Anmäla barnens far för vårdslöshet i trafik?
Hur ska du bevisa vid en anmälning? Vad tänker du att barnen tjänar på det?
Hur ska du bevisa vid en anmälning? Vad tänker du att barnen tjänar på det?
Olyckan har ju skett och är dokumenterad av försäkringsbolaget. Föraren har sagt att han somnade vid ratten.
Barnen tjänar på en anmälan om den leder till att de kommer att skyddas från pappan. Jag tycker att pappan brister i uppsikt och ansvar. Hur skyddet ska se ut får man väl utreda. Det är en annan frågeställning. I denna tråd undrar jag om jag överhuvudtaget ska ta upp saken för Familjerätten och/eller Polisen.
Jag har verkligen inte skrivit att jag inte vill att barnen ska få träffa pappan! Men att träffa pappan är inte samma sak som att vara under tillsyn av någon som inte är lämplig för detta - i alla fall inte just nu. Pappan kanske lär sig till slut...? Men jag vill inte att det blir till priset att barnens hälsa eller liv!
"Gör allt för att svartmåla pappan"??? Krock på motorvägen är inte att leka med!
Samarbetet får väl ske efter förutsättningarna.
Inte mycket. Han ville inte och "hade inte tid".
Men nu vill han!
Tycker du själv borde tänka längre själv än din näsas längd. Hur ska man veta att den som kör är för trött om man möjligen inte har tillbringat dygnet före med personen och vet att den inte sovit på typ senaste dygnet? Om du själv åker med en buss eller taxi tror du då att du vet hur trött föraren är? Eller vem som helst du inte har träffat under dygnet innan? Möjligt att just du är tankeläsare eller kan se det i någon spåkula men normalt har du ingen aning om inte personen själv säger det. Och ord mot ord??! Läste du över huvudtaget vad ts skrev? FINNS VITTNE!!!!
Skitsnack!!!Min son ser jävligt trött ut varje gång jag ser honom denna årstid. Helt rödögd och svullen runt ögonen. P.g.a. allergier. Och det är väl knappast så att man alltid tittar föraren i ögonen varje gång man hoppar in i en bil? Eller?
Ligger i skilsmässa med min man. Vi har barn tillsammans.Jag har från början sagt till Socialtjänsten/Familjerätten att pappan inte är lämplig att ta hand om barnen själv eftersom han inte är tillräckligt riskmedveten. Det har hänt - och varit på väg att hända - flera mindre olyckor när han varit ensam med barnen.
Familjerätten vill och förväntar sig att vi kommer överens om varannanveckas-boende. Jag är ledsen och orolig för barnens skull, men förstår att jag måste foga mig och låta dem bo hos och träffa pappan regelbundet. Jag är så trött på att få höra hur förträfflig pappa han är att jag har gett upp att kunna skydda barnen till 100%. Tyvärr. Så hände detta:
Vi åkte bil tillsammans hela familjen med barn och allt, och min man körde. Plötsligt somnade mannen vid ratten på motorvägen och körde rakt in i mitträcket. Ingen annan bil blev inblandad. Bilen blev obrukbar men inte kraschad. Ingen blev skadad.
Nu funderar jag på vad som är det bästa att göra:
Berätta om det för Familjerätten som ett bevis för att han faktiskt är olämplig att ta hand om barnen ensam?
Polisanmäla min man för Vårdslöshet i trafik? och/eller Framkallande av fara för annan?
Hålla tyst. Det "känns taskigt" att anmäla en närstående.
Försäkringsbolaget kommer att få reda på händelseförloppet eftersom de får hantera hans ansökan om bärgning och eventuell reparation/skrotning. Det kan ha funnits vittnen till olyckan, men ingen stannade till och talade med oss. Bilen bärgades och min man berättade för bärgaren att han somnat vid ratten.
Tips, tack!
Det är ett känsligt läge!
Det du pratar om vad gäller ansvar så måste du mena moraliskt ansvar, eller? För det juridiska ansvaret både vad gäller att vara i körbart skick samt bälte har föraren och ingen annan! Det är föraren och ingen annan som fälls för vårdslöshet i trafik alternativt får böta för obältade passagerare. Du som passagerare ska definitivt kunna utgå från att föraren är i skick att köra oavsett om det gäller bil, tåg,flyg eller annat fordon. Det säger nämligen lagen helt entydigt. Sen att du använder ditt sunda förnuft och tar ansvar för barnen i bilen är en annan sak.
Så vilka fakta om skyldigheter och rättigheter avser du? Att tro och utgå från att föraren av bilen tar sitt högst eget juridiska ansvar om att vara körbar gör jag också varje gång jag åker taxi, buss, flyget eller bil med någon. Vilket jag tror de flesta gör.
Det du pratar om vad gäller ansvar så måste du mena moraliskt ansvar, eller? För det juridiska ansvaret både vad gäller att vara i körbart skick samt bälte har föraren och ingen annan! Det är föraren och ingen annan som fälls för vårdslöshet i trafik alternativt får böta för obältade passagerare. Du som passagerare ska definitivt kunna utgå från att föraren är i skick att köra oavsett om det gäller bil, tåg,flyg eller annat fordon. Det säger nämligen lagen helt entydigt. Sen att du använder ditt sunda förnuft och tar ansvar för barnen i bilen är en annan sak.
Så vilka fakta om skyldigheter och rättigheter avser du? Att tro och utgå från att föraren av bilen tar sitt högst eget juridiska ansvar om att vara körbar gör jag också varje gång jag åker taxi, buss, flyget eller bil med någon. Vilket jag tror de flesta gör.