• LaFontaine

Järndropp - tid?

På grund av lite låga järnvärden som inte stiger utan snarare sjunker med Niferex (plus att jag kräks av dem) ska jag istället få järndropp. Jag frågade barnmorskan hur ofta det sker och hur lång tid det tar och fick till svar att man får det en gång och att det tar en dryg timme.

Jag googlade lite och upptäckte att många verkar fått det ett par gånger i veckan under flera veckors tid istället. Det skulle i så fall ställa till sommaren en del, då jag kommer att befinna mig i ett annat landsting under större delen av sommaren. 

Så, ni som fått järndropp, vad är det egentligen som gäller? Är det en gång eller flera gånger (baserat på att värdet går upp som det ska så klart).

• Svar på tråden Järndropp - tid?
  • Långbenopluto

Omöjligt att svara på. Det beror på hur din kropp svarar på droppet och hur mycket det går upp samt hur mycket det går ned efter.

• LaFontaine
    Scalaren skrev 2016-06-21 11:13:26 följande:

Omöjligt att svara på. Det beror på hur din kropp svarar på droppet och hur mycket det går upp samt hur mycket det går ned efter.

Men om allt gå upp som det ska handlar det om ett tillfälle? 
  • annieh897

Jag fick järndropp omkring v 24. Järnvärdet har stigit sen dess (stiger sakta, men har blivit bättre nu i slutet av graviditeten). Jag har bara fått vid ett tillfälle och förstod på min läkare att det oftast är tillräckligt.

• Stjärnstoft

Finns olika järndropp.
    Det som ges på min arbetsplats (ej gravida) skall ges på minimum 15 min. Vi ger det oftast på en halvtimme + observation en halvtimme. Räkna också med att det kan bli förseningar + tid att sätta droppnål. En timme låter helt rimligt.

• LaFontaine
    annieh897 skrev 2016-06-21 14:37:57 följande:

Jag fick järndropp omkring v 24. Järnvärdet har stigit sen dess (stiger sakta, men har blivit bättre nu i slutet av graviditeten). Jag har bara fått vid ett tillfälle och förstod på min läkare att det oftast är tillräckligt.

Stjärnstoft skrev 2016-06-21 21:19:53 följande:

Finns olika järndropp.
    Det som ges på min arbetsplats (ej gravida) skall ges på minimum 15 min. Vi ger det oftast på en halvtimme + observation en halvtimme. Räkna också med att det kan bli förseningar + tid att sätta droppnål. En timme låter helt rimligt.

Dåså, en timme vid ett tillfälle är inget problem om allt går som det ska. Problemet blir om jag måste börja pendla 35 mil enkel väg för att få dropp ett par gånger i veckan.
    Tusen tack för svar

• Stjärnstoft

Vill tillägga att behandlingar kan behöva upprepas. Det beror ju lite på hur man svarar på läkemedlet och utgångsvärden medmera.
    Lycka till!

• LaFontaine
    Stjärnstoft skrev 2016-06-21 22:10:42 följande:

Vill tillägga att behandlingar kan behöva upprepas. Det beror ju lite på hur man svarar på läkemedlet och utgångsvärden medmera.
    Lycka till!

Absolut! Men utgångsläget är inte så fasligt egentligen. Ett HB på 102, men som tyvärr stadigt sjunger trots järntabletter som jag dessutom kräks som en gris av. Man kan inte annat än älska en graviditet...
  • Stjärnstoft
    LaFontaine skrev 2016-06-21 22:21:06 följande:
    Absolut! Men utgångsläget är inte så fasligt egentligen. Ett HB på 102, men som tyvärr stadigt sjunger trots järntabletter som jag dessutom kräks som en gris av. Man kan inte annat än älska en graviditet...
    Bra att hålla det rimligt bra med lite järndropp då. Inte bara en dans på rosor att vara gravid. Fin belöning i slutänden dock ????
    Hoppas du får må bra framöver.
  • LaFontaine
    Stjärnstoft skrev 2016-06-21 22:28:00 följande:
    Bra att hålla det rimligt bra med lite järndropp då. Inte bara en dans på rosor att vara gravid. Fin belöning i slutänden dock ????
    Hoppas du får må bra framöver.
    Tack
Svar på tråden Järndropp - tid?