Inlägg från: Anonym (Men....??) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Men....??)

Anmäla barnens far för vårdslöshet i trafik?

Påven Johanna skrev 2016-06-06 19:47:29 följande:

Så människor som råkar ut för en trafikolycka är olämpliga föräldra utr? Det var ett udda synsätt.

Jo, om man är så trött att man somnar vid ratten och riskerar sina barns liv har man enligt mig ett otroligt dålig omdöme. Och det är definitivt en självvållad olycka. Man sätter sig inte i en bil och kör om man är så trött!!!! Och brister man i omdöme vid tillfällen som absolut kan få otroligt allvarliga konsekvenser vad är det som säger att man över huvudtaget har förmågan att förebygga att olycka sker. Nästa gång kanske barnet ramlar ut genom ett fönster för att pappa glömt barnspärren.
  • Anonym (Men....??)
    Anonym (Tänk längre) skrev 2016-06-06 20:40:27 följande:

Hur ansvarsfull är man om man åker, och låter barnen åka, med någon som är så trött att denne inte klarar av att hålla sig valen bakom ratten? Är det bara en förälder som har brustit i ansvar enligt dig?

Eftersom de ligger i skilsmässa så är det absolut inte säkert att ts ens visste om att han var trött! Det är DITT ansvar som förare att se till att du är i kördugligt skick och INGENS annans.
  • Anonym (Men....??)
    Anonym (Tänk längre) skrev 2016-06-06 21:10:12 följande:

Exakt, de ligger i skilsmässa, ord lär stå emot ord... Vad tror du om Ts chanser att vinna boendet genom att försöka svartmåla pappan? Det är inte smart att åka med någon som är för trött för att köra.

Tycker du själv borde tänka längre själv än din näsas längd. Hur ska man veta att den som kör är för trött om man möjligen inte har tillbringat dygnet före med personen och vet att den inte sovit på typ senaste dygnet? Om du själv åker med en buss eller taxi tror du då att du vet hur trött föraren är? Eller vem som helst du inte har träffat under dygnet innan? Möjligt att just du är tankeläsare eller kan se det i någon spåkula men normalt har du ingen aning om inte personen själv säger det. Och ord mot ord??! Läste du över huvudtaget vad ts skrev? FINNS VITTNE!!!!
  • Anonym (Men....??)
    Anonym (Hum) skrev 2016-06-06 22:01:15 följande:

Har du aldrig tittat en trött människa i ögonen? Senast förra veckan kom en vän fram till mig i affären, det första jag såg var hur trött hon såg ut. En person man levt med i flera år brukar man veta hur dem är när dem är trötta.

Skitsnack!!!Min son ser jävligt trött ut varje gång jag ser honom denna årstid. Helt rödögd och svullen runt ögonen. P.g.a. allergier. Och det är väl knappast så att man alltid tittar föraren i ögonen varje gång man hoppar in i en bil? Eller?
  • Anonym (Men....??)
    Anonym (Hum) skrev 2016-06-06 22:41:24 följande:

Hahaha det var nog den bästa jämförelsen jag läst på länge! Tack för ett gott skratt :)

Jag tittar alla jag pratar med i ögonen. Även när jag bara säger hej och det brukar jag Göra med dem jag åker bil.

Men så bra för dig. Då vet du ju att du aldrig kommer att åka med någon som inte borde köra p.g.a trötthet. Jätteduktigt! För du såg ju direkt på väninnan att hon var trött. Själv fick jag för 2 dagar sedan höra av en vän hur pigg och fräsch jag såg ut efter 2 timmars sömn natten innan. Men lilla du hade ju sett direkt att jag var urtrött. Och eftersom du gör det så måste ju ts också ha sett det på sitt ex. och därmed betett sig ansvarslöst hon också. Jomen såklart........
  • Anonym (Men....??)

Ledsen över alla korkade svar du får ts. Jag förstår precis hur du menar då mina barn har en lika ansvarslös pappa som dina tycks ha. För det är ju precis vad det handlar om. En ansvarstagande förälder bedömer eventuella risker för barnen i olika situationer och agerar utifrån det. Det är inte det minsta konstigt att föräldrar förväntas göra det och om man då inser att den andre inte riktigt har fattat sin roll så är det skäl till oro anser jag. Mina barn har nästan blivit påkörda, drunknat och brännskadade tack vare sin totalt nonchalanta pappa. Och att komma med dumma åsikter om att olyckor ju händer och att det inte är en anledning till att man är en sämre förälder tycker jag att du totalt ska ignorera. Jag vet ju inte hur din man är men jag vet att risken för en olycka är betydligt större om man tycker att det är en bra idé att lämna sin 3 åring obevakad vid stranden medans man "bara" går på toa. Och att risken för en olycka är betydligt större om man lämnar en tänd grill ensam med ett litet barn och går in själv. Och att man tycker att det är en bra idé att låta sin 3 åring springa före till bilen på en stor parkeringsplats vid en stormarknad.

Jag skulle kunna fortsätta en bra stund till. Så jag förstår din oro men kan inte råda dig om huruvida du bör anmäla honom eller inte men tror att jag absolut inte bara låtit det passera. För jag resonerade att jag skulle göra allt som jag kunde för att hindra att något hände även om jag inte kunde det till 100 % . För om jag inte gjorde det så skulle jag inte kunnat leva med mig själv om det faktiskt hade hänt något allvarligt. Rädslan varje gång de var med sin pappa fick jag däremot leva med.

• Anonym (Men....??)
    EnAnonumius skrev 2016-06-07 10:21:15 följande:

(Har ej läst tråden svarar bara på TS)

Du vill ha tips..

Då skall jag tipsa dig om att DU är en lika olämplig förälder du med.

OM du skall åka med en person (oavsett om det är din sambo/make eller kompis eller främling) så har DU som ansvar:

*) att försäkra dig om att den som skall köra bilen är "pigg och utvilad".

*) du har eget ansvar över att bältet är på på dig själv

*) är det barn med i bilen och föraren är även föräldern också till barnen skall med så har ni båda LIKA stort ansvar att kolla upp att barnen sitter säkert i bilen.

*) är föraren en vän och du är föräldern så har DU hela ansvaret att dina barn sitter säkert i bilen du skall åka med.

*) märker du att föraren (sambo/maken/vän/främling) är trött så har du två val. det ena valet att du inte åker med, alternativt att om du känner dig pigg och utvilad och har körkort du kör i stället.

Ja självklart så har ju även föraren ansvar att han skall vara "pigg och utvilad" när han skall köra. Dock så tar det aldrig bort ditt egen ansvar i den situationen att du skall försäkra dig om att han är pigg och utvilad när han kör. Du ska förstå att du har ett eget ansvar och du har likvärdigt stort ansvar för era barn i bilen som förälder som din man har oavsett om du kör eller inte.

Så om du vill exemplifiera för att "sätta dit pappan" som "dålig förälder" så kom med exempel som inte gör att du skjuter dig själv i foten samtidigt.

Sedan ett tips till.

Du skall veta att det går an på individen att ta reda på _fakta_ om vilka ansvar man har och rättigheter och skyldigheter man har. Att "trodde" och "tro" är inte samma sak som att "man vet av fakta".  Det är i synnerhet viktigt att göra detta när man har barn.

Det du pratar om vad gäller ansvar så måste du mena moraliskt ansvar, eller? För det juridiska ansvaret både vad gäller att vara i körbart skick samt bälte har föraren och ingen annan! Det är föraren och ingen annan som fälls för vårdslöshet i trafik alternativt får böta för obältade passagerare. Du som passagerare ska definitivt kunna utgå från att föraren är i skick att köra oavsett om det gäller bil, tåg,flyg eller annat fordon. Det säger nämligen lagen helt entydigt. Sen att du använder ditt sunda förnuft och tar ansvar för barnen i bilen är en annan sak.

Så vilka fakta om skyldigheter och rättigheter avser du? Att tro och utgå från att föraren av bilen tar sitt högst eget juridiska ansvar om att vara körbar gör jag också varje gång jag åker taxi, buss, flyget eller bil med någon. Vilket jag tror de flesta gör.
  • Anonym (Men....??)
    Anonym (Men....??) skrev 2016-06-07 11:13:41 följande:

Det du pratar om vad gäller ansvar så måste du mena moraliskt ansvar, eller? För det juridiska ansvaret både vad gäller att vara i körbart skick samt bälte har föraren och ingen annan! Det är föraren och ingen annan som fälls för vårdslöshet i trafik alternativt får böta för obältade passagerare. Du som passagerare ska definitivt kunna utgå från att föraren är i skick att köra oavsett om det gäller bil, tåg,flyg eller annat fordon. Det säger nämligen lagen helt entydigt. Sen att du använder ditt sunda förnuft och tar ansvar för barnen i bilen är en annan sak.

Så vilka fakta om skyldigheter och rättigheter avser du? Att tro och utgå från att föraren av bilen tar sitt högst eget juridiska ansvar om att vara körbar gör jag också varje gång jag åker taxi, buss, flyget eller bil med någon. Vilket jag tror de flesta gör.

Vill bara förtydliga ang bilbälte. Föraren har det juridiska ansvaret för bälte på passagerare under 15 år.
Svar på tråden Anmäla barnens far för vårdslöshet i trafik?