Inlägg från: SmalaSara |Visa alla inlägg
  • SmalaSara

om Donald Trump blir president av USA?

Med Trump blir det mindre vapenskrammel än med Hilary Clinton.hon är riktigt aggressiv i utrikespolitiken.

Hur det blir för amerikanerna på hemmaplan är svårt att säga tycker jag. Kanske blir det business as usual trots allt?

• SmalaSara
    infochristina skrev 2016-06-26 16:39:07 följande:
    Tycker nog att det Trump som söker konfrontation mot allt och alla och Clinton som står för stabilitet.
    Clinton står för stabilitet ja; i betydelsen att man kör på som innan. Men hon är en hök -no doubt about it. Hon har lobbat för och pressat på aktioner i Libyen, Irak, Afghanistan.

Trump är svårare att sia om. Men han har uttryckt att USA ska bry sig om sitt eget mer. Något vapenskrammel mot utlandet är det inte. Konfrontationen är mot "etablissemanget" i hemlandet.
  • SmalaSara
    infochristina skrev 2016-06-26 17:53:03 följande:
    Konfrontationen är mot Muslimer , Kvinnor , Mexikaner bl.a
    Det låter som en känslomässig förenkling; Söker Trump konfrontation med samtliga kvinnor? Nja.

Däremot är han konfrontatorisk gentemot feminism och invandrare och har en synnerligen obehaglig ton mot en del människor.

MEN det betyder inte att han räcker hök än Clinton.
  • SmalaSara
    driver28 skrev 2016-06-28 00:05:24 följande:

Trump är en blåljugande narcissist, EM svamlande egoist med bankrutt kampanjkassa, fleråriga negativa resultat i sina bolag och en nolltaxerare som vägrar betala skatt eller avslöja om han betalar skatt och tycker polis/ambulans/brandkår med flera viktiga samhällsfunktioner är att spola ner pengar i avloppet. Han får sina fakta från skvaller och sensationsblaskan National Enquirer och saker han hör folk säga. Han twittrar dagligen rasistiska, homofobiska och idiotiska åsikter och citerar i positiv anda nynazister. Han skyller åtal för skattebrott och förskingring/bedrägeri i hans så kallade Trump University där han skott sig på outbildade satar på att domaren är mexikan och därför jävig eftersom han vill bygga en mur MIT Mexico samtidigt som han hävdar att latinos älskar honom.

Han har rekordet i antal väljare som hatar honom, 77%, med rätta.

Om han skulle bli president skulle det vara en total katastrof för hela världen. De enda som röstar på honom är arga kränkta outbildade vita medelålders eller gamla män. Alltså landets avskrap medan de unga röstar på Bernie Sanders som likt Sverige vill ha gratis sjukvård för alla och fri högskoleutbildning.

Trump vill öppna alla kolgruvor igen för han förnekar global uppvärmning och tror att allt som man vet är miljöfarligt, kol, olja , gas, fracking är nåt att sträva efter istället för koldioxidneutrala förnyelsebara energikällor.

Nej bevare oss från Trump

Ja... Men han är den första presidentkandidaten på flera hundra år som inte är köpt av "donatorer" eftersom han hade egna pengar.

Köpt/korrupt president. Eller Trump. Som tydligen är skvatt galen enligt dig.

Stackars amerikaner.
  • SmalaSara
    infochristina skrev 2016-06-28 09:02:31 följande:
    Så du menar att alla som inte har egna pengar ska inte kunna bli presidenter för demåste ta emot bidrag
    Jag menar att USA:s demokratiska system är helt korrupt och de stackars amerikanarna aldrig kommer att få en vettig president.
  • SmalaSara
    KillBill skrev 2016-06-28 00:58:11 följande:
    Skvatt galen enligt dig? Håller du inte med driver28?

T.om. Jimmie Åkesson tar nu tydligt avstånd från Donald Trump. Donald har snart inga vänner kvar.
    På sätt och vis håller jag med honom. Men allt han skriver är inte sant. Jag gillar inte överdrifter och rena lögner; även om det är Mot en "dålig" person.
  • SmalaSara
    Konstatera skrev 2016-07-01 19:07:02 följande:
    Självklart donerar inte Putin pengar till varken Clintons eller Trumps kampanj. Nu är det upp till dig att bevisa att det inte är så. Ett retoriskt grepp. Förstår du?

Och nej. Putin har inte proklamerat att han är PRO Trump. Tvärtom sagt att Ryssland kommer fortsätta arbeta med relationen till USA, oavsett vem som blir POTUS.

Han har dock proklamerat att USA-valet är "not our business"

Vad bygger ni er världsbild på egentligen? Bör jag vara orolig?
    Svensk media har varit duktig på att framställa det så. Uttrycket "göra en höna av en fjäder" passar mycket bra på myten om att Putin stödjer Trump (eller för den delen Brexit).

Två skäl finnes till detta tror jag;
    1. Media (särskilt DN) lider av svår Putin-fixering. Har man inget att skriva om honom, hittar man på (och kallar det "analys")

2. Det är en form av guilt-by-association argument som känns enkelt och slagkraftigt att ta till.
  • SmalaSara
    KillBill skrev 2016-07-01 20:54:42 följande:
    Jag har inte påstått att Putin donerar pengar till Trump däremot har jag ifrågasatt varför Putin skulle stödja Clinton då Putin har gett utryck för att gilla Trump.

"Efter den tre timmar långa presskonferensen pratade Vladimir Putin med några journalister som inte hunnit ställa sina frågor under den intensiva presskonferensen. Han höjde då republikanernas ledande presidentkandidat, den hårt kritiserade fastighetsmagnaten Donald Trump, till skyarna:

- Han är en lysande personlighet, tveklöst begåvad, det råder det ingen tvekan om"

Har du hört en rysk president uttala sådana superlativ om en amerikansk president tidigare?
    Trump är inte president. Han är inte ens presidentkandidat ännu.

Sen är inte det samma sak - att tycka att någon är begåvad och att stödja en kandidatur.

Visst kan man eventuellt misstänka att Putin föredrar Trump framför Clinton då hon är tydligt "hård" i utrikespolitiken. Men, tja, vem vet? Egentligen?
  • SmalaSara
    KillBill skrev 2016-07-22 12:14:03 följande:

Donald Trump är en säkerhetsrisk för Sverige: www.svt.se/opinion/trump-en-farlig-president-for-sverige

Ja, men eller hur? För om en centerpartist säger det i en debattartikel, så är det sanningen.

De debattartiklar du för fram är inte "sanning". De är inlägg i debatten. Eventuellt har personen några poänger. Men det betyder inte att det "är så"
Svar på tråden om Donald Trump blir president av USA?