Inlägg från: Gert |Visa alla inlägg
  • Gert

Varför är inte feminister emot islamism?

Det är skillnad på feminister och feminister. Jag antar att du menar radikala feminister som FI-anhängare. De vill inte kritisera islamism eftersom de anser att det gynnar SD. I stället säger de något i stil med: "Sverige har alltid haft problem med unken kvinnosyn i alla tider. Det är inte något nytt som rasisterna vill få det till. "

Det är konstigt, för det är samma människor som brukar säga att det inte finns någon svensk kultur.

Give ´em Hell!
  • Gert
    Aniiee skrev 2016-06-22 22:14:33 följande:
    Fast det gäller ju inte bara i Sverige att (radikal)feminister är islampologetiker, så så himla nära förknippat med SD kan det inte vara. Sen har de faktiskt rätt också, det är inget nytt under solen. Sen är det naturlgitvis fel att ge en grupp frikort bara för att en annan grupp gör samma sak, och är lättare/känns säkrare att kritisera. Tycker över huvud taget inte om beröringsskräck.

Och, ja, jag upplever också att många i tokfeministlägret är just det. Islampologetiker. Tror det var... Dusty (?) som gjorde ett intressant klipp om det häromdagen. 
    Jag menar förstås radikalfeministerna i Sverige. Andra länder har sina partier och människor. I USA anklagar radikala feminister Donald Trump för att vara rasist. 

Men du tycker om beröringsskräck när det gäller SD?
    Give ´em Hell!
  • Gert
    Pentagram skrev 2016-06-23 08:38:47 följande:

Tvivlar på att särskilt många feminister är för sharialagar och islamism. Däremot har jag ju sett många fall där högerextremister attackerar islam, muslimer, invandrare med hänvisning till sharia och islamism och förväntar sig att feministerna skall stödja dem.

Ge oss ett exempel på ett av de många fall som du har sett.
    Give ´em Hell!
  • Gert
    Pentagram skrev 2016-06-23 10:59:32 följande:

Det är knappast konstigt heller att feminister i västerlandet kunnat konstatera att sharialagar och islamism är ett väldigt marginellt problem här. Patriarkala strukturer med diskriminering och sexism upprätthålls av vita män här och försök att fokusera debatten mot islam ses som försök från rasistiska element att missbruka feminismen för egna syften.

Där kom det! Det är vita mäns fel! Ett typiskt inlägg som representerar FI och MP.
    Give ´em Hell!
Svar på tråden Varför är inte feminister emot islamism?