• Föreningslivet

Vilka fritidsaktiviteter har era barn? Vad kostar de?

Hej!

Jag undrar vilka fritidsaktiviteter era barn

* går på?

* hur många dagar och timmar i veckan handlar det om?

* vad kostar det om året i; medlemsavgift, utrustning, bensin- och ev övernattning (samt andra kringkostnader)?

• Svar på tråden Vilka fritidsaktiviteter har era barn? Vad kostar de?
  • cosinus

Fotboll 2600 kr per år. Inkluderar 3 barn i 3 olika lag med träning 2-3 ggr i vecka och matcher på det

Friidrott typ 6000 per år 3 barn med träningar 1-2 ggr per vecka var. Tävlingar tillkommer

Dans 4000 kr per år, 2 barn 1 pass i veckan var

Gymnastik, 3000 kr per år, 1 barn 1 träning i veckan.

Innebandy 700 kr per år. I barn 2 ggr i veckan

Basket 500 kr per är. I barn 1 gång i veckan.

Överlag är bollidrotter djäkligt billigt har jag insett :)

• Föreningslivet
    cosinus skrev 2016-06-05 19:51:44 följande:

Fotboll 2600 kr per år. Inkluderar 3 barn i 3 olika lag med träning 2-3 ggr i vecka och matcher på det

Friidrott typ 6000 per år 3 barn med träningar 1-2 ggr per vecka var. Tävlingar tillkommer

Dans 4000 kr per år, 2 barn 1 pass i veckan var

Gymnastik, 3000 kr per år, 1 barn 1 träning i veckan.

Innebandy 700 kr per år. I barn 2 ggr i veckan

Basket 500 kr per är. I barn 1 gång i veckan.

Överlag är bollidrotter djäkligt billigt har jag insett :)

Googlar man "dyraste sporten" eller "dyraste fritidsaktiviteten, så får man upp hockey som dyrast, följt av ridning. Billigast ska gymnastik tydligen vara. Men det kanske beror på var, när, hur?
  • Rocket Mania
    Föreningslivet skrev 2016-06-05 20:03:55 följande:
    Googlar man "dyraste sporten" eller "dyraste fritidsaktiviteten, så får man upp hockey som dyrast, följt av ridning. Billigast ska gymnastik tydligen vara. Men det kanske beror på var, när, hur?
    Oj, det stämmer verkligen inte. Gymnastik kan tvärtemot vara jättedyrt. Vi betalar kring 3-4000 kr per temin och sedan tillkommer läger, tävlingskläder, obligatoriska samlingar osv. Mitt barn tränar 6 dgr/v
  • infochristina

Mina barn åkte Alpint som också tillhör de dyrare sporterna, läger liftkort samt utrustning minst 50000 per barn och år

• Maramina

Vår 6 åring går på ridskola som kostar 4600kr/termin och då ingår försäkring och det är sammanlagt 23 lektioner per termin, med möjlighet till återridning om man missar någon lektion. Vill man så kan man låna både väst och hjälm där och egentligen så behövs det ju inte några speciella kläder i övrigt. Nu har hon både egen hjälm och väst som vi köpt begagnat för 150kr (av en bekant så vi vet att de är ok och inte skadade efter fall).

Hon har även gått på dans, men har bestämt sig för att sluta med det. Den har kostat 840kr/termin. Där fanns det inte heller några särskilda klädkrav så där har vi inte behövt köpa särskilda kläder till,

• Alexi

Min dotter spelar fotboll, träning två ggr i veckan plus match varje eller varannan vecka. Kostar 1800 kr för 2016 plus tror jag det kommer komma en avgift till på 700 kr i höst, bara för att klubben har dålig ekonomi.
    Sen tillkommer ju skor, benskydd, strumpor och shorts och tröja.

Båda barnen går på simskola, kostar 1650 kr per omgång och barn och det är tre omgångar per år.

• Flickan och kråkan

Det beror mycket på nivå. Barngymnastik en gång i veckan är billigt. Tävlingsgymnastik 6 dagar i veckan är inte så billigt. Skridskoskola 1-2 gånger/vecka är billigt. Konståkning när de börjat tävla och tränar mer eller mindre dagligen och kanske åker land och rike runt på tävlingar är dyrt.

Gymnastik = tävlingsgymnastik innebär mycket träning tidigt precis som konståkning. Det blir dyrt pga just mängden träningstillfälken. Att gå i skridskoskola som nybörjare två gånger i veckan där varje ispass är 50 minuter är billigt. Att ha träning sex dagar i veckan 9x50 minuter på is och så golvträning och dans på det blir dyrt. Barngymnastik en gång i veckan = billigt. Tävlingsgymnastik många gånger i veckan = dyrt. Slår man ut kostnaden/tillfälle är det inte så dyrt.
  • Flickan och kråkan

Kostnad hänger också ihop med arrangör. Våra barn har gått i kommunens simskola. 10 simtillfällen à 600:-. Tre perioder på ett år blev 1800:-. Simklubbens simskola kostar bra mycket mer.

• Tuss 1

Dans, en gång i veckan 2500kr per år.

Basket 700 kr per år 3 gg per vecka plus matcher.

Sen tillkommer kläder och de man måste sälja som resulterar i att man köper... ;)

Basket är billigt men kräver mer engagemang och skjutsade.

Svar på tråden Vilka fritidsaktiviteter har era barn? Vad kostar de?