• Maddi

Fick en chock igår stackars flicka

mor3 skrev 2016-05-30 18:10:06 följande:

Hon ska vara helt frisk.

Det är det som gör det mer sorgligt.

De är mycket möjligt att dom inte berättar hela historien. Det kan vara så att 17 åringen har ett handikapp.

Jag tycker att de är sorgligt att folk är så snabb att döma andra människor.
  • Maddi
    Litet My skrev 2016-06-01 11:08:20 följande:

Men som sagt, du kan inte bara utgå från dig. Med tanke på hur lite kunskap många har om diagnoser samt fördomar tycker jag det är förståeligt att många speciellt tonåringar inte vill att folk ska veta. Finns även de som får diagnos som inte alls bil "sammankopplas med knäppisarna och inte är psyksjuka" (så de tolkar det). Tyvärr är det så även i arbetslivet att berättar folk om sin diagnos är de hos många dömda redan i förhand. Vilket jag tycker är väldigt väldigt synd, tyvärr har jag sett många fall där det varit så och även pratat led många ungdomar som upplever det så. Håller dock med dig om att det inte finns någon anledning att skämmas, dock kan jag förstå att många är rädda eller inte vill sammankopplas med att ha en diagnos då de själva tolkar det som att de fått en stämpel av "psykisk sjukdom".

Jag håller med dig om allt du säger. Detta borde bli mer i skolan på något sätt om olika diagnoser för att förhoppningsvis sluta döma folk. Alla som stirrar på oss när våran 3 åring med autism på 107 cm tas för att vara 4-5 år och föräldrar som inte uppfostrar barnet och beter sig som om han vore strax under 2 år. Känns som att en idé med tryck på tröjan autistisk son vore något. Alla kommentarer och blickar man fått. Fy fan!! Försvara oss hela tiden mot personer och rätt vad de är kommer den helt underbara människan fram och säger "behöver du hjälp, ska jag hämta kundvagn åt dig?". De behövs mer sånna änglar i landet.
Svar på tråden Fick en chock igår stackars flicka