Inlägg från: Anonym (L) |Visa alla inlägg
  • Anonym (L)

Ni som valt bort att skaffa barn, ångrar ni ert beslut?

Jag kanske är för ung för att svara... Jag är 36 år, har aldrig ångrat mig. Har även gjort en abort (gravid trots skydd), känns fortfarande helt rätt.

• Anonym (L)
    Astrologi skrev 2023-12-07 21:06:51 följande:

Nä precis. Kommer aldrig fram till ett beslut inom det här. Blir galen! Vill fast ändå inte. Får panik av tanken att förändra livet men vill inte gå miste om något.

Vad är det du går miste om i så fall?

Vad är det du inte vill förändra med livet?
  • Anonym (L)
    USA111 skrev 2023-12-08 16:39:00 följande:

Svårt dock få kille om man ej vill ha barn

Ingen aning om det är så för jag har inte läst någon forskning i ämnet, men om så är fallet så är det inget att göra åt.
  • Anonym (L)

Dessa du nämner är nog bara en bråkdel av alla barnfria. Jag är lyckligt barnfri och tänker inte alls så. Arbetar deltid för att ha mer tid till familjen, till exempel. Jag känner även flera barnfria som jobbar med barn och älskar det.
    De du radar upp är nog bara de som gapar högst. 

Anonym (Hahahha) skrev 2023-12-25 19:36:57 följande:

Sorry för att jag kapar er barnfrias hyllning till er själva men jag tycker verkligen att det är jätteintressant att läsa om alla som vill leva barnfria för att barn är så jobbiga och kostar så mycket pengar och att man inte kan göra vad man vill när man vill och allt vad det nu är. Tänk om alla skulle tänka så, då hade inte någon tagit hand om er den dag ni är sjuka, eller när ni är gamla och behöver hjälp. Ja barn är intensiva och högljudda men de är även nyfikna, kärleksfulla och empatiska små varelser (för det mesta). Att tro att man blir lycklig utan barn den dag man dör med massa pengar på banken och att aldrig någonsin ha känt den kärleken som bokstavligt talat är lika intensivt från sekunden barnet föds tills döden skiljer en åt är det mest fantastiska man kan få vara med om. Och det gör (inte alla kanske) till en mer empatisk och bättre människa i denna individualistiska och egocentriska värld där alla över 30 utan barn lever som att de är tonåringar. Vem har glädje av massa pengar när man är gammal och ligger för döden? och vad är livet om det bara går ut på att jobba, festa, resa, titta på Netflix och sådana materialistiska saker? Är ni så verklighetsfrånvända att det är det som är det viktiga i livet? Då tycker jag faktiskt synd om er. På riktigt.

• Anonym (L)
    Cathariiina skrev 2023-12-25 19:46:35 följande:
    Fast har man barn, finns det i alla fall en ganska stor sannolikhet att någon bryr sig om en när man blir gammal. Mycket beror ju även på hur man själv har behandlat barnen, när de var barn. Det man sår får man skörda, så att säga. Men man kan påverka det själv i hög grad. 

Har man däremot inga barn (och ingen motsvarande stark relation till t.ex. ett syskonbarn), så kan man vara HELT säker på att man blir utlämnad till hemtjänstpersonal, undersköterskor och biståndsbedömare... Vi kvinnor lever ju också längre än männen, och mannen är ofta ett par år äldre än oss, så en partner hjälper inte heller, oftast.
    "HELT"? Nja, det tror jag inte. Min pappas faster hade en massa "barn och barnbarn" omkring sig när hon var gammal. Firade aldrig jul själv, vi hjälpte henne att flytta, hon fick hjälp med ekonomin och räkningar och allt sådant. En fin rolig tant. Mycket saknad. 
  • Anonym (L)
    Mimosa86 skrev 2023-12-26 23:45:04 följande:
    Om man är så verklighetsfrånvänd att man tror att livet enbart går ut på att ha roligt. Ja då är man inte mogen för barn. Du har gjort ett korrekt val att inte skaffa några.

Men ledsen att göra dig besviken. Oavsett hur tungt och jobbigt det än är med barn (för det ÄR det), så finns det ingen förälder som ångrar det. Jag har träffat mitt livs kärlek, två gånger dessutom. Jag skulle hellre slänga mig framför ett tåg än att inte få känna känslor av denna styrka i mitt liv.
    Ööh, jo, det finns de som ångrar att de skaffade barn.
Svar på tråden Ni som valt bort att skaffa barn, ångrar ni ert beslut?