• volvo142

9åring och Facebook

Tycker också att man är för liten o sådär men håller man koll så är det väl ändå ok? Facebook har mer en rekommendation kan jag tycka annars skulle dom ju krävt legg eller minsta lilla nått som försvårade för att skapa ett konto,,,

• volvo142
    volvo142 skrev 2016-05-27 22:21:44 följande:
    Tycker också att man är för liten o sådär men håller man koll så är det väl ändå ok? Facebook har mer en rekommendation kan jag tycka annars skulle dom ju krävt legg eller minsta lilla nått som försvårade för att skapa ett konto,,,
    foodforclouds skrev 2016-05-27 23:00:53 följande:
    Jag tycker att det är märkligt att mamman ordnat med sociala medier till barnet utan att låta pappan vara med och bestämma. Om han är negativt inställd tycker jag att det är den åsikten som väger tyngst. 

Åldersgränsen finns just för att barn är utsatta på nätet och inte kan avgöra vad som inte bör delas/läggas upp och vilka konsekvenser det kan få. Jag förstår inte varför någon vill utsätta sitt barn för den risken, samt den sociala press och hets som sociala medier innebär.
    Fast åldersgräns är det ju inte riktig.t en rekommendation / policy, är vad det är.. som med spel sociala medier engydricka åldersgräns är det på tobak alkohol

• volvo142
    foodforclouds skrev 2016-05-31 04:01:53 följande:

Fast en åldersgräns är det likafullt, även om det inte är i lagens mening utan endast en rekommendation. En åldersgräns satt, i det här fallet av Facebook (som även äger Instagram), just på grund av de orsaker jag nämnde - ett sätt att varna för att det kan vara olämpligt.

Jo men det är inte en rekommendation eller policy så att säga väldigt stor skillnad. Även om det kan vara olämpligt.
  • volvo142
    foodforclouds skrev 2016-06-03 22:26:20 följande:
    Det går inte att förstå hur du menar.

Det är en åldersgräns satt av ex Facebook = det är deras policy och rekommendation att barn under 13 år inte ska ha ett konto.
    Hade det varit åldersgräns så hade det varit legg kontroll. som med tobak och alkohol spel tex. det är bara en rekommendation/policy så det finns INGEN LAG bakom det hela.. med andra ord att säga att det är en åldersgräns stämmer inte. det är en rekommendation och föräldern får helt enkelt bestämma hur "fel" det än är.
Svar på tråden 9åring och Facebook