Inlägg från: Mammaresan |Visa alla inlägg
  • Mammaresan

BF mars 2017

En väldigt väldigt glad jag och partner här hemma! Drömmer Plus Idag plussade jag mer tydligt med testet nedan. Väldigt tidigt fortfarande, v. 3+4 idag och om allt går fortsatt bra blir BF den 28 mars. Hjärta Sjukt glad just nu! Skrattande

Har ni barn sedan innan eller är det första? Här blir det en liten trea vi väntar på. Solig
    www.mammaresan.se - Om mammalivet och vägen till en 3:a
  • Mammaresan
    lilsis skrev 2016-07-16 20:58:46 följande:
    Om min stannar kvar blir det min första och sambons fjärde, han har dessutom två barnbarn smile2.gif (han och första mamman började tidigt och deras barn har i sin tur börjat tidigt).
    Hihi, härligt att han vill ha många barn och kanske blir det lite tryggare för dig att ha någon vid din sida som gått igenom det här redan och kan på så vis vara ett tryggare stöd genom resan? Solig Sjukt spännande med första barnet för dig också! Flört
  • Mammaresan
    Nanniii skrev 2016-07-17 09:03:17 följande:
    Var bor ni alla någonstans, och hur gamla är ni?:)

KRAM
    MissJL skrev 2016-07-17 11:09:35 följande:
    Jag är 30, sambon 33 och vi har tvillingflickor på 4 år :) Vi bor i Dalarna. Nu hoppas jag innerligt att det bara är en liten böna som ligger i magen, vet inte om jag mäktar med tvillingar igen, haha! Men dom säger ju att man inte får tyngre bördor än man orkar bära ;) BF 25 mars <3
    Bor i Dalarna som ni MissJL! Kul med någon mer ifrån närheten. Solig Vi är 27 respektive 28 år, där jag är av den yngre sorten. Hahaha! Tungan ute

• Mammaresan
    Gullan8212 skrev 2016-07-17 21:42:35 följande:
    Inge alls, typ. :) Lite illamående bara, men fick inte ordentligt mage förrän runt vecka 20 kanske.
    MissJL skrev 2016-07-17 21:26:29 följande:
    Mina första symtom var en sjuk trötthet o illamående. Jag trodde faktiskt att jag var sjuk! I v5 började jag må så illa att jag kräktes, i v10 kunde jag inte knäppa byxorna ;) På RUL upptäckte vi två busfrön :)
    Det här är vad som är sjukt häftigt, att graviditeter är så otroligt olika ÄVEN om det är mer än en i magen. Hur bra/dåligt man mår eller hur snabbt magen växer har inte bara att göra med om det mer än en i magen. Häftigt att höra hur olika det kan vara i alla fall! Solig

• Mammaresan
    Milla1988 skrev 2016-07-18 07:04:21 följande:

Nån mer som känner sig lite ensam o vilse? Jag bor så långt familj o släkt som det är fysiskt möjligt på jorden och känner mig extra långt bort nu när jag just blivit gravid... Allt är ju så nytt nu i början dessutom!

Jag känner mig ganska ensam, förutom partnern då såklart! Har familj långt bort men de är inte så stöttande under mina graviditeter och mamma har haft noll intresse att prata om mina graviditeter tidigare och minns knappt något från när hon själv var gravid säger hon så det vill hon inte heller prata om.... Avståndet är ett mindre problem än inställning tycker jag! Man kan ha riktigt fina och givande samtal per telefon. Men jag förstår vad du menar. När jag varit gravid har jag fått en stark känsla av att jag vill omringa mig med andra gravida eller kvinnor som genomgått samma sak. Eller andra föräldrapar för den delen! Det är skönt att få lufta idéer och få stöttning. Jag har tyvärr inte riktigt fått det och de flesta i min omgivning verkar passerat tankarna med barn och satsar på annat i livet vilket är såklart trist. Jag har ju satsat helthjärtat på familjen och barnen och även om jag har projekt vid sidan av barnen så är ändå min huvudsakliga fokus barn och nu även graviditet.
  • Mammaresan

Här är det vecka 4+0 idag så i dagligt tal "v.5". Jag känner ingenting och har också svårt att förstå på riktigt att jag är gravid i och med det. :P Ändå har jag varit gravid tidigare men ändå är det svårt att greppa det stora det innebär att göra, baka, föda och bära barn! ^_^

Vi är bortresta nu och jag har fått chans att gosa med en liten pyttis de här dagarna. Haha! Samtidigt har jag fått se utmaningarna i att vara trebarnsförälder, hej kom och hjälp mig! ;) Nu ser ju den situationen liiite annorlunda ut än våran dock. Oavsett tror jag det här kommer blir bra och precis som det är tänkt för vår del. :)

Vi kommer berätta efter ultraljud efter v.12, då vi vet att bebis finns och lever. Men då blir det för barnen och de närmsta tror jag. Efter RUL får väl "världen" veta det antar jag. :P

• Mammaresan
    Childs skrev 2016-07-19 20:04:10 följande:

Hej,

Jag är gravid i V.16. BF 6/1-17. Jag är på jakt efter andra som också bloggar om sin graviditet. Så otroligt roligt att följa andras graviditeter. Kom gärna med förslag på gravidbloggar gärna med BF 2017 :)

childs.blogg.se

Kul med en blogg att kika in på! ^_^ Min är www.mammaresan.se
    Videungen skrev 2016-07-19 18:56:46 följande:

Nu hoppar jag in här! Chockad men ändå glad! Har inte fattat det ännu. Men fick "gravid 1-2" på cb digitala idag :D BF den 28 mars! Första barnet för mig och maken, jag är 27 år gammal och det tog sig på vårt tredje försök.

Anade något i helgen då jag var helt supertrött både lör och sön. Sedan fick värkte det i nedre delen av magen och ryggen sön kväll till mån morgon. Brösten har varit svullna och ömma i två dagar nu. Så lite småsymtomer liksom! Dock fick jag halsont igår kväll och feber idag. Så var inte säker på tempen, kör med ff, men orkade inte vänta och testade med em urin för några timmar sedan!

Ska bli kul att följa er andra här och se hur det går för alla :) Skönt att ha några att prata med. Bara jag och maken som vet ännu. Vi ska vänta till sep och berätta, men kanske tidigare om det känns för långt framåt! :D Vi hörs tjejer!!!

Grattis! :D Då har vi BF samma datum. ;)
  • Mammaresan
    Kynisen skrev 2016-07-20 11:16:13 följande:
    Hoppar med er i denna grupp, har precis plussat äl+9 och bf i slutet av mars. Det är mitt fjärde barn men första för sambon. Har barn födda -04,-06 och -09, så detta blir en liten sladdis :)
    Kul att se dig här och grattis ännu en gång! Skrattande När blir BF? Här blir det den 28 mars utifrån senaste mens. Solig
  • Mammaresan

Här har man gått och blivit förkyld nu, mindre roligt! :/

Vi gillar mer ovanliga namn här hemma och namnbetydelser är av vikt för oss. ^_^ Har en lista med olika namn sedan långt tillbaka som har använts även till de andra barnen. Det är viktigt att namnet passar barnet också som tittar ut! Vilket det inte alltid gör. ;)

• Mammaresan
    Smorr skrev 2016-07-22 13:47:04 följande:

Hej! Tänkte hoppa in här! Plussade igår! Första barnet! Verkar ka 5+1. Jag är 24 och min sambo är 35, vi bor i Helsingborg! Känner mig ganska lost faktiskt! När ska man ringa barnmorska? Jag har haft ett x för 6år sen, kan man be om att få ett tidigt ultraljud för att se så att graviditeten ligger rätt? Och när är tidigast man kan se det?

:)

Man kan ringa barnmorskan med en gång för att få boka en tid när de tycker är lagom för första träffen.Tidiga UL har jag aldrig gjort. :) Grattis förresten!
  • Mammaresan

Det är strax  över en vecka sedan jag plussade med, hade inga symtom att tala om då heller i och för sig. Tungan ute Det är tyst fortfarande men börjar bli mer verklig då mensen faktiskt uteblivit nu, det är ju det tydligaste tecknet tillsammans med pluset. Mensen är 3 dagar försenad och jag är på dag 33 i cykeln, hormonerna verkar öka utifrån CB-digital också och jag känner inte att det finns skäl att testa mer nu utan bara att vänta och se, hoppas att allt går lika fint som när jag var gravid med de andra två barnen även under denna graviditet.

• Mammaresan
    äppelskrutt27 skrev 2016-07-23 14:53:41 följande:
    Har ni börjat berätta för nära och kära ännu? Jag har bara berättat för en nära vän som också är gravid, men nu kan jag inte hålla mig längre. På onsdag berättar vi för min familj, kommer då att vara i v. 5+6, men jag känner att det blir helt omöjligt att umgås med dem utan att de vet. Orkar inte hålla på att hitta på en massa anledningar till att jag inte kan äta eller dricka än det ena än det andra, de skulle i vilket fall bli misstänksamma direkt ;)

Oavsett om det går hela vägen eller inte så tycker jag att det är skönt att de vet om det.

Hur gör ni?

Vi har inte berättat för någon än, bara jag och partner som vet. Hade heller inga planer att berätta för någon innan, ett förhoppningsvis ultraljud, runt v. 13+0. Jag berättade en gång för några som jag ändå ansåg stå mig nära att jag var gravid och den graviditeten slutade i missfall några dagar efter jag berättade. Jag tyckte det var jättejobbigt att de visste då, alla frågorna, jag fick helt enkelt veta att jag inte tycker om att dela med mig av sådana intima saker. Jag är öppen med i princip allt men missfall det var svårt för mig att andra visste om. Att berätta om missfall i efterhand är en sak men att vara mitt uppe i det och behöva hantera andras tankar/frågor samtidigt var för jobbigt.

Så här blir det nog att några får veta i v.14 och förmodligen inte förrän efter RUL i sociala medier. Glad

• Mammaresan
    Kynisen skrev 2016-07-24 12:45:27 följande:
    Ooouuuuääää första vågen av riktigt gravid illamående kom vid frukosten i dag... Hade glömt hur pyton en verkligen mår. Är ju helt annat än åksjuka eller magsjuka... Minst 10 ggr värre... Min sambo blev helt bestört (första barnet för honom) och tycker det är så hemskt och orättvist att vi måste må dåligt, få ont osv. Han får så dåligt samvete.. Haha sötnöt!
    Hoppas verkligen det inte tar fart redan nu... V.4 (3+6) idag! Vi åker till Göteborg i morgon, blir borta några dagar för att mysa och rå om varandra. Passar på när barnen är på semester med deras pappa. Så vore ju inte kul å ligga i säng eller med huvudet i toan hela semestertrippen ;)
    Nån som har fått cravings på nåt ännu? Eller vill dela med sig av nåt från tidigare graviditeter? Jag knaprade is som en tok med nr3 ;)
    Fy då, tidigt kom den också i så fall! Får väl hoppas att det är något tillfälligt bara. Hjärta Jag har inga cravings nu och illamående har börjat smyga sig på men just nu ignorerar jag det för kung och fosterland så det finns inte. Haha! Mår illa i skrivande stund men funderar på att äta något och se om det hjälper eller skälper. Flört Cravings har jag inga och har väl inte haft något så specifikt egentligen under mina två andra barn. Däremot har jag varit jättesugen på alla mejeriprodukter. Det lär bli svårare denna gång för jag är vegan numer, haha! Tungan ute Dock så tror jag inte alls jag kommer bli sugen på det ändå, utan blir jag sugen eller får cravings finns det sjukt goda grejer att falla för. Haha men vi får väl se! Bara jag inte får avsmak för någon basvara i kosten. Drömmer
  • Mammaresan

Känner mig också mycket rastlös med kombon att varit sjuk i ett par dagar. Jag vill göra saker och känns inte som jag får saker gjort tillräckligt effektivt om dagarna vilket gör mig stressad typ. :P

• Mammaresan
    Amorea skrev 2016-07-25 06:51:09 följande:
    Vaknade i natt med smärtor i magen. Gick på toa o höll på att svimma. Jag blöder inte. Än iaf. Är det normalt att få så ont? Tror jag är i v 8-9.
    Det låter inte så bra..? Var det bara något tillfälligt eller har du fortfarande ont? Hoppas allt är bra med dig. Hjärta
Svar på tråden BF mars 2017