Inlägg från: Birgitta02 |Visa alla inlägg
  • Birgitta02

Min bror kräver mig på pengar

Detta var ju hans eget beslut. Och han kan inte komma i efterhand och begära att ni skall ställa upp. Förklara för honom hur ni hjälpt mamma med ekonomin under alla år. Och att denna uppoffring han gjort nu kan han se som en återbetalning till DIG!

Du har ställt upp för er mamma under många år. Nu har han ställt upp. Kan nog säga att ni är kvitt. Och tycker er mamma har två fantastiska ungar!!!!

• Birgitta02
    Anonym (lång historia) skrev 2016-06-16 09:32:00 följande:
    Ja de drog olika belopp beroende på vad hon tjänat, när hon jobbat extra några nätter med storhelgs-ob så drog de 12000 kr... 
    Jag tycker hon tjänar jättedåligt jämfört med mig, hon har 26 000 kr i grundlön och jag 42 000 så allt är väl relativt.
    26 000 är ju en högst normal lön! Jag tjänar lika mycket och kan lägga undan rejält varje månad. Det handlar inte om hennes inkomster. Utan hon är skitslarvig med pengar och klarar inte att planera. Och dessutom lyxat till det alldeles för mycket.
  • Birgitta02
    Anonym (lång historia) skrev 2016-06-16 09:48:24 följande:
    Ja men bor man i Sthlm är det inte så mycket, särskilt inte efter skatt, hyran hon har är på 7500... sen har hon alla andra normala utgifter, hon lyxar inte, inte alls, jag undrar verkligen vad pengarna som blir över går till. Hon är oekonomiskt men gillar inte lyx. Möbler, kläder och liknande är det jag som köper till henne. Hon unnar sig aldrig något men är alltid luspank. Det är verkligen skumt, håller med.
    Jag har 20 000 efter skatt. Min månadsavgift på boende, amortering och räntor är 7000. Och stoppar in 2000 i månaden till sparande/buffert. Jag betalar både försäkringar, bredband, tv, och alla andra fasta utgifter man har. Jag har aldrig någonsin suttit hos nåt inkassobolag trots att jag lyxar till det med vardagslyx.

Jag tror inte din mamma är riktigt ärlig faktiskt. Har hon ingen synlig lyx alls så kanske hon faktiskt stoppar undan pengar i madrassen men inte säger något till er. Jäkligt skumt är det i alla fall.
  • Birgitta02
    sextiotalist skrev 2016-06-16 10:28:26 följande:
    Nu vet vi inte mammans kostnader, men vi hade en hyreskostnad för en ordinär fyra i en förort långt från stan, 70-talslägenhet och inte alls fint område på nästan 8000 för 10 år sedan. Skulle tippa på att den idag kostar minst 10 000 i månaden. Så att ha en hyra kring 10 000 idag är inte alls ovanligt.

Kan väl tillägga att bostadsrätterna i närområdet (för 10 år sedan) hade en månadsavgift på över 6000 kronor.

Dvs man kan inte ta sina boendekostnader och ha det som förutsättning hur andra har det med samma nettoinkomst.
    Hon sa det ovan: hyreskostnad på 7500 kr.
  • Birgitta02

Begriper inte att du TS ställer upp så otroligt för din mamma, som är en vuxen människa. Jag förstår att man stället upp ibland. Men din mamma har satt detta i system. För mig skulle det vara otänkbart att försörja en vuxen människa som faktiskt har en ganska schysst lön. Kräv att om du skall fortsätta ställa upp så ska du också ha insyn i hennes ekonomi.

• Birgitta02
    Anonym (lång historia) skrev 2016-06-16 12:35:36 följande:
    Usch nu blir jag så himla ledsen, ni har ju rätt, självklart VILL jag inte försörja min egen mamma, jag önskar att hon kunde klara sig själv... vet inte vad som är fel med henne
    Nästa gång hon ber om pengar: "Mamma, jag vill gå igenom din ekonomi, med kontoutdrag och allt. Jag KAN helt enkelt inte fortsätta ösa ut pengar om jag inte har koll på vad du gör med dom". Hon kommer känna sig som en minderårig, men hon beter sig ju faktiskt som det. Du måste ställa krav på henne. Din bror måste också göra det. Och du måste också visa din bror hur mycket du lagt på er mamma genom åren. Och att du hjälpt till att försörja honom. Din mamma beter sig, och har betett sig, extremt ansvarslöst.
  • Birgitta02

Jag förvånas av din rubrik TS: "Min bror kräver mig på pengar". Det är ju faktiskt inte DET som är problemet. Problemet är din mamma som suger ut sina barn.

• Birgitta02
    Anonym (lång historia) skrev 2016-06-16 15:49:41 följande:
    Jag tycker hon har låg lön men inser nu att hon borde klara sig på den, tack för att ni ger mig perspektiv.

Hon bor i en tvåa i kranskommun, 20 min från city och nära mig och familjen, svårt att hitta billigare och mindre är ju inte aktuellt då det redan är litet.

Det är möjligt att hon har något problem jag inte vet om, det vore jättesorgligt isåfall. Har ibland undrat om hon smygsuper då hon ibland har många tomflaskor hemma och har en tendens att dricka upp allt vårt vin när hon hälsar på. men hon klarar ju att jobba och har aldrig varit synbart onykter förutom när vi bjuder på middag eller fest.

Jag börjar fundera på om jag kanske har något problem själv, varför kan jag inte ställa henne mot väggen eller säga nej? hmm tål att tänkas på.

Ja pengarna hade kunnat gå till mina barn istället smile4.gif
    Jag smygsuper också :). Men jag betalar allt själv och behöver aldrig låna av nån annan :). Och jag sköter mitt jobb. Så om det är så att pengarna går dit så dricker hon i så fall väldigt mycket om du måste ge henne pengar och det är ju inte nyttigt
Svar på tråden Min bror kräver mig på pengar