• 10oktober

Bim Juli 2016

Hej allihopa! Hoppar in här också :) Har precis fått negativt från första försöket (fick mens igår) så nu laddar vi för försök nummer 2! Mitt och min mans första barn. Förstår inte hur jag ska lyckas vänta först två veckor till ÄL och sedan två veckor till BIM. Evigheter ju!

• 10oktober
    Mammaresan skrev 2016-06-27 20:55:28 följande:

Välkommen! Jag tycker tiden fram till ägglossningen är ganska skön just nu. Jag kollar varje dag om jag närmar mig ägglossningen och det är sjukt kul att verkligen lägga tid på att bara lära känna kroppen igen. Det var ett tag sedan sist. Kör ju på att kolla sekretet (Billingsmetoden, Naturlig familjeplanering) så vet ju exakt när det är ägglossning, när jag är fertil, ofertil osv. Ganska kul!

Sedan går ju tiden segt om man bara tänker på att bli gravid. Hitta på mycket roliga saker eller sysselsätta tankarna på annat som känns viktigt för än kan vara en bra idé. Tror tiden fram till BIM är den segaste, framförallt sista veckan! Då brukar ju även PMS symtom komma fram och jäklas om man nu inte är gravid vill säga. Det är en av de bästa årstiderna på året just nu så man kan även passa på att njuta av det så länge!

Tack! Och tack för peppen, haha! Det är fortfarande så nytt det här så jag tror att jag kommer lugna mig med tiden. Om inte annat så måste jag ju vänta i hela nio månader sen så två veckor ska jag väl klara ;) sen har jag semester nu medan mannen jobbar så då finns det ju gott om tid att tänka för mycket. Men håller mig sysselsatt med husrenoveringar och hundarna så gott det går :)

Jag kör också på "naturliga metoden" (visste inte ens att den hade ett namn). Inga äl-tester eller så utan bara hederligt bra sex runt ÄL :)
  • 10oktober
    Deni81 skrev 2016-06-28 00:06:06 följande:

Håller med helt! Jag har aldrig brytt mig om min ÄL någonsin förut, förutom att jag har varit mer sugen på sex då. Det har varit det enda tecknet. Nu analyserar man flytningar, känner efter stickningar, smärtor, ont i brösten eller inte. Jag har nog haft alla symtom! Tyckt att magen putat lite mer, bröstvårtorna förändrats, ja allt! Så nu blir det till att slappna av, för jag tror faktiskt inte man märker någonting förrän mensen är sen. Jag kommer inte testa något mer heller, förrän mensen är rejält sen. Jag tror det är nyttigast för ens psykiska och fysiska hälsa och för förhållandet!

Oj vad jag känner igen mig! Egentligen håller jag med dig, varför hålla på att fundera innan BIM? Men ack vad svårt det är när man väl är där!

En helt annan fundering dök upp igår. Vi har köpt ett hus och håller på att renovera det och alla pengar går till detta just nu. I slutet av 2017 kommer en stor utgiftspost som vi inte kommer kunna flytta på (nytt avlopp som ska grävas) och till det har vi börjat spara redan nu. Men om vi i början av 2017 ska vara föräldralediga kommer vi inte kunna spara så mycket som tänkt och då blir det bli tajt! Så egentligen vore det bra om em graviditet dröjde ett par månader till i alla fall. Men så vill jag inte tänka! ;)
  • 10oktober
    Deni81 skrev 2016-06-28 22:59:30 följande:

Är också i samma sits faktiskt Har först en stor takrenovering på gång i höst, direkt efter det hela övervåningen och till våren hela nedervåningen med kök och badrum och ny ingång. Inte alls en bra tid!! Men är 35 år (som jag tjatar om det) haha och känner att ingen tid får spillas

Aouch låter som dyra poster alltihopa! Vi ska göra en groventré och två badrum innan vi fixar avloppet. Vill ha det klart innan vi får barn, vill inte ha hantverkare hemma med en liten! Snåltarmen slog verkligen till när jag såg hur lite man får som föräldraledig vs att jobba. Men då räknade jag på att ta ut bara 4 dagar i veckan för att kunna vara hemma längre så det skulle ju gå att ta ut mer och på så sätt få mer pengar till renoveringar... jaja, den dagen den sorgen :)

Idag är fjärde dagen på mensen. Det börjar avta nu, skönt!
  • 10oktober
    Deni81 skrev 2016-06-29 10:53:23 följande:

Ja då har ni också mycket att lägga ut för! Ja inte blir man rik på att få barn inte :-/ Det är ju synd, det är ju vi som för samhället vidare!

Skönt! Snart dags att börja planera ÄL ska ni testa med ÄL-tester?

Jo, det är en del. Men det är rätt roligt samtidigt. Längtar tills jag får ta tag i de två extrarummen som kommer få bli barnrum i framtiden! :)

Japp, det borde bli kring den 11:e. Nä, vi kör utan sånt ett tag nu framåt. Förra månaden var ÄL väldigt tydlig så då hade vi "bara" sex oftare än vanligt. Har det inte tagit sig till jul så kanske vi börjar med något sånt. Hur gör ni?
  • 10oktober
    Deni81 skrev 2016-06-29 18:34:58 följande:

Vad mysigt att ni planerar barnrum! Vi har kämpat ganska länge så ämnet är infekterat. Så nu har jag lagt ner tester. Vi pratar inte om det och pratar absolut inte om barnvagnar eller namn eller barnrum än. Vi har gjort utredning och allt är bra så till hösten får vi börja med ivf ifall det inte tar sig "av sig självt" liksom

Nja, än så länge är det nog bara jag som har en vision om hur det ska se ut ;) men vi har pratat mycket om namn och hur livet med barn kommer se ut. Min man är fisketokig så jag skulle tro att medan jag funderar på hur barnrummet ska se ut så funderar han på bra fiskespön för barn ;)

Vad tråkigt att höra att ni fått kämpa, är jätterädd för att vi ska få det svårt också :/ men förstår att man slutar prata om det om man bara blir ledsen av det. Får hoppas att det tar sig nu ändå, utan ÄL-tester :)
  • 10oktober
    Deni81 skrev 2016-06-29 19:35:41 följande:

Haha, ja så är det ju oftast vi får visioner och idéer

Jag har en jakttokig, golftokig, skidåkningstokig arvtagare av ett stort lantbruk så min kille funderar nog mest på hur han ska få barnet att förstå det roliga med att köra traktor, hahaha!

Hur länge har ni försökt nu? Ja vi får hoppas det!! Det kommer gå vägen till slut, det har jag hopp om När tiden är rätt!

Hahaha, då vet du hur jag har det ;)

Vi slutade med p-piller i slutet av maj och haft en ägglossning sedan dess, väntar på försök nummer 2 nu. Så inte alls länge, men känner ändå lite stress "tänk om det inte går". Men försöker fokusera på att det visst kommer gå :)
  • 10oktober
    Maria_87@ skrev 2016-07-01 21:59:46 följande:

Ok, BIM idag, försök nr 25 första barnet. Ingen mens och jag vill inte testa för då är även denna chansen över men hoppet är verkligen det sista som lämnar en. Lite som en oskarpad trisslott man vet ju aldrig, kanske kanske kan även jag blir miljonär även om de känns omöjligt typ. Ska boka tid för utredning efter semestern om inget hänt. Känns som jag aldrig kommer bli gravid, googling av barnprylar, gravid tips och allt annat som jag redan läst tusen gånger. Summan av kardemumman - frustration, ångest, hopp och LÄNGTAN.

Håller tummarna för att det blir en miljon för dig denna gång! :)
  • 10oktober

Så nyttigt att läsa era diskussioner om ÄL! Inser att vi kanske "la av" med sex någon dag för tidigt förra månaden.

Några tips för att orka ha sex så ofta kring de där dagarna runt ÄL? Normalt har vi sex ca en gång i veckan och nästan aldrig två dagar i rad... det räcker för oss så vi får liksom göra en ansträngning nu. Hur gör ni?

• 10oktober
    Monsan skrev 2016-07-02 11:51:16 följande:

Nu ska jag berätta om våran historia.. för oss tog det 3 år att bli gravid med lilleman.. vi hade sex varannan/varje dag för att pricka in äl, men inget hände.. gick en utredning och fick diagnosen oförklarlig barnlöshet. bokade in privat ivf och skulle precis påbörja hormonbehandling när mensen inte dök upp.. den månaden höll vi inne med sexet från mensen startade till äl monitorn visade maximalt utslag.. hade sex en gång och blev gravid.. detta slutade med MA i v.11.. hade en mens emellan, sex en gång på dag 14 då jag själv kände att äl var på gång.. bom, gravid igen.. lilleman är nu 5 månader.. fick tillbaka mensen 3 månader exakt efter att lilleman föddes.. väntade med sex till dag 14 även denna gång och blev gravid igen... slutade dock i MF för 2 veckor sedan.. Nu väntar vi med sex till äl monitor visar max och hoppas på att vårat mönster stämmer.. sambon måste ladda upp med en rejäl uppsättning spermier innan vi har sex... :)

Hej! Tack för att du delade med dig! Kul att ni fick er lilleman till slut :) skönt att hörs att man inte måste ha massa massa sex (även om det nog är lite svårare att pricka in exakt rätt...) för att det ska. Lycka till med nästa! :)
Svar på tråden Bim Juli 2016