Birgitta02 skrev 2016-06-16 09:52:41 följande:
Jag har 20 000 efter skatt. Min månadsavgift på boende, amortering och räntor är 7000. Och stoppar in 2000 i månaden till sparande/buffert. Jag betalar både försäkringar, bredband, tv, och alla andra fasta utgifter man har. Jag har aldrig någonsin suttit hos nåt inkassobolag trots att jag lyxar till det med vardagslyx.
Jag tror inte din mamma är riktigt ärlig faktiskt. Har hon ingen synlig lyx alls så kanske hon faktiskt stoppar undan pengar i madrassen men inte säger något till er. Jäkligt skumt är det i alla fall.
Nu vet vi inte mammans kostnader, men vi hade en hyreskostnad för en ordinär fyra i en förort långt från stan, 70-talslägenhet och inte alls fint område på nästan 8000 för 10 år sedan. Skulle tippa på att den idag kostar minst 10 000 i månaden. Så att ha en hyra kring 10 000 idag är inte alls ovanligt.
Kan väl tillägga att bostadsrätterna i närområdet (för 10 år sedan) hade en månadsavgift på över 6000 kronor.
Dvs man kan inte ta sina boendekostnader och ha det som förutsättning hur andra har det med samma nettoinkomst.