Inlägg från: SmalaSara |Visa alla inlägg
  • SmalaSara

om Donald Trump blir president av USA?

KillBill skrev 2016-07-24 14:35:38 följande:
    Jag hämtar min info från källan dvs NY Times. Det är f.ö. märkligt att D. Trump pratar om åtaganden gentemot USA.
    Han uttalade sig specifikt om Baltikum eftersom han fick en specifik fråga om just Baltikum. Inte för att han har något emot just Baltikum vad gäller NATO
  • SmalaSara
    KillBill skrev 2016-07-24 15:18:25 följande:
    Och ur ett försvarspolitiskt/utrikespolitiskt perspektiv så visade Trump med sitt uttalande att han är oskicklig.
    Det är skillnad på "oskicklig" och att inte hålla med om en politisk inriktning.

Kan du utveckla vad du menar med "oskicklig"?
  • SmalaSara

@Flash Gordon

Utvecklar:

* i Baltikum finns inga självständiga utbrytarrepubliker med med egna parlament, polis ect sedan 25 år tillbaka som i Georgien (och Moldavien.)
    * de baltisk staterna är välfungerande och medlemmar i både EU och NATO
    Till skillnad från Ukraina som är ett av världens mest korrupta länder och dessutom konkursmässigt.
    * de rysktalande minoriteterna i Baltikum har inte gjort mkt väsen av sig och majoriteten av dem tycks ointresserade av ett närmande till Ryssland.
    * befolkningen på Krim utgjordes till 90% av ryssar som, vad det verkar, hellre ville tillhöra det jämförelsevis välfungerande Ryssland än skräpnationen Ukraina. Så är det inte i Baltikum.

• SmalaSara
    flygrl skrev 2016-07-24 18:22:17 följande:
    Ärligt jag e för dåligt insatt i världens militär utgifter mm. Men dom baltiska staterna e små och har ju inte militär slagstyrka ensamma stå emot ett ryskt anfall. Ryssland e en militär supermakt även om dom inte kan matcha USA.

Men balt staterna e med i Nato säger du. Ok, men då måste ju Nato också få ställa upp militära resurser tillräckligt för kunna avskräcka Ryssland från anfall. Och det måste göras i balt staterna och inte i Belgien eller Nebraska.

Balt staterna e små och skulle kunna bli helt överkörda av ryssarna om USA först måste transportera dit trupper & utrustning. Tänk om Nato skulle ställa krav på Ryssland att dom inte fick ha tillräckligt med militär vid gränsen för kunna försvara sig utan måste ha det mesta bakom Ural bergen.

Dessutom har väl Ryssland iom Krim visat hur fredliga dom är.
    Att sen USA/Nato borde försöka samarbeta med Ryssland vad gäller Syrien e en annan sak.
    Ryssland är ingen militär stormakt. Se har inte mer resurser än tex Tyskland.

Se mina svar till flash Gordon om varför Baltikum inte kommer att bli anfallna av ryssarna.
  • SmalaSara
    Flash Gordon skrev 2016-07-25 10:31:43 följande:
    Än.

Att de ligger efter i skeendet betyder inte att skeendet inte finns där.
    SmalaSara skrev 2016-07-24 16:59:40 följande:... det jämförelsevis välfungerande Ryssland än skräpnationen Ukraina.
    Var din lojalitet ligger syns tydligt.

"Ligger efter i skeendet"?

25 år efter menar du? Ska någon etnisk minoritet skapa en utbrytarrepublik i en eller flera av dessa länder då? Så här 25 år efter att staterna bildades?

Ska samer skapa utbrytarrepublik i norra Finland också? Eller så kanske Skåne tänker bli självständiga?

Det krävs rätt mkt för att en sådan sak ska kunna hända.

Vad finns det som säger att utbrytarrepubliker ska bildas i någon av de baltisk staterna? Rent konkret.

Lojalitet är ett märkligt ord i sammanhanget. Lojal är jag till Sverige i så fall.

Att Ryssland inte är ett särskilt bra land att bo i, men att Ukraina är ännu sämre är väl inte fråga om "lojalitet". Om man tittat på siffror för de båda länderna är det snarare ett faktum.
  • SmalaSara
    Anton Chigurh skrev 2016-07-25 14:54:38 följande:
    Inte !!!

Var får du din info ifrån egentligen, Sara...

Ryssarna räknas som starkast i världen, militärt, efter USA förstås. USA är hästlängder före Ryssland. Och vi snackar HÄSTLÄNGDER...

KÄLLA...

Sverige ligger för övrigt på plats 29 på listan. Danmark på plats 50. SOM LITE KURIOSA....

Kram //Antontank_move.gif
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
    Oj, vad tråden fick liv! Kul!

Ja, du Anton, det var en intressant lista. Var har du hämtat den? Sverige på plats 29... He, he; man undrar vad de under har för försvar... Några armborst? ;)

Var russia kommer är lite olika på olika listor verkar det som.

Min Info är från bla CNN:
    edition.cnn.com/2015/03/05/asia/china-military-spending/

"Militär stormakt" blir man inte av att vara aaaaaningen större militärt än UK och övriga på typ plats 2-10. Så tänker jag. Det finns bara en militär stormakt idag.

Kanske blir Kina också en så småningom.

Kram Sara
  • SmalaSara
    KillBill skrev 2016-07-25 13:07:59 följande:
    Ryssland räknas som den 2:a eller 3:e största militära stormakten. Tyskland kommer längre ner på listan.
    Definiera militär stormakt.

En stark militär ja, starkare än många andra, ja,

Men stormakt?
  • SmalaSara
    Flash Gordon skrev 2016-07-25 10:27:32 följande:
    Om du är så insatt som du vill påskina så vet du att Ryssland delar ut medborgarskap till invånarna i konfliktområden som Sydossetien och Abchazien. Sedan hänvisar man till detta när man ska "skydda dem" och deras vilja att vara fria.

Då vet du också att dessa bägge Georgiska områden utropat "självständighet", att Ryssland erkänt denna  och att man förbereder långtgående avtal mellan Ryssland och de bägge områdena som med all normal logik siktar mot att göra dem till en de-facto del av det Ryssland.

*och självklart gäller inte samma standard exempelvis Tjetjenerna som vill lämna Ryssland*

Du känner i så fall till den ryska militärens insatser i kriget i Transnistrien och du har koll på situationen i Latgale där Daugavpils är motsvarigheten till Donetsk och Luhansk i Ukraina.
    Jag försöker inte "påskina" något.

Jag tycker att rapporteringen om Ryssland är väldigt ensidig bara. Man får intrycket att allt de gör är av ondska och makthunger, emedan "motståndaren" är altruistisk och rättfärdig. Det är naturligtvis inte så svart-vitt.

Vad tror du abchazierna själva tycker? Om georgisk militär och nationalism? De föredrar kanske samarbete med Ryssland. Sådant nämns aldrig.

Jag tror Att det viktigaste för Ryssland är att ha vänligt sinnade grannar - inte att göra abschzien mfl till en del av rysska federationen.

Jag påstår inte att ryssarna gör "rätt", men deras sida av saken hörs aldrig. Är det konstigt att de inte vill vara omringade av NATO-länder? NATO som är minst 10ggr starkare än de själva?

Vilket krig i transnistrien? Det var ryska och ukrainska frivilliga som hjälpte dem -92. Efter det har inte Ryssland varit där militärt så vitt jag vet. Har du källa?
  • SmalaSara
    KillBill skrev 2016-07-25 16:28:08 följande:
    Jag utvecklar gärna mitt svar efter det att du har förklarat hur du kommer fram till att Rysslands och Tysklands försvar är jämnstora.
    Jag skulle skrivit Tyskland och Frankrike. Sorry. - hade lite bråttom.

Om man tittar på military expenditure en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_military_expenditures
    Så har Tyskland och Frankrike gemensamt ca 80 mdr, emedan Ryssland har 66 mdr 2015
  • SmalaSara
    Flash Gordon skrev 2016-07-25 17:22:57 följande:
    För att vara någon som "inte påstår att ryssarna gör rätt" så är du anmärkningsvärt trogen Moskvas linje i dina åsikter.

Vad Moskva vill, det vet vi. Deras sida av saken basunerar de själva ut.

De vill expandera sitt inflytande tillbaka till vad de kallar "det nära utlandet". Inte nödvändigvis inlemmade i Ryssland men absolut inte heller stater, fria att besluta själva. Soldaterna de skickar för att ordna detta kallas allt från "frivilliga" till "semesterfirare" till "de gick vilse". En annan typ av krigföring, lite svårare att värja sig emot, där de kan skicka 200 semesterfirande militärt utrustade män på besök i ett grannland.

Redan efter deras invasion av Georgien gick de ut och förklarade sig ha denna "intressesfär" där ingen annan än ryssarna skulle kunna få komma och bestämma och på den vägen har de fortsatt sedan dess:
    http://www.nytimes.com/2008/09/01/world/europe/01russia.html

Ryssland har dock, givetvis, ingen som helst rättigheter att lägga sig i andra länders interna beslut och problem.
    Ja, ja. Så där låter det alltid. Om man inte köper västs beskrivning rakt av, så är man "Moskva-trogen" eller dylikt. "Med eller emot", inga nyanser.

Visst vill de ha inflytande över sina grannar, men det betyder inte att de tänker anfalla Baltikum (vilket väl var ämnet för diskussion)
    Något som skulle innebära både militär och ekonomisk katastrof för Ryssland.
  • SmalaSara
    Flash Gordon skrev 2016-07-25 15:05:40 följande:
    Det är samma krafter i rörelse i exempelvis Latgale som i östra Ukraina. Samma pro-ryska grupperingar. Samma illa dolda stöd från den ryska statsapparaten.

Det som stabiliserar situationen är att Lettland är med i EU och i Nato.

Du ser Rysslans oms "ett hyggligt fungerande land", de-facto diktatorskapet till trots, och avfärdar Ukraina som ett "skräpland". Det säger tonvis.
    Har du någon källa på hur stora dessa krafter i Latgale är? Så vitt jag förstår är de mkt små och obetydliga.

Det har ju gjorts flera bopinionsundersökningar som visar att rysktalande i baltiska staterna inte är särskilt intresserade av att liera sig med Ryssland. De har de ju bra som de har det.

Och, ja, du har rätt, Lettland är med i EU och NATO, vilket gör att Ryssland inte kan agera.
  • SmalaSara
    KillBill skrev 2016-07-25 20:51:14 följande:
    Om Ryssland kallar in sina reserver så kan man mobilisera en arme med fler än 3 miljoner soldater. Det är tom mer än vad USA har förmåga till. I kombination med att Ryssland är det land som lägger näst mest i världen på sitt försvar (och befinner sig i en period där man ökar försvarsanslagen kraftigt samtidigt som många västländer gör tvärt om och minskar försvarsanslagen) så måste man betrakta Ryssland som en militär stormakt.
    Nej, de lägger fjärden mest på sitt försvar

Kina (mer än dubbelt så mkt) och Saudi lägger mer. Kolla länken, eller googla själv

Hur kan du tro att Ryssland har mer manskap än Kina!?!?
  • SmalaSara
    flygrl skrev 2016-07-25 18:49:13 följande:
    Även om Ryssland ligger långt efter USA e dom världens näst starkaste militärmakt och därmed också en stormakt. Sen kan man ju tjafsa kring hur stormakt definieras men att dom e näst starkast i världen e fakta. Och i kombination med en aggressiv regim också ett hot balt staterna tvingas ta på allvar.

Vi har olika syn på det här du & jag och kommer kanske inte längre i saken. ;)
    Javisst är det så. Man har olika uppfattning.

En liten jämförelse bara;

En man har 20 mkr
    En har 2,50
    En har 2,40
    7 st har 2,0
    Resten har 0.10 var

Är han med 2,50 superrik för att han kommer på andra plats?

Skillnaden mellan Ryssland och Kina är mkt liten och eftersom Kina lägger ner mkt mer pengar och dessutom har bättre ekonomi och fler män så kommer de snart gå om Ryssland.

Betyder det då att Ryssland inte längre är en militär supermakt för att de hamnat på plats 3?

Baltikum kan vara på sin vakt, men man ska inte överdriva hotbilden. Europas största stater är tillsammans starkare än Ryssland, som står ensamt. Ryssland, oavsett plats 2, skulle ha oändligt mkt mer att förlora än vinna på att ge sig på balterna.
  • SmalaSara
    KillBill skrev 2016-07-26 12:56:01 följande:

Enligt vad jag kan se så lägger Ryssland 3:e mest på sitt försvar (efter USA och Kina). Vidare så har Ryssland världens största kärnvapenarsenal och har ca 2 miljoner reservister som kan inkallas i krig.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
    Enligt sipri och svenska beräkningar lägger de fjärden mest. Det finns ett diagram och tvåntabeller.

De har också problem med mansbrist och befolkningsminskning, men fr a kraftigt försämrad ekonomi. De är helt enkelt chanslösa på sikt. Om inte Saudi slutar dumpa oljepriset. Det känner natuligtvis Putin till.

De skulle aldrig ha råd med ett krig i Baltikum. Det skulle vara en katastrof. Trots reservister.
  • SmalaSara
    KillBill skrev 2016-07-26 14:56:49 följande:
    Enligt denna rapport från SIPRI hamnar Ryssland på 3:e plats när det gäller satsningar på försvaret. Samtidigt som USA de senaste åren har dragit ner på försvarsanslagen så har Ryssland ökat sina kraftigt (det finns bedömare som tror att Ryssland kommer att ha ökat sitt försvar med 300% under perioden 2005 och 2020). Även sett till Rysslands befolkningsminskning så kan Ryssland mobilisera nästan 3 miljoner soldater och Ryssland har som sagt världens största kärnvapenarsenal. Självklart är Ryssland en militär stormakt!

www.dn.se/ekonomi/sipri-kina-ryssland-och-saudiarabien-rustar-upp/
    Artikeln är från 2014. 2015 la Saudi mer än Ryssland.
  • SmalaSara
    Flash Gordon skrev 2016-07-25 17:53:32 följande:
    Det är bara ett konstaterande. Du och Moskva säger samma saker. Kanske en ren slump?
    SmalaSara skrev 2016-07-25 17:45:03 följande:Visst vill de ha inflytande över sina grannar, .
    Bra att du också kan se det. Då förstår du kanske också att dessa grannar inte vill att Ryssland ska hota dem och försöka styra dem?
    Det kan du inte gärna veta någonting om och eftersom Ryssland beter sig likadant som i ex Ukraina och de inhemska pro-ryska grupperna beter sig likadant som i ex Ukraina så är det rimligt att förbereda sig för ett laknade scenario för exempelvis Baltikum.

Det som skiljer är att dessa länder är med i Nato och EU. Tack och lov för deras skull. 

Vad är det för slags argument?; "Du låter precis som en som springer USA:s ärenden, är det en slump?"

Det är du och jag som diskuterar, inte Moskva och Carl Bildt.

En bra, och hyfsat objektiv, källa om Abchazien och Sydostestsien är "Globalis".

Att "inse" att Ryssland vill försöka ha så mkt kontroll över sina grannar som det går, är inte samma sak som att misstro dem om allt och se dem som någon märklig Bond-skurk som med ett galet skratt försöker ta över världen. Eller för den skull anse dem "aggressiva" eller "hotfulla".

De har andra grannar också - Kazakstan, Finland, Mongoliet.... Ska de försöka ta över dem också? Infiltrera...?

Ditt argument var att eftersom Ryssland "överfallit" Georgien, Moldavien och Ukraina skulle de även "överfalla" baltikum.

Ett av dina argument var att det fanns ryssar i dessa länder som skulle börja bråka. Och då skulle Ryssland se sin chans.

Hitintills har du inte uppvisat några bråkiga ryssar förutom i östra Ukraina.
    Du har heller inte uppvisat något "överfall" på Moldavien öht.

Ryssland vill nog hellre försöka få över lite fler länder "på sin sida", alltså försöka skapa lite "ryssvänlig" opinion i europeiska länder. Krigföring mot Balkan är en dålig idé, och det förstår nog Putin - särskilt korkad verkar han ju inte vara.
  • SmalaSara
    KillBill skrev 2016-07-26 23:28:28 följande:
    Ett enskilt år alltså. Har du en länk till din källa?
    Länken gav jag dig i #114. Tittade du inte på den?

Om Ryssland är en militär stormakt så är även Kina det. Och även Indien? Frankrike? Borde inte alla NATO-länder räknas dit eftersom NATO är så sjukt överlägset allt annat?

Hur definierar su militär stormakt?
  • SmalaSara
    KillBill skrev 2016-07-29 10:19:05 följande:
    Ett land som kan manifestera sin makt i stor skala (stor kärnvapenarsenal, stor armé, stor flotta, stort flygvapen) är för mig att betrakta som militär stormakt. Därför är Ryssland och exempelvis Kina militära stormakter.

Varför vill du förminska betydelsen av Rysslands försvar? Varför menar du att Ryssland inte är en militär stormakt?
    Nja, inte förminska. De kan säkert försvara sitt jätteland. Bara tona ned dessa överdrifter; de är ensamma, och kan inte göra särskilt mkt egentligen. Särskilt inte nu när de har så dålig ekonomi. Om de hade en pakt med Kina eventuellt.

Tjatet om Ryssland är överdrifter från hökar för att försöka få svenskarna att gå med i NATO. Rent fulspel

Hade de inte Ryssland haft kärnvapen hade de väl varit invaderade vid det här laget. Men så mkt annat kan man inte rent praktiskt ha kärnvapen till.
Svar på tråden om Donald Trump blir president av USA?