• Zadre

LCHF-FÖRESPRÅKARE! Vad tycker ni om detta?

CEZ skrev 2016-05-27 22:58:48 följande:
    Jag tror inte heller att han har koll. När jag tar upp detta med honom säger han att han äter samma mat som när han gick ner sina 25 kg, och att viktuppgången beror på att han fuskat. Vad ska jag svara honom då? Jag tror ju viktuppgången beror på att han äter fel till vardags, iallafall tror jag det till störst del beror på det.

Han verkar inte bry sig om ifall maten innehåller socker så länge kolhydratsinnehållet är under 5g/100g och han brukar vara noga (säger han iallafall) med att inte överstiga sin dagsranson. Tror också mest att han blir sugen på att äta, mer än hungrig och framförallt på kvällen. Då brukar han äta någon typ av ost och korv (typ fuet, ölkorv etc. 150 g eller mer). Förut blev det varje kväll men efter att jag peakat att det kanske inte är så bra att äta det varje kväll så har han dragit ner det till 1 gång i veckan ungefär.
    Viktuppgång KAN bero på andra saker än just maten. Stress, problem med köldkörteln och så, men jag har svårt att tro att han skulle gått upp så mycket som 25+ kilo av enbart andra orsaker OM han nu verkigen äter på precis samma sätt som när han gick ner. Jag tror som du, att han äter fel. Nånting annorlunda gör han. Sen att han säger att han inte gör det är ju svårt att ha nåt svar på, eftersom du inte vet
    När det gäller t.ex. hämtmaten så kan han inte veta hur mycket socker eller andra av fel kolhydrater det är i det så han kan inte veta om han håller sej inom dagsransonen då.
    Det där med 5g/100g. Det är en grundregel men det handlar inte enbart om mängden kolhydrater utan också vad man äter, eftersom t.ex. socker i liten mängd kan ställa till mycket, trigga sug osv vilket det låter på ditt inlägg som det gör för honom eftersom han verkar blir hungrig/sugen snabbt efter att han har ätit och då har han inte ätit tillräckligt bra. Och det låter som han inte får i sej tillräckligt med fett om han lagar maten själv. Din middag verkar helt fantastisk, men om han själv skulle göra stekt korv och ägg... Låter som han får i sej får mycket protein och knappt nåt fett (man ska inte äta för mycket protein heller).

Jag är dock ingen expert och kan säga varför han har gått upp så mycket men jag vet att han äter helt galet. Jag tycker att han ska sätta sej ner och läsa på ordentligt på t.ex. kostdoktorns sida. Gå med i forumet där och fråga folk som kan.
Svar på tråden LCHF-FÖRESPRÅKARE! Vad tycker ni om detta?