• Flisan35

Mammor - rakar ni benen inför era döttrar?

Var i diskussion med en kompis igår kring det här med att raka benen och döttrar. Jag låser oftast om mig när jag duschar, men på landet händer det ju att min dotter ser vad jag gör. Har sagt till henne att man gör som man vill, en del rakar sig och en del gör det inte. Min kompis tyckte dock jag var en skam för feminismen som överhuvudtaget visar min dotter en rakhyvel. Hur tänker ni andra kring detta?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Mammor - rakar ni benen inför era döttrar?
  • Lena

Jag rakar ibland och ibland inte. Jag döljer det inte. Frågar de varför säger jag att jag känner för det

• Flisan35
    Lena skrev 2016-06-08 20:40:33 följande:

Jag rakar ibland och ibland inte. Jag döljer det inte. Frågar de varför säger jag att jag känner för det

Ungefär som mig då:) hur gamla är dina barn?
  • Alexi

Det handlar mycket om att må bra för mig själv. Raka under armarna för att inte lukta svett, ansa mellan benen för att det känns oerhört mycket fräschare och håret inte fastnar i trosorna typ, och benen känns mycket fräschare. Varför skulle jag dölja det för barnen? De ser ju att jag sminkar mig också.

• Poppy75

Jag tycker man ska vara ärlig mot sina barn och inte låtsas att världen är annorlunda än den är. Dessutom tycker jag det är helt förkastligt att använda sina barn som politiska slagträn. Kan man inte själv gå mot strömmen med orakade ben så ska man inte manipulera sina barn till att göra det.

• Flisan35
    Poppy75 skrev 2016-06-08 21:21:54 följande:

Kan man inte själv gå mot strömmen med orakade ben så ska man inte manipulera sina barn till att göra det.

Där har du verkligen en poäng!
  • Pastella

Jag har inga döttrar men undrar vad det skulle göra för skillnad att dölja rakningsprocessen när flickorna ändå ser kvinnor utan hår och män med.

• elyse

Dottern, två år, har sett både mig och pappan raka sig. Vi gör ju det.

• lövet2

Jag rakar inte benen. Tyvärr har mina döttrar fallit för grupptrycket redan i högstadiet och börjat med det. De har lärt sig av sina vänner att man inte kan visa sig offentligt med orakade ben.

• mammalovis

Inte för att jag orkar raka benen så ofta, mest sommartid, men varför skulle jag dölja det? Min dotter har sett mig med både håriga ben och inte. Här springer barnen ändå ut och in ur badrummet om de behöver, så att gömma sig är inte aktuellt.

• Lena

Mina barn är fyra och åtta.

Jag är noga att inte säga saker om utseende, vanor eller fräschhet utan bara säga att jag känner för det

• Anonym (miss shave)

Jag rakar ben och under armarna framför min dotter och  har alltid gjort. Hon har frågat 1 gång vad jag gör och jag svarade bara rakar bort lite hår"okej" sa hon och sedan inte frågat mer. De intimare ställena fixar jag utan henna

• fluu

När jag rakar benen(vilket jag inte alltid gör) gör jag det inte inför henne(och hade inte gjort inför en son heller).

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (...)

Jo, det händer framför dottern. Jag har reflekterat över det, vad jag ska säga och om det är så smart att göra det. Alltså väcka sådana frågor innan hon själv kommer med frågan pga kompisar.

Hon är tre och har frågat vad jag gör och varför.

• Anonym (Absolut kanske)
    lövet2 skrev 2016-06-08 22:20:57 följande:

Jag rakar inte benen. Tyvärr har mina döttrar fallit för grupptrycket redan i högstadiet och börjat med det. De har lärt sig av sina vänner att man inte kan visa sig offentligt med orakade ben.

Det gjorde min dotter med i den åldern.
    Men oroa dig inte, dom värderingar hon lärt sig hemifrån väger tyngre i längden.
    Det är bara just nu en kort period när man är som osäkrast som grupptrycket är viktigast.
    I längden kommer hon återvända till det du lärt henne. 

För att svara på ts fråga, jag har sällan rakat benen, men om jag har gjort det så är det inget jag har dolt.
    Värderingar har vi pratat om mycket och dom vet att feminism är att själv få välja sitt liv, det inbegriper att själv avgöra om man vill raka sina ben eller ej. 
  • Physalis

Min dotter är bara en bebis men jag kommer inte dölja det eftersom jag faktiskt gör det.

Frågar hon kommer jag säga att jag tycker att det är vackrare med rakade ben, ser inte varför det skulle vara värre än att säga att man gillar att ha på sig jeans eller färga håret.

Däremot kommer jag göra mitt bästa för att hon ska följa sin egen väg och stark nog att inte falla för grupptryck om det går emot hennes värderingar,

Precis som mina föräldrar gjorde med mig.

• Litet My

Jag har gjort det så de ser, ser ingen anledning i att dölja det.

• Flisan35
    Anonym (Absolut kanske) skrev 2016-06-09 15:05:06 följande:

Det gjorde min dotter med i den åldern.

Men oroa dig inte, dom värderingar hon lärt sig hemifrån väger tyngre i längden.

Det är bara just nu en kort period när man är som osäkrast som grupptrycket är viktigast.

I längden kommer hon återvända till det du lärt henne. 

För att svara på ts fråga, jag har sällan rakat benen, men om jag har gjort det så är det inget jag har dolt.

Värderingar har vi pratat om mycket och dom vet att feminism är att själv få välja sitt liv, det inbegriper att själv avgöra om man vill raka sina ben eller ej. 

Det är ju det man hoppas, att det man har lärt dem ligger där nånstans i bakhuvudet. Klokt inlägg, tack!
  • Duckan

Dottern är 9 år och hon vet om att jag rakar mig under armar och på benen. Jag är dock inte så noga med benen så det sker inte alltför ofta.

• Anonym (Skalman)

Jag har vaxat mina ben för andra sommaren i rad nu och det är enbart för att jag inte orkar med folks blickar längre (är snart 40 år). Egentligen tycker jag att det är helt onödigt.

Jag vet inte vad jag ska svara om min dotter frågar. Men jag tror att jag kommer att säga sanningen. :-/

• eviz08

Jag rakar benen och har precis som du förklarat att det får man göra om man vill och om man inte vill så låter man bli. Lite precis som med smink tycker jag,
    Feminism har väl inget med att raka benen eller ej att göra, det är väl snarare att man ska ha valet att göra som man vill...

Svar på tråden Mammor - rakar ni benen inför era döttrar?