• juulimamma

nedräkning till bf

Hej!

Jag undrar om det finns fler som vill följas åt mot bf? Jag är i vecka 38 och räknar ner dagarna, 19 kvar för att vara exakt :) Skulle tycka det vore kul att ha fler att diskutera krämpor, tecken osv med inför förlossningen med.

Har inte hittat någon grupp där jag känner att jag är välkommen eller passar in i som redan finns då många redan pratat en längre tid och inte så sugna på att släppa in fler. Men tipsa mig gärna om det redan finns någon grupp som är ok att hoppa in i.

Jag kan börja med att berätta lite mer om mig, jag bor i mellansverige och har en dotter på 3 år. Jag jobbar fortfarande men går av helt nästa vecka. Förlossningen känns väldigt avlägsen just nu, har fått 7/7 som bf datum. Med dottern gick jag över en vecka men jag hoppas verkligen den här vill komma lite tidigare.

Alla är välkomna hit! Berätta gärna lite om dig själv! :D

• Svar på tråden nedräkning till bf
  • Lillknodd
    juulimamma skrev 2016-06-21 17:22:53 följande:

Jag är iprincip klar med bb-väskan nu. Har packat:

* 3 bodys

* 3 byxor

* strumpor

* mössa

* bebisfilt

* lipsyl

* nässpray

* nappar

* festisar

* vattenflaska

* energibars till killen och ett par chokladbitar

* mobilladdare

* tandborstar och tandkräm

* deo

* schampoo, balsam & duschcreme

* hudcreme

* bröstvårtskydd och creme (hade det kvar från första barnet)

* underkläder till mig och pappan

*bvc papperna ligger redan i väskan

Har inte packat än kläder till mig själv att åka hem i och smink men det är ju inte jätteviktigt man har ju kläder på sig när man åker dit. Har jag glömt nått?

Sen är det leg o mobil man inte får glömma i sista stund. Jag är rädd att den här förlossningen kommer gå fort så jag försöker ha då mycket som möjligt iordning.

Ang att sova kvar för pappan till barnet så sa min barnmorska att det är bäst att ställa in sig på att pappan inte dår plats o sen är det bara jättebra om han får det. Är tydligen högsäsong att få barn nu. Min kille fick stanna kvar sist, jag hoppas verkligen att han får det nu med.

Har någon satt ut babyskyddet i bilen än? Vi ska väll göra det här i dagarna hade vi tänkt.

Vilken toppenlista! Jag kom på kamera och filmkamera.

Gick din förra förlossning fort, eftersom du är rädd att det ska gå fort den här gången? Om du vill berätta :) Alltid spännande att höra om andras förlossningar :D

Jaha, ja då är det bara hålla tummarna att det inte är så många andra just den dagen! :)

Vi har inte satt in babyskyddet, vet inte om vi kommer göra det innan eller om vi gör det när det börjar sätta igång alt. slänger med i bakluckan och monterar innan vi åker hem bara. :)
  • Lillknodd
    nokitus skrev 2016-06-21 17:47:00 följande:

Nää, inga tecken alls på att någonting kommer att ske, jag var en sväng via rådgivningen idag och lyssnade på hennes hjärtljud, och barnmorskan saa att hon hade sjunkt ner, så tydligen närsomhelst nu..:P väntar ivrigt....:)

Åh! :D om man ändå visste när det tänker sätta igång, det är ju ovissheten som är jobbigast. Kan ju börja om 3h, 3dagar, 2 veckor.. Hoppas för din del att det sätter igång snart! Hur började det förra gången? :)
  • juulimamma
    Moorii skrev 2016-06-21 18:05:54 följande:

Vilken bra lista! :) enda jag kan komma på är väl inneskor /tofflor och ombyte till dig, typ mjukisbyxor och lös tröja, amningsbh, någon amningstopp? Om du ska amma dvd :)

Vi ska hyra babyskydd på bb, tyckte det verkade smidigt :)

Tack för lite fler tips men jag tror inte jag kommer använda mina egna kläder där. Jag hade sjukhusets kläder med dottern tills dagen jag åkte hem förra gången. Hade även sjukhusnättrosorna typ en vecka efter förlossningen ihop med deras megabindor.

Amningsskydd ska jag packa! Nu ser jag du mena topp, jag läste amnings "stopp" , alltså skydd. Haha men vad bra det ska jag ha med. Tack!

Jag använder redan amningsbh sedan runt v 15. Växte ur mina vanliga då. Nu i v 38 har jag gått upp 19 kg i vikt, jag tycker det låter helt sjukt mycket fast jag känner mig inte så stor som jag trodde man skulle göra när man går upp så mycket i vikt. Hur har ni andra det på viktfronten? Jag börjar iof växa ur lite gravidkläder nu, det är drygt. Tur att det inte är så länge kvar.
  • Moorii
    juulimamma skrev 2016-06-21 21:13:01 följande:

Tack för lite fler tips men jag tror inte jag kommer använda mina egna kläder där. Jag hade sjukhusets kläder med dottern tills dagen jag åkte hem förra gången. Hade även sjukhusnättrosorna typ en vecka efter förlossningen ihop med deras megabindor.

Amningsskydd ska jag packa! Nu ser jag du mena topp, jag läste amnings "stopp" , alltså skydd. Haha men vad bra det ska jag ha med. Tack!

Jag använder redan amningsbh sedan runt v 15. Växte ur mina vanliga då. Nu i v 38 har jag gått upp 19 kg i vikt, jag tycker det låter helt sjukt mycket fast jag känner mig inte så stor som jag trodde man skulle göra när man går upp så mycket i vikt. Hur har ni andra det på viktfronten? Jag börjar iof växa ur lite gravidkläder nu, det är drygt. Tur att det inte är så länge kvar.

Ah, ja så kan man ju göra också :)

Haha, ja precis, men du associerade ju det till något du ville ha med, det är ju bra ändå ^^

Det har förvisso jag med, men har packat ner två extra, ifall jag skulle behöva byta. Jag har gått upp 14,5 kg, sist jag kollade, går in i vecka 37 imorgon, men kommer säkert gå upp en del mer innan det är dags. Har också vuxit ur vissa gravidkläder, magen är för stor :P
  • Lillknodd
    Moorii skrev 2016-06-21 18:18:27 följande:

Tack för omtanken! Har traskat runt lite på stan idag, bland annat köpt det vin jag och mannen ska fira med efter bebis är född, för att ha nåt gott att se fram emot ;) har också varit sugen på Serrano skinka, så det och lite goda ostar blir det också att köpa hem. Det gick ok med lederna iallafall, får vagga fram och tillbaka för att inte belasta dom för mycket.. Ser nog roligt ut :P

Ja, de backade oss en hel vecka, från 12/7 till 19/7. Ska bli intressant att se vilket datum som stämmer bäst! :) vilket tror du på mest för egen del?

Åh, huva, låter så brutalt! Är väldigt svårt att föreställa sig hur ont detta kommer göra, men det är nog lika bra det :P ja, belöningen är ju oslagbar :)

Jo, det kan hända tyvärr, jag hoppas inte vi har den oturen :/ hörde det, åt det kostar, men det är det värt alla gånger! Hur gjorde ni med mat till honom?

Skönt att det gick lite bättre idag, och skönt att shoppa lite ;)

Ja intressant att se sen! Jag tror nog UL-datumet stämmer bäst, gjorde några neg. grav. test först, var inte fören en vecka efter beräknad mens som det blev positivt. Så var helt inställd på ul att bli flyttad :)

Oj, inte meningen att låta brutal! Vill inte skrämma upp, bara dela med mig. Men kanske blev för mycket info, sorry för det så fall!

Vi hade med lite nyponsoppa och chokladbitar på förlossningen, sen får han ju mackor där. sen på BB så åkte han iväg och handlade mat när han ville äta eller gick till "kiosken" som finns på sjukhuset. :)
  • Moorii
    Lillknodd skrev 2016-06-21 21:28:57 följande:

Skönt att det gick lite bättre idag, och skönt att shoppa lite ;)

Ja intressant att se sen! Jag tror nog UL-datumet stämmer bäst, gjorde några neg. grav. test först, var inte fören en vecka efter beräknad mens som det blev positivt. Så var helt inställd på ul att bli flyttad :)

Oj, inte meningen att låta brutal! Vill inte skrämma upp, bara dela med mig. Men kanske blev för mycket info, sorry för det så fall!

Vi hade med lite nyponsoppa och chokladbitar på förlossningen, sen får han ju mackor där. sen på BB så åkte han iväg och handlade mat när han ville äta eller gick till "kiosken" som finns på sjukhuset. :)

Ok, ja, antagligen lär det vara så här med, eftersom vi blev framflyttade nästan en vecka på de ul vi gjorde tidigt. Det är mer önsketänkande att det första datumet ska stämma ;)

Nej, nej, ingen fara! Jag förstår ju att det kommer göra väldigt ont och det är väl bara bra att du är ärlig med det :) så fortsätt dela med dig!

Ok, ja det kan ju funka :) svårt att veta hur länge man kommer stanna och hur mycket mat man behöver ta med också, så får se hur vi gör! Men godis och cola lär jag köpa med ;)
  • juulimamma
    Lillknodd skrev 2016-06-21 20:55:29 följande:

Vilken toppenlista! Jag kom på kamera och filmkamera.

Gick din förra förlossning fort, eftersom du är rädd att det ska gå fort den här gången? Om du vill berätta :) Alltid spännande att höra om andras förlossningar :D

Jaha, ja då är det bara hålla tummarna att det inte är så många andra just den dagen! :)

Vi har inte satt in babyskyddet, vet inte om vi kommer göra det innan eller om vi gör det när det börjar sätta igång alt. slänger med i bakluckan och monterar innan vi åker hem bara. :)

Tack för fler tips, jag har funderat på att ta med kamera. Kanske bör göra det. Vi hade det sist men vi tog mest bilder med mobilerna och de tog minst lika bra bilder som kameran. Vi köpte en dyr kamera inför dotterns ankomst men vi lärde oss inte riktigt hur den funkade så de blev inte så himla bra alla gånger. Men det är väll lika bra o ta med den också så kan man ta med både och :)

När dottern kom så hade jag molvärk under dagen sen kom värkarna igång sent på kvällen vid 22 tiden. Strax innan midnatt så ringde vi in då sa dom på förlossningen att jag ska ta en dusch försöka somna om, det är inte dax än med första barnet. Jag hoppa in i duschen och höll väll ut 5 min sen sa vi att nu åker vi upp ändå. Fick komma in och dom kollade värkarna med apparaten och såg att det var riktiga värkar och regelbundet så gjorde dom en kontroll och då var jag öppen 7 cm. Fick byta om o snabbt in på förlossningsrum. Där fick jag någon medicin för att lugna ner värkarna lite för allt gick så fort. I och med att jag fick den så blev det mer hanterbart och så han jag med eda, de sa att jag förmodligen inte skulle hinna få det för de hade gått så långt redan. Men som sagt vi hann och det var guld värt! Där imot så stannade tillslut värkarna av helt ett tag och vi fick vila ett par timmar. Så från att allt hände till ingenting. Det gick en tid sedan byttes personalen ut, den nya kom in sa " upp och rör på dig, nu ska vi föda barn!! " det var så lustigt för man märkte verkligen att personalen innan inte var så sugna på att förlösa någon när de nästan slutade sitt pass. På morgonen runt 7 tittade dottern ut efter ca 3 krystvärkar, tog väll kanske 10 min men det var dom värsta i mitt liv om jag ska vara ärlig. Så konstigt att man ser fram emot en ny förlossning igen. Det är blandade känslor.

Så i det stora hela så gick det inte så snabbt, kändes till och med väldigt utdraget när allt stannade av. De bad mig att inte äta eller dricka tillslut, kändes som de förberede utifall de skulle behöva snitta. Då blev jag lite orolig. Men att det gick så snabbt i början skrämmer mig lite. Den här gången kommer jag åka in direkt förlossningsvärkarna börjar och inte försöka vara hemma och vara duktig för att inte riskera att bli hemskickad med alvedon i handen. Jag vill gärna hinna med eda den här gången med, så jag är lite rädd att komma in försent för det.

Dela gärna med er med era förlossningshistorier ni som redan har barn. Skulle vara roligt att höra :)
  • Lillknodd
    juulimamma skrev 2016-06-21 21:13:01 följande:

Jag har gått upp ca 14-14,5kg än så länge, och fler lär det bli.. Gick upp fort på slutet förra gången. Och den här gången är jag mycket mer sötsugen så det gör ju inte saken bättre..
  • juulimamma
    Lillknodd skrev 2016-06-21 21:51:45 följande:

Jag har gått upp ca 14-14,5kg än så länge, och fler lär det bli.. Gick upp fort på slutet förra gången. Och den här gången är jag mycket mer sötsugen så det gör ju inte saken bättre..

Nej, det är samma här. Käkar godis eller glass nästan varje dag. Är rädd att man kommer lägga på sig mycket vätska om det blir varmt igen snart också. Nu när man slutat jobba så känns det som man kommer bli en riktig soffpotatis. Jobbet och hämtning och lämning på förskolan har varit min vardagsmotion tidigare.
  • Med dinosaurie

Så roligt att läsa lite om andras vardag och historier i samma situation! Jätterolig tråd!

Själv tänkte jag börja med att gnälla av mig lite. Senaste dagarna har jag spenderat flera timmar om dagen på sjukhuset, inte för att nån bebis är på väg ut utan för att jag inte mått bra. UVI + stress verkar vara slutledningen i alla fall så nu ska jag vara hemma resten av veckan och äter antibiotika så sen blir det nog bra.

Oj vad mycket saker ni har i BB-väskan! Har nog inte tänkt på hälften ens! Jättebra med lite tips. Senaste gången avskydde jag BB nåt otroligt, delvis pga personalen men framför allt pga själva rummet, så är det lika illa igen så packar jag nog igen och åker hem så fort som möjligt! Men jag har hört bättre saker från många bekanta så det verkar ha med tur och otur, vilket rum man hamnar i att göra.

Svar på tråden nedräkning till bf