• Anonym (Bonusmamma)

Present till bonus

Jag har ett barn som fyllde år för drygt tre veckor sen. Min särbo , vi har varit tillsammans i ett och ett halvt år och tidigare varit sambos, köpte ingen present till mitt barn som fyllde sex.

Tog illa upp över det för jag tycker det är märkligt. Han säger att han inte haft tid och är stressad samt att vi ju firade honom på grönan (jag betalade för majoriteten). Särbon har ett eget barn som han aldrig skulle göra så mot. Exempelvis så köpte han en present på skolavslutningen till barnet, trots stress och tidsbrist.

Vad tycker ni och hur ser ni på det hela?

Det är såklart möjligt att jag överreagerar men jag anser att om man har bonusbarn så ska sådant vara viktigt.

• Svar på tråden Present till bonus
  • Anonym (Nopp)

Som särbo är man ingen bonusförälder och köper inte mer presenter än till någon annan väns barn.
    Detsamma gäller för dig med hans barn.

• Anonym (Bonusmamma)

Ok. Vi har ju varit sambos, i ett år , blev särbos i april.

• Anonym (1)

det låter mest som om ni inte pratat igenom hur ni ska ha det med allt nu när ni är särbos och inte sambos. Han tänkte som han sa, att det räckte med Grönan. Om inte ditt barn tänkte på saken behöver inte du göra en höna av en fjäder. Vill du göra lika så ger du inget speciellt till hans barn när det barnet fyller år, eller så ger du för att föregå med gott exempel. 

Sen undrar man varför ni blev särbos så fort (eller kanske man ska fråga om ni blev sambos för fort, om ni bara varit ihop 1,5 år och redan hunnit både flytta ihop och isär) och hur er relation är nu. 

• Anonym (Bonusmamma)

Nä det är sant. Har inte riktigt pratat igenom det hela. Han är lätt undanglidande.

Jo det berodde på en rad faktorer.

Tror när jag tänker efter att han helt enkelt vill fortsätta leva särboliv och därför skapar distans och att det passar honom bäst. En av anledningarna var just svårigheter för honom att leva med flera barn än bara sitt egna. Så det kan helt enkelt vara så. Han säger visserligen att han inte vill leva särboliv utan vill få det mer seriöst igen (flytta ihop).

Jo när hans fyllde firade vi henne och jag och mina barn köpte presenter, var m på kalas både för vuxna och barn.

• Brumma

Alltså, jag är ju bo5busmamma sedan många år och det är nog sällan som jag köpt present ENBART från mig. Vi köper tillsammans (antingen inhandlar jag eller min man) o så är den från båda. Inget vi diskuterar. Hade nog tyckt det var konstigt om min man förväntat sig av mig - oavsett om vi var sambo eller särbo - att jag skulle köpa ngt bara från mig. Vem som betalar har liksom heller varit någon viktig grej.

Sen spontanköper jag grejer ibland men inte för att "uppvakta". Jag har dessutom varit med i många år..

Helt ärligt känns det lite krystat o jag undrar hur ni gör med andra människor i era liv? Köper ni varsin present om ni ska på fest? Eller ger ni ngt ihop?

• Brumma

PS. Att han tog sig tid att fixa för sitt barn känns inte speciellt konstigt. Hur mkt man än tycker om sina bonusbarn är det skillnad på att ha ett föräldraansvar och vara en bonus.

• Ester69

Varför göra grejer så krångligt? Jag köper presenter/julklappar till mina barn och skriver grattis från både mig o sambon på något paket och han gör likadant till sitt barn.

• Anonym (Jessan)

Tycker det är otroligt konstigt att som par inte ge gemensamma presenter. Men ja, jag tycker att man bör bry sig så pass mycket om sin partners barn att det ska kännas självklart, och viktigt, att ge presenter vid födelsedagar

• Anonym (blä)

Herregud det är en 6 åring vi pratar om! Kvittar om det är em bonus eller en vän. Man kan väl köpa nått symboliskt bara i förbi farten, ge en 50 lapp eller ge mamman en liten slant och säga att hen ska köpa sig en glass eller något för det. Att inte köpa något alls, det är ruttet, ego och snålt. Förstår inte vad man ser i en sån man.

• Ess

Det har alltid varit maken som fixat och gett något från oss allihop. Själv säger jag grattis, vilket får räcka.

• Brumma
    Anonym (blä) skrev 2016-06-11 08:57:44 följande:

Herregud det är en 6 åring vi pratar om! Kvittar om det är em bonus eller en vän. Man kan väl köpa nått symboliskt bara i förbi farten, ge en 50 lapp eller ge mamman en liten slant och säga att hen ska köpa sig en glass eller något för det. Att inte köpa något alls, det är ruttet, ego och snålt. Förstår inte vad man ser i en sån man.

Det var kanske glass han bjöd på på gröna ;) TS skriver att hon betalade majoriteten - inte att hon betalade allt..

Själv tycker jag det känns lite ego o snålt att inte räkna ett gemensamt firande som gemensamt bara för att man betalat majoriteten. . Bjuder vi bonus på födelsedagsfirande ihop så går jag ju inte o räknar hur mkt vi betalade var för sig eftersom vi firade IHOP. Vilket ju TS o hennes särbo också gjorde...
  • BioBonus

Vi köper presenter från oss. Inte från mig och från honom. Oavsett om det är hans eller mina barn. Vem som inhandlat dem spelar ingen roll utan vi inkluderar varandra som givare. Precis som om vi köper present till kompis eller nån som tar studenten.

Och självklart är det nog så att utslaget köper jag mer till mina barn än till hans och vice versa.

• sunside

Ett litet barn bör ha en födelsedagspresent - oavsett tivolifirande eller ej.

• Anonym (Tanten)

Han behöver inte köpa något.Räcker att man köper till sina egna barn.Har varit bonusmamma till flera barn och skulle blivit dyrt att handla till alla dom.

• Anonym (Tanten)
    Anonym (Tanten) skrev 2016-07-10 19:04:16 följande:

Han behöver inte köpa något.Räcker att man köper till sina egna barn.Har varit bonusmamma till flera barn och skulle blivit dyrt att handla till alla dom.

Dessutom har inte längre kontakt med dom,så det känns ok att jag inte använde mina småpengar,behöver dom nu.
  • smulpaj01

Hur många ungar hade gubben?
  • Anonym (Tanten)

smulpaj01 skrev 2016-07-10 19:11:53 följande:

Hur många ungar hade gubben?

3 pojkar.Nu är dom vuxna.
  • Brumma
    sunside skrev 2016-07-10 18:49:26 följande:

Ett litet barn bör ha en födelsedagspresent - oavsett tivolifirande eller ej.

Precis. Och hade TS gjort som de allra flesta (enligt min erfarerhet) så hade hon gett en present från sig och sin partner gemensamt..
Svar på tråden Present till bonus