• 940126j

Bebis som "matvägrar"

Hej! Hoppas jag lagt denna tråd rätt nu och att det finns någon som kanske har ett vettigt svar/en lösning på vårt problem.

Vår lilla kille på snart 3 månader (född 25e mars) vill i.n.t.e äta när vi inte är hemma, eller ja, han blir hungrig med ungefär samma intervaller som när vi är hemma (1.5-2h mellanrum, äter ur flaska, 120ml varje gång) men när vi är borta så vill han inte ens äta hälften så mycket, om han vill äta alls, han blir allt som oftast helt hysterisk istället.

Igår (hemma hos min storebror där vi varit många gånger förr) när han visade tydliga tecken på att han var hungrig så åt han ca 30ml, sen skrek han bara, det slutade med att jag fick gå omkring med honom i ganska upprätt ställning medan han åt (och då gick det helt ok) men ibland går det inte alls, han kan totalvägra fram tills att vi sätter oss i bilen och ska åka hem eller tills att vi kommer hem, helt enkelt. (Kan tillägga att detta aldrig sker hemma här äter han med god aptit, varenda gång och helt utan bök eller stök.) Jag har prövat att gå undan så det blir tyst och lugnt runt om, det hjälper inte. Och detta sker vart vi än är, shoppingcenter, mormor, farmor, morfar ja.. överallt. Detta problem började för ca 2v sedan.. är det en övergående fas? Vad kan det bero på?.. för mycket intryck? Svårt att koppla av?

• Svar på tråden Bebis som "matvägrar"
  • sextiotalist

En av mina väninnor hade ett sådant barn (ett barn som dessutom väldigt närhetskrävande). De åkte tom in på akuten för att han inte hade ätit på två dygn när de varit bortresta.
    När de sedan kom hem åt han med god aptit. Nu fanns det en storebror som inte trivdes med att endast vara hemma, så det var lite jobbigt för henne.

• 940126j

Men.. kom dom på vad de berodde på då eller gick de över?..

Stackarn måste ha varit vrålhungrig som inte åt på två dygn.. jisses!

• pigglet

Vårt första barn var så en period. Vi stängde in oss i ett mörkt rum, pappan fick vara med och prata där inne och vi försökte liksom lura henne att vi var hemma... Superstressande var det.

Just vid 3 månader är det ett sådant där utvecklingssprång och de flesta bebisar strular med maten (och ofta sömnen). Nu är det ju bara borta för er, men kanske kan vara något sådant ändå?

I vilket fall är det nog bara gilla läget och härda ut.

• Aileen Allannah

Jättevanligt kring 3 månaders ålder, många bebisar blir lättdistraherade och krånglar så snart det inte är "som vanligt" vid måltiden. Det går över.

• MissHelene

Min lillpip krånglar också med maten, var som din när hon var 3 månader, nu när hon är 4,5 månader har hon blivit likadan hemma, tack och lov inte varje dag men alldeles för många ggr i veckan. Började med smakisar efter ersättningen när hon blev 4 månader och nu blir hon uppriktigt arg när hon måste äta ersättning först, känns som matkrånglet aldrig kommer gå över :D
    Så följer tråden om det ramlar in ngt knep som passar min tös :D

• 940126j

Ååh jag hoppas de är som många säger, att det är en övergående fas.

Som de är nu känns de nästan lite jobbigt att åka iväg..

Dock så var vi ute och fiskade igår och då helt plötsligt gick det väldigt bra att äta trots att vi inte var hemma.. så de tycks vara från dag till dag.. men helst skulle de få vara inga dagar alls haha! :)

#5 ååh hahaha jaa.. nu har hon ju fått mersmak för något helt annat ju, klart mycket mer intressant än den jäkla flaskan! ;) sambons kompis gav ett förslag när han var på besök som löd såhär "när Liam blir äldre och vill smaka på allting, typ er öl eller er mat, ge han vinäger eller nått så att han aldrig mer vill smaka!!" As smart tyckte han.. ;)

• MissHelene

Ha ha! J d va en bra idé men risken finns att dom aldrig vill smaka ngt efter d XD ha ha!
    Ja man blir inte klok på dom här små liven, men jag tror mest att man själv vill att det ska flyta på som alltid, att dom äter ordentligt etc, men man vet juh hur d e själv, ibland vill man äta mycket och ibland lite, ibland ofta o ibland sällan :D jag hatar dagarna min pip inte äter ordentligt, men tror problemet ligger hos mig då hon ökar i vikt och mår bra trots "dåliga" dagar :) jag inbillar mig att det blir bättre när hon inte behöver ersättning längre utan kan få mat när hon vill. Hon får juh så förbaskat ont i magen om jag inte väntar 3 timmar mellan måltiderna/ersättning. När jag helammade åt hon när hon ville utan att behöva få ont. Men men :)
    Så det löser sig med tiden ska du se :D

Svar på tråden Bebis som "matvägrar"