• Lady1

Separera

Hej! Jag och min Sambo har gemensam vårdnad om våran son på 9v och bor tillsammans. Jag vill separera men han vill inte det. Jag står ensam på våran lägenhet och har bett han flytta ut men han vägrar. Vill nu säga upp lägenheten istället och ta sonen och flytta till en annan lägenhet utan honom men han kommer inte skriva på några papper. Vet att jag kan gå till domstol men det är en lång och dyr process. Är jag tvingad att bo tillsammans med honom mot min vilja eller kan jag ta sonen och flytta även om han inte skriver under? Han har sagt att vi kan separera om han får ta sonen men det skulle jag aldrig gå med på!!!

• Svar på tråden Separera
  • Birgitta02

Rent juridiskt kan du inte kasta ut honom. Är det så att ni skaffade lägenheten för att bo ihop så spelar det heller ingen roll vem som står på kontraktet.
    Vad du kan göra är att skriftligt säga upp honom med tre månader och därefter få hjälp av kronofogden att avhysa honom. Som du själv säger är det både tidskrävande och dyrt.

Enklast är väl att säga upp lägenheten och flytta. Han behöver inte skriva på några papper eftersom du står för kontraktet.

• Marie 1

Han behöver inte skriva på för att du ska kunna flytta. Blir delad vårdnad om barnet dock om ni inte enas om något annat. Eller tar det till domstol

• Birgitta02

Han kan inte "ta" er son. Lika lite som du kan det. Ni får komma överens helt enkelt. Om du ammar är det rena rama vanvården att han ska ta över boendet. Tycker du ska kontakta familjerätten så att allt går rätt till.

• Lady1
    Birgitta02 skrev 2016-06-04 12:30:32 följande:

Rent juridiskt kan du inte kasta ut honom. Är det så att ni skaffade lägenheten för att bo ihop så spelar det heller ingen roll vem som står på kontraktet.
    Vad du kan göra är att skriftligt säga upp honom med tre månader och därefter få hjälp av kronofogden att avhysa honom. Som du själv säger är det både tidskrävande och dyrt.

Enklast är väl att säga upp lägenheten och flytta. Han behöver inte skriva på några papper eftersom du står för kontraktet.

Jag bodde här innan vi träffades och han är inte ens skriven på adressen. Söker lägenheter varje dag men såå svårt att få någon när man bara har 3års kötid :/
  • Birgitta02
    Lady1 skrev 2016-06-04 12:38:05 följande:
    Jag bodde här innan vi träffades och han är inte ens skriven på adressen. Söker lägenheter varje dag men såå svårt att få någon när man bara har 3års kötid :/
    Då är ju det hindret borta. Ring kronofogden om hjälp att avhysa honom. Är han inte ens skriven på adressen så vistas han olagligt där. Hemfridsbrott om man ska hårddra det hela :)
  • Marie 1

[quote=76685108][quote-nick]Lady1 skrev 2016-06-04 12:38:05 följande:[/quote-nick]Jag bodde här innan vi träffades och han är inte ens skriven på adressen. Söker lägenheter varje dag men såå svårt att få någon när man bara har 3års kötid :/[/quote

Då får han vackert flytta. Slipper barnet få två nya miljöer.

• Lady1
    Birgitta02 skrev 2016-06-04 12:37:55 följande:

Han kan inte "ta" er son. Lika lite som du kan det. Ni får komma överens helt enkelt. Om du ammar är det rena rama vanvården att han ska ta över boendet. Tycker du ska kontakta familjerätten så att allt går rätt till.

Ammar inte men sonen är väldigt mammig, pappa duger endast när humöret är på topp. Han har skulder och får inte ens ta över lägenheten så om jag lyckas få en ny lägenhet får han väll flytta hem till sina föräldrar. Vill absolut inte ta sonen ifrån honom, vill dock att han bor hos mig så får han komma på besök. Försökt att ringa en vecka nu men hinner aldrig komma fram innan telefontiden är slut. Och mejl svarar dom inte på! Får ta och åka dit istället.
  • Birgitta02

Prata med polisen. Du behöver inte göra nån anmälan men kanske kan få ett råd: "Mitt ex vägrar flytta, och jag får inte ut honom. Han är inte ens skriven på adressen". De får väl lyfta ut honom? :)

• Lady1
    Birgitta02 skrev 2016-06-04 12:39:16 följande:
    Då är ju det hindret borta. Ring kronofogden om hjälp att avhysa honom. Är han inte ens skriven på adressen så vistas han olagligt där. Hemfridsbrott om man ska hårddra det hela :)
    Åh vad bra att man kan få hjälp med det! Försökt att få ut honom i ett halvår nu.. Men jag kan alltså bestämma själv att sonen ska bo med mig trots gemensam vårdnad? 
  • Birgitta02
    Lady1 skrev 2016-06-04 12:47:48 följande:
    Åh vad bra att man kan få hjälp med det! Försökt att få ut honom i ett halvår nu.. Men jag kan alltså bestämma själv att sonen ska bo med mig trots gemensam vårdnad? 
    I en så låg ålder rekommenderas alltid att barnet ska bo hos mamman om inte mamman har missbruksproblem eller andra problem som gör att hon har svårt att sköta barnet. Men du måste ta kontakt med familjerätten. När jag separerade var det helt annat än idag. Då var det självklart att barnet följde mamman, men det är inte så idag. Du bör ha lagen bakom ryggen innan du gör något. Planerar du flytta utanför kommunen krävs pappans tillstånd.

Kontakta familjerätten! Det är något du måste prioritera nu.
  • Lady1

Har inga planer på att flytta till en annan komun, helst vill jag ju bo kvar i lägenheten vi bor i nu. Ska åka ner till familjerätten imorgon. Tack!

• XEmmabus

Polisen är inte rätt väg att gå, de kommer att hänvisa till Kronofogden för att begära handräckning. Ansökningsavgiften är 300 kr.

Svar på tråden Separera