Karriärbyte, tandläkare eller läkare?
Hej!
Kanske finns det någon eller några som har tagit det stora steget att göra ett drastiskt karriärbyte eller som funderar på det.
Jag arbetar som jurist. Att valet föll på att läsa juridik berodde endast på att jag inte kom in på läkarprogrammet. Juridik var fortfarande accepterat att läsa. Tyvärr är det urbota tråkigt (jag har provat att jobba både privat och statligt).
Jag står inte ut längre och väljer mellan att läsa till tandläkare eller läkare. Som tvåbarnsmamma och fru överväger jag tandläkaryrket på grund av bättre arbetstider än vad läkare har. Däremot tvivlar jag på att det är lika intressant. Tandläkarutbildningen vet jag att jag blir antagen till om jag söker.
Ska jag läsa till läkare måste jag läsa ett par komvuxkurser för att få full meritpoäng först, vilket tar mer än ett halvår eftersom jag jobbar samtidigt. Dessutom är det svårt att få AT inom rimlig tid eftersom jag bor i en attraktiv region. Frågan är om det är tillräckligt mycket mer intressant än tandläkaryrket så att det kompenserar för jourer på nätter och helger.
Tacksam för alla tips och kommentarer :)