Inlägg från: ceciliajohansson |Visa alla inlägg
  • ceciliajohansson

hjärt- och organfel på första bebis - gravid igen!

Hej alla där ute! För att göra en lång historia kort så ska vi få vårt andra barn i oktober i år. För ett år sedan i maj gjorde vi en sen abort efter att det upptäckts allvarliga hjärt- och organfel på vår lilla bebis, hon skulle aldrig ha överlevt utanför magen. Födde fram en liten flicka som fick namnet Lilja. Vi förlorade vårt första barn. 

Sorgen har vi arbetat med hela tiden, det blir bättre och bättre men finns alltid kvar. Idag väntar vi ett lillasyskon till vår ängel vilket känns helt fantastiskt!

Överlyckliga igen, men min oro, ångest och rädsla för att även detta lilla knyte ska vara sjuk är jobbig... Är nu i vecka 22, längre än vad jag gick sist. Har varit på extra ultraljud pga. det som hände sist. 

Även denna gång stod inte allt helt rätt till, trodde man först... Man hade svårt att se njurar och en av barnmorskorna tyckte att hjärtat såg tjockt ut. Efter att ha träffat läkare igen så konstaterades att barnmorskan antagligen hade haft svårt att se. Läkarna kunde inte se något avvikande alls på hjärtat, vilken lättnad! Och njurarna ska kollas igen vecka 32, det som skulle kunna hända är att bebis får antibiotika mot urinvägsinfektion när han föds.

Efter detta besök kännde vi oss lugnare. Men nu har mina orostankar börjat komma tillbaka. Tänk om det är fel på hjärtat i alla fall? Tänk om det finns andra sjukdomar? Tänk om han får nån sjukdom när han har fötts? Tänk om förlossningen inte går bra?

Vaknar om nätterna och tänker massor på vad som kan hända. Vet inte hur jag ska finna ro i graviditeten och bara njuta.... 

Finns det fler där ute som varit med om liknande? Fler som gjort abort pga. sjukdomar hos bebis och sedan fått barn efter detta? Hur hanterar man alla rädslor och all ångest?

Svar på tråden hjärt- och organfel på första bebis - gravid igen!