Ni som valt bort att skaffa barn, ångrar ni ert beslut?
Jag hade bestämt mig för att leva barnfri när jag var 28 år. Hade egentligen allt jag ville ha, bra utbildning, fast jobb, fantastisk make och ett bra liv generellt. Kände det lite som om barn skulle förstöra saker, och jag har dessutom aldrig någonsin gillat barn.
Sen fick min yngre syster sitt första barn när jag var 29 år och DÅ dök frågan för första gången upp i mitt huvud vilket jag skulle komma att ångra mest när jag blev gammal: det barn jag skaffat eller barn jag inte skaffat. Maken och jag beslutade oss då för att vi troligtvis skulle komma att ångra allra mesta om vi inte skaffat barn. Sju år senare väntar vi vårt tredje barn eftersom det visade sig vara helt rätt beslut just för oss...
Har en äldre syster som var i samma sits som vi var och beslutade då att inte skaffa barn alls. Hon är idag 45 år och har aldrig ångrat sig.
Kort sagt: som många redan skrivit så är det en bra utgångspunkt att ställa sig frågan vad man tror att man skulle ångra mest och agera därefter. Finns inget rätt eller fel och jag har aldrig förstått vitsen med att en del tycker att man måste försvara sitt val att vara barnfri.
Lycka till med ditt beslut, TS!