Inlägg från: lillskrutten |Visa alla inlägg
  • lillskrutten

BF mars 2017

Hej! Har en fråga om det här med hur man räknar veckor. Enligt familjelivappen är jag i v 5(4+0) Jag har blivit lovad tidigt vul i v 7. Pga att jag gått på hormonbehandling etc Nu undrar jag när är det. Om 2veckor bara? Eller räknar jag då 7 v från befruktning? Blir helt snurrig.

• lillskrutten
    ellami skrev 2016-07-20 13:19:12 följande:

Troligtvis om 3 veckor, när sjukvården säger vecka 7 menar de 7+ alltså för oss i talspråk vecka 8.

Okej så när det står 8(7+0) i appen ungefär?
  • lillskrutten
    ellami skrev 2016-07-20 15:21:35 följande:

Ja precis, allt från 7+0 till 7+6 :)

Okej tack. Hoppas jag får tid den veckan för då har jag semester. Slipper man dra till med nått på jobbet.
  • lillskrutten
    samejentan skrev 2016-07-21 05:27:31 följande:

Gravid med bf mars 2017 finns det en grupp på Facebook som heter. Den är hemlig så du kan kontakta sofi hirvelä som är administratör för gruppen :)

Vad menas med hemlig? Ser ens vänner att man går med?
  • lillskrutten
    Videungen skrev 2016-07-23 07:54:12 följande:

Alltså, man är så fånig! Jag går och tänker att det kanske inte alls är en liten i magen. Äl+17 idag och BIM+3... Men Cb digital sa ju "gravid 1-2" i tisdags... Suck, har gått och tänkt såhär i några dagar nu och oroat mig. Mina bröst är större och ömmar, min enda symtom och lite mensvärk då och då... Någon som känner igen sig i tvivlet?? Haha :) Visst finns det en litenpytte risk att cb visar fel? :/ (förlåt, inser verkligen att det här är en sån fånig fråga... men...)

Jag har samma känsla som dig. Har ätit pergotime i tre omgångar (hormoner som gör att jag får äl) och första gången fick jag plus tidigt men sen kom ändå mensen och jag var inte gravid.

Nu plusade jag tydligt mån,ons o fre denna vecka. CB visade gravid 2-3v ändå är jag nojig efter det som hände då. Litar inte på testen fullt ut.

Planen är att ta ett nytt CB på onsdag och hoppas det står 3+ för att kunna ringa o boka vul i v 7 som jag blivit erbjuden för att lugna nerverna. Efter vul hoppas jag förstå att det är nått på gång på riktigt. Tråkigt då fokus blir på oro och funderingar istället för glädje o lycka.
  • lillskrutten
    äppelskrutt27 skrev 2016-07-23 14:53:41 följande:

Har ni börjat berätta för nära och kära ännu? Jag har bara berättat för en nära vän som också är gravid, men nu kan jag inte hålla mig längre. På onsdag berättar vi för min familj, kommer då att vara i v. 5+6, men jag känner att det blir helt omöjligt att umgås med dem utan att de vet. Orkar inte hålla på att hitta på en massa anledningar till att jag inte kan äta eller dricka än det ena än det andra, de skulle i vilket fall bli misstänksamma direkt ;)

Oavsett om det går hela vägen eller inte så tycker jag att det är skönt att de vet om det.

Hur gör ni?

Har berättat för två nära kompisar som varit mitt bollplank under denna resa. Vi har en plan att inte berätta förrän det blir uppenbart.

Jag dricker inte och min familj träffar jag mest om nån fyller år. Så behöver nog inte hitta på några undanflykter.
  • lillskrutten

Tänker ringa imorrn o boka tid för tidigt vul. Är idag i v 5(4+4). Är så rädd för dåligt bemötande och ifrågasättande så törs knappt ringa. Har inga bra erfarenheter från dom genom vår resa.

Usch rakt ont i magen av oro att de ska ta bort en del av mig glädje o lycka.

• lillskrutten
    Anonym (Stockholmstjej) skrev 2016-07-25 01:04:37 följande:

Äsch, så länge du ringer ett ställe där man kan boka själv och betala för det så kommer du inte bli ifrågasatt :) Det är ju en tjänst de säljer. Värre med folk som försöker tjata till sig det på gynakuten där de har mer brådskande saker för sig...

Det är inte ett ställe man bokar själv o betalar utan det är landstingets mottagning. Men då jag gått på hormonbehandling så har läkaren själv erbjudit tidigt vul för att jag ska kunna slappna av i att det är en graviditet på riktigt. Så inte nått tjat från min sida utan anledning.
  • lillskrutten
    Anonym (Ledsen) skrev 2016-07-25 07:38:00 följande:

Gravid vecka 5+3. Clearblue veckoindikator visar 2-3 vilket är vecka 4-5.

Jag är i vecka 5+ och borde få 3+

Så orolig!!

Har du testat nått med sånna stickor med streck?

De gjorde det lugnare för mig. Ökande styrkan på strecken jätte bra under en veckas tid.

Lättare att se ökningen än på veckorna.
  • lillskrutten
    selachimorpha skrev 2016-07-26 11:28:34 följande:

Hej hej allesammans!

Har BF 28/3 och är idag i vecka 5 (4+6) Är 22 år och bor i Kalmar.

Jag är exakt likt gången som dig. :)

Fick dock en väldigt ljusbrun/ljusrosa flytning idag. Har såklart googlat och kommit fram till att det kan va vanligt men är ändå oroande.
  • lillskrutten
    ceciliabkbh skrev 2016-07-26 14:35:14 följande:

Många kloka människor här! Behöver lite råd!

Hade senaste mensen 16 juni, ägglossning 3 juli (testade mig). Sedan kom mensen och jag tänkte nej det tog inte denna gång heller. Efter att ha blödit till o från i 12 dagar så var det min man som sade att jag skulle ta ett gravtest. Jag plussade! Bör vara i vecka 5+2 idag alltså.

Problemet är att jag fortfarande blöder. Det är inte så mycket, byter trosskydd hela tiden dock för det kommer lite hela tiden. Tränade nyss och nu kom det lite mer.

Sist jag var gravid och ringde Kvinnohälsan och sade att det blödde så fick jag ingen hjälp för att det var ju inte så mkt blod ändå. Det hela slutade i missfall och nu känner jag mig orolig igen.

Hur gör ni för att få tidiga ultraljud?? Hon ville ha in mig på ultraljud 12 september. Ska jag oroa mig till dess verkligen? :/

Jag har läst på lite idag då jag fick färgade flytningar i fm i v 5(4+6) och flytningar kan man ha och behöver ej söka vård men det står att vid färskt blod ska man få kolla upp det.

Stå på dig om du är orolig!
  • lillskrutten
    GrukanGrace skrev 2016-08-03 15:39:05 följande:

Hej

Då har vi varit oå tidigt ultraljud. Och fått se två!!!!! Hjärtan. Tjohoooo

Backa 8 (7+0)

Puss alla

Åh det är en dröm jag har. Så stort grattis och lycka till!
  • lillskrutten
    lilsis skrev 2016-08-08 18:51:06 följande:

Den satt på rätt ställe den här gången :)

Åh va mysigt att ha fått bevis på att det är nått där. Jag längtar ihjäl mig till vul på torsdag. Varje dag känns som en evighet. Är så nervös!
  • lillskrutten

Jaha då har vi varit på tidigt vul och såg snabbt en liten skrutt med ett hjärta som lyste så klart. Allt bra med den. Sen dök plötsligt en till upp. Dock mindre än den första men läkaren kunde tyda hjärttaktivitet på den med. Kan nu va på två vis, endera är den mindre för att nått är fel och leder då troligtvis till missfall eller så hade jag två äl och den blev till senare. Åt pergotime så det är fullt möjligt med flera äl med några dagar mellan. Ska tillbaka på ny kontroll om två veckor. Vad som än händer så just här o nu väntar vi tvillingar! Känns jätte konstigt och overkligt. Va så rädd att det inte ens skulle va en liten parvell där inne.

• lillskrutten

Jag brukar till o från va uppsvälld om magen beroende på vad jag ätit under dagen. Men nu är jag plufsig redan från jag kliver upp. Svårt att dölja med de kläder man har. Vi vill vänta minst till efter nästa koll innan vi berättar men just nu känns det som det lyser gravid om min ballongmage. Kanske bara är för att man vet om det själv. Är enligt appen i v 7+4 och det största embryot va som v 6+3 i torsdags så för mig känns det tidigt att berätta. Vill inte att alla ska gå o undra hur det går med den lilla o att de blir ledsna o besvikna om det bara är en nästa gång.

• lillskrutten
    jj85 skrev 2016-08-13 15:24:35 följande:

Förstår vad du menar med att man vill vänta. Jag och min man har valt att berätta för familjen (föräldrar+ syskon och deras respektive) sedan har jag berättat för min närmsta vän och ska berätta föra dem 2 andra så fort jag träffar dem.

Pratade med barnmorskan om detta (är i vecka 9 denna veckan) och nämnde detta med att hur länge ska man vänta med att berätta osv...och hon sa att gör det när det känns rätt och att om nu man skulle få missfall eller något hände, så skulle man ändå må dåligt och det skulle folk märka runt omkring en...jobbet väntar jag med, vill först göra klart kub testet, men det är ju 1 sept och magen är svullen så det går knappt att dölja. Tänkte passa på att handla lite större tröjor imorgon, typ oversize. Har till o med haft på mig mamma byxor haha och det var sååååååå skönt för det tryckte inte mot magen på samma sätt. :) 

Så känn efter själv o försök ha lite större tröjor, blusar eller liknande så du kan dölja så gott det går...köpte en snygg (låter fult) poncho som är hel svart som jag kan svira runt kroppen..och den döljer lite iaf :)

Jag har berättat för tre kompisar som jag har närmast kontakt med. Det är personer som jag bollat känslor med under tiden vi försökt bli gravida. Så de visste att vi ville få barn.

Det vet några i vår närmsta familj med. Men anledningen att vi inte vill berätta är mest för att få ha det lite lugnt omkring oss. Jag vill slippa ha deras oro också.

Jag längtar efter att vi fått se att det verkar gå vägen och vi börjar berätta. Är ju överlycklig att vi har lyckats såklart det känns konstigt att inte dela det. Men då närmaste veckan blir en nedräkning till nästa vul så väntar vi på det själva.

Bra tips med poncho. Tänkte jag man kan ha under graviditetens senare tid om jackor blir trånga.

Har börjat med mamma leggings och håller med det är det skönaste som finns. Blir mer mamma kläder direkt vi börjar sprida nyheten.
  • lillskrutten
    jj85 skrev 2016-08-14 09:07:53 följande:

hehe visst är mamma leggings goa..:) Jag ska byta storlek på dem min syster köpte till mig igår..dem var lite stora..men så sköna. Mitt problem är att jag kommer behöva köpa en jacka snart..mina jackor känns så trånga nu..vinterjackan kommer inte gå på mig..så behöver nog en mamma jacka då jag ändå kommer vara gravid under vintern om allt går som det ska :)

Får hoppas ert VUL kommer se bra ut...skoj om det blir tvillingar :) håller tummarna.

Förstår att ni inte vill oroa andra runt er... jag hade samma tankar och värst var när jag åkte in akut i torsdags...sa inget till min familj alls..tänkte att herregud nu är det kanske missfall på gång och så har jag berättat för dem, mådde så dåligt över detta. De enda som visste var min vännina och min man...det var riktigt jobbigt, som tur är såg det bra ut och dem visste ju inte varför jag hade såna smärtor..man kunde inte se något men jobbigt var det och då slog det mig att jag kanske borde ha väntat med att berätta, men nu är det sagt och det känns bra...vi tar alla en dag i taget :)

jag ska in för prover 19 aug inför KUB o så 1 sept NUPP ..såååå sjukt nervös över detta. Ska ni också göra detta test? 

Min bästa vän kommer hit idag och då ska jag berätta för henne..ska bli skönt att få komma ut pckså..igår gillade inte bebben att jag drack juice, så den kom upp, och den gillade inte här (jag vet inte de bästa men klarar knappt av mat just nu) fädig pizza..så allt kom upp i omgångar..tror jag spydde 7 gånger mer el mindre...så ja jag lever på mackor just nu. Hur går det själv och med maten? 

Hoppas du får en fin söndag :)

Jag har än så länge inget större illamående. Kan få nån liten konstig känsla ibland men inget mer än så. Är fruktansvärt trött istället.

Vi har inte pratat om dom där testen. Vet inte riktigt vad de innebär men jag har inga planer på att kolla om nått är "fel". Det enda jag vill ha koll på är att de växer och deras hjärtan fortsätter slå. Är det nått annat tar vi tag i det sen. Fortsätter det va tvillingar är det ju en nog så stor risk för kompilationer men just nu finns bara tankarna på att båda ska överleva kommande vecka.

På ett vis är det klart skönt om hela världen vet vad man går igenom men samtidigt blir det då fler man måste uppdatera om läget. Fick en känsla i morse att jag måste berätta för mamma idag men den gick över när jag lugnat mig. Vill veta om det är två även nästa koll innan vi berättar hur läget är/har varit.
  • lillskrutten
    GrukanGrace skrev 2016-08-18 06:41:34 följande:

Var på andra ultraljudet igår och då såg vi att bara en av tvillingarna levde. Igår v10 (9+0) den var 7+3 och den andra som mådde bra var 9+3.

Så nu håller vi tummarna stt hen klamrar sig fast.

Tråkigt att det blev den utgången.

Jag har en känsla i kroppen att detsamma händer oss.

Har fått bruna strimlor i flytningarna och tar det som ett tecken att nått är fel. Men man vet aldrig. På måndag ska vi kollas upp igen.
Svar på tråden BF mars 2017