• Josefiin2016

Väcka på natten för amning

Min dotter föddes för en vecka sen. När jag va inskriven på bb sa dom åt mig att var 4e timme måste du väcka henne och amma. Och en bebis får sova 5 timmar i streck max en gång på 24 timmar. Annars är de 3-4 timmar som gäller. Vaknar inte barnet ska man väcka henne.

Ena natten sov hon 6 timmar i streck, jag var ju helnöjd såklart! Då fick jag världens utskällning och dom ville inte att jag skulle åka hem då jag inte förstog de här med amningen. ( vart hemskt dåligt bemött )

Jag känner att så länge hon äter bra och ökar i vikt kan jag väl ändå låta henne sova 6 timmar i streck per natt.. varför är klockan så viktig?

Eller tycker alla att jag är helknäpp nu?

• Svar på tråden Väcka på natten för amning
  • viseversa

Oj skit i vad dom dom säger. Du känner ditt barn bäst. Låt henne sova. Bara hon äter och mår bra som sagt. Min första dotter var som din. Sov i stort sett hela nätter från start. Var aldrig vaken på nätterna. Åt en gång vid 4 ca och somnade sen om på en gång och sov då till 8.30 när hon åt igen. På dagarna åt hon med tätare mellanrum men var alltid glad och nöjd och mådde bra. Hon är idag 9år gammal och fullt frisk. Min son som nu är 5 år var också en sån där lätt bebis som sov hela nätter från start. Så himla skönt.

• viseversa

Kan väl tillägga att varken bb eller Bvc sa till mig som dom sagt till dig. Dom sa "äter hon bra på dagarna och ökar i vikt som hon ska är det inte någon fara"

• Alexi

Om bebisen ökar i vikt och passerat födelsevikten så är det nog lugnt. Men innan vår dotter gjorde det så behövde vi väcka. Det kan vara farligt om de sover för mycket och får i sig för lite så där i början, blodsockret sjunker, de blir ännu tröttare, sover ännu mer, äter ännu mindre osv.

• MammAmma

Om hon hade normal födelsevikt, kissar ordentligt och går upp i vikt så kan du låta henne vakna av sig själv. Mitt andra barn vägde 2760g och fjärde vägde 4400g, dem fick jag väcka och amma var tredje timme om de inte vaknade av sig själva, eftersom blodsockret riskerar att sjunka för mycket så barnet blir slött. Om de alltså har låg eller hög födelsevikt måste de väckas och matas regelbundet.

• viseversa

Sen har jag haft två bebisar som är vakna på nätterna också och bara ville ligga vid bröstet. Så skulle jag få välja vill man ju såklart ha en som sover. Men 50% av mina barn var sovare och den resterande 50% natt terrorister. nu väntar jag nr 5 så får se vad det blir för sort. Spännande men än verkar han lugn så hoppas det håller sig så även när han kommit ut.

• Birgitta02

Babyn tar igen på dagen vad hen förlorar på natten. Min dotter sov 23.00-07.00 från det hon var tre veckor gammal. Och hon ökade alldeles utmärkt i vikt ändå. Jag tycker sömnen är otroligt viktig både för stora och små. Att väcka för mat låter inte klokt.

• Lia4
    Birgitta02 skrev 2016-06-18 12:54:08 följande:

Babyn tar igen på dagen vad hen förlorar på natten. Min dotter sov 23.00-07.00 från det hon var tre veckor gammal. Och hon ökade alldeles utmärkt i vikt ändå. Jag tycker sömnen är otroligt viktig både för stora och små. Att väcka för mat låter inte klokt.

Det är dock skillnad på att låta en dygnsgammal bebis sova hela natten och att en treveckors gör det. Som tidigare skrivit finns risk för kraftiga blodsockerfall och även att bebisen blir gul. Därför är det viktigt att äta ofta första dygnen innan maten runnit till ordentligt.
  • Linnis92

Oj! Jag fick också min dotter för en vecka sen och jag frågade på BB om jag skulle väcka eller Inte, men det skulle inte behövas då hon hade normal vikt.

Så nu äter hon vid 21-22 sen sover hon till 3-4 innan hon vaknar själv. Nästa mål vid ca 6.00-7.00

Och hon går upp i vikt som hon ska.

• aleydis

Det är ett standardråd i början tills man passerat födelsevikten (alla barn brukar tappa i vikt första dagarna). Sen kan man sluta med det om barnet går upp som det ska. Men absolut inte ett konstigt råd på BB.

Svar på tråden Väcka på natten för amning