ElSiYu skrev 2016-06-20 13:44:14 följande:
När min yngsta dotter var två år så åkte min man och 2-åriga dotter till hans mamma i en vecka. Min förlossning gick bra och även den veckan ifrån varandra gick bra. MEN, vi hade inte gjort om det av en annan anledning. En 2-åring är för liten för att vara ifrån sin mamma en vecka och framför allt inte då de precis blivit storasyskon och ett nytt litet barn barn tagit deras roll som minsting. Är barnet över 4 år så är det nog lättare. Min 2-åring blev väldigt orolig och jättemammig efter den semesterveckan. Vi tog även beslutet att inte prata via Skype för att undvika att göra henne ledsen. Det var ett dumt beslut såklart. Bättre att barnet blir ledset men får se sin mamma än att mamma plötsligt bara försvinner. Tänk på att ingen pappa, farmor, mormor osv någonsin kan ersätta den trygghet som mamma ger under denna viktiga första tid. Så mitt råd är; åk tillsammans om du och bebisen mår bra alternativt låt pappa och 2-åring åka men bara ett par dagar. Annars tycker jag att ni alla ska stanna hemma för 2-åringens skull. Hen ser det inte som att hen får åka bort med pappa, utan att hen inte får vara med mamma och bebisen. En 2-åring måste också få vara liten och mysa med sin mamma.
Tack för ditt inlägg! Det är även stora syskonet som skulle bekymra mig...
Vi har en väldigt mammig tvååring. (2 år, 5 mån när bebis föds)
Jag var borta tre nätter i mars och den sista dagen/natten var kaos. Jag satt 50 mil bort med ångest efter ett skypesamtal där hen bara grät.
Är beredd på att hen kommer att bli mer mammig när en konkurrerande nyfödd anländer och upptar massa tid från mig.