMoments
    mamsett skrev 2016-08-02 23:27:00 följande:

    Låter bra ? är inte så jätte aktiv här inne ????


    Jag har startat en men har inte fått medlemmar än! Skicka namn i PM så kan jag leta upp dig på Fb. Jag måste dock lägga till dig som vän för att lägga till dig i gruppen men tar bort sen igen.
    My life, My choice!
  • BeautifulMoments
    Mibi skrev 2016-08-03 11:12:58 följande:

    Jag har skickat pm till dig :)


    Jag har tyvärr inte fått något och kan inte skicka till dig
    My life, My choice!
Svar på tråden vi från Skåne som har BF jan/feb-17