Skatteverket & personnummer för engelsk pojkvän...
Jag har suttit i exakt den här sitsen med min engelska sambo. Kan kort och gott säga att det finns ingen privat sjukförsäkring som Skatteverket godkänner. Överhuvudtaget. Skatteverket kräver att försäkringen ska täcka ALLT och det finns inga privata som gör tyvärr. Får man inget S1-formulär från England (som är väldigt kinkiga med sina krav för att få ett sådant) så får man helt enkelt
1) skaffa ett jobb i Sverige vars arbetsgivare täcker försäkringen (varför skatteverket godkänner en sådant försäkring vet jag är men så är det)
2) börja studera i Sverige vars skola täcker försäkringen
3) söka via Migrationsverket där partnern får försörjningsansvarig. Processen tar tid, mellan 6-12 månader från ansökan till beslut + ett par månader för att få personunummer och ID-kort från Skatteverket. För oss tog det 5 månader tror jag men det var innan flyktingkrisen. Då får man tillfälligt uppehållstillstånd (tillskillnad från om man har försäkring och kan gå via skatteverket och bevisar sin uppehållsrätt) och kan efter 2 år söka om permanent uppehållstillstånd om civilståndet fortfarande är den samma och personen skött sig. Att ansöka om det går väldigt snabbt (tar ett par dagar) Men det räcker med TUT för att kunna få sfi, osv
Jag svarar jättegärna på frågor om detta för den som är intresserad. Vår process var lång och komplicerad men vi har tagit oss hela vägen till permanent uppehållstillstånd och ska påbörja ansökan om medborgarskap nästa sommar :)