• Frankie Bean

Behöver man inte sterilisera flaskor och nappar?

Tänkte handla ett flaskmatningskit imorgon; flaskor, nappar och utrustning för att sterilisera. Läste nu i Handboken som Socialstyrelsen gett ut att man bara behöver diska dem som vanligt. Stämmer det?

Är det säkert för en nyfödd att få mat ur en flaska som diskats men ej steriliserats?

Tacksam för snabbt (och korrekt) svar!

• Svar på tråden Behöver man inte sterilisera flaskor och nappar?
  • viseversa

Tror du bröstvårtorna är sterila? Nej man behöver inte sterilisera flaskor och nappar. Dom klarar det mer än väl. Dessutom är det bra att få i sig en del bakterier redan från start.

• Rani

I materialet som jag har står det att man ska koka dem ett par ggr i veckan. När barnet är stort nog att själv stoppa saker i munnen eller äta annat än ersättning kan man ju lägga ner det. Då får de i sig så mycket annat ändå.

Någon utrustning för sterilisering behöver man inte. Det är bara och koka. Däremot rekommenderar jag att man har många flaskor om.man ska flaskmata.

• Rani
    Rani skrev 2016-06-06 22:10:21 följande:

I materialet som jag har står det att man ska koka dem ett par ggr i veckan. När barnet är stort nog att själv stoppa saker i munnen eller äta annat än ersättning kan man ju lägga ner det. Då får de i sig så mycket annat ändå.

Någon utrustning för sterilisering behöver man inte. Det är bara och koka. Däremot rekommenderar jag att man har många flaskor om.man ska flaskmata.

Glömde skriva att materialet jag har är boken man får från BVC. Den som alla nyblivna föräldrar får, "Leva med barn".
  • Jasmin Karlsson

Det verkar som att rekommendationerna förändrats och kanske därför som man kan läsa olika råd? Jag kokar flaskorna innan användning och någon gång i veckan. Kokar också vattnet innan jag blandar till det med pulver. Det är för att förebygga magsjuka OM det skulle komma in några elaka bakterier i (det kommunala) dricksvattnet, men det är ju extremt ovanligt att det händer.

• Frankie Bean

Vi har enskild brunn, flyttade in för en vecka sedan så vet inget direkt om vattnet. (Det ska ju inte vara dåligt direkt men). Har dock märkt att vattnet luktar av järn och porslinet i toaletterna är missfärgat så osäker på vad som är bäst då...? Vem ska man fråga? Barnet är ju inte fött än.

• minerva123

Tar ni vatten från egen brunn måste ni provta vattnet innan ni ger det åt en bebis. Det är inte bara bakterier man tänker på då utan också metaller (bly, järn etc) som i för höga halter kan ge permanenta skador på barnet. Vattnet ska ju såklart provtas för er vuxnas skull också.

Här finns en länk

www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/egen-brunn/

• straw2008

Kokade med första barnet, aldrig med de efterkommande barnen. 

I kinamockaskogen.....
  • hajnor

Om du handlar flaskor och nappar från *vissa* tillverkare så kan du ju sterilisera i mikron. Annars går det ju att koka som flera skrivit, men jag tror nog inte man behöver vara nitisk med det, som sagt, bröstvårtor är ju knappast sterila. Bra att vara försiktig i början, men jag håller med ovan, snart är de stora nog att stoppa allt möjligt i munnen ändå....

Svar på tråden Behöver man inte sterilisera flaskor och nappar?