Inlägg från: Ettanvändarnamningenannanhar |Visa alla inlägg
  • Ettanvändarnamningenannanhar

BF Februari 2017

Var hos bm idag och jag bad henne titta på naveln när hon ändå skulle mäta magen. Det syns inget men när hon tryckte runt navel så frågade hon hur det kändes. Sen stannade hon på en punkt och frågade hur det kändes just där, och det är där jag är som mest öm. Hon sa att det inte är bråck just nu men att det finns en tendens att bli det. Man gör inget åt sånt under graviditeten om det inte blir akut, så det är bara att vänta och se...

För övrigt såg allt jättefint ut och jag fick lyssna på helt magiska hjärtljud <3

stor grön drake skrev 2016-10-18 04:04:20 följande:

Usch, det låter obehagligt hoppas det är ofarligt och bara bebis som trycker på någon nerv!

Ja hon sa att det är rätt vanligt och att man inte gör något under graviditeten om det inte blir akut (det kan tydligen klämmas om jag förstod rätt), men än så länge har jag inte så jag ska hålla lite koll på om det börjar bukta. Jag hoppas jag klarar mig :)

stor grön drake skrev 2016-10-19 17:54:29 följande:

Hjärtljud är underbara

Otäckt med bråck, men de är ju oftast inte farliga. Min kusin har inte opererat sitt ännu, och det fick hon för 9 år sedan när hon väntade första barnet. Läkarna vill inte operera innan hon är 100% säker på att hon är klar med barn. Nu har hon 4 och är 99% säker på att hon är klar och har börjat fundera mer allvarligt på det. Men hon har inte speciellt ont utan det är mest kosmetiskt. Tror dock att det påverkat hennes magmuskler eller nått sånt.

Svansjön skrev 2016-10-19 19:36:06 följande:

Hoppas du slipper bråck. Har en kollega som ska operera sig snart för det. Tur att hjälp finns!

Ja viset är det helt fantastiskt!

Skönt att allt var bra! Jag hade mycket sammandragningar för några veckor sen men jag tycker det lugnat sig (och jag också) men den "mensvärken" känner jag igen. Har trott det var ligamenten, men är det tecken på att livmodertappen spökar? Eller kollade de det med tanke på dina sammandragningar? :)

jesssicahansen skrev 2016-10-20 14:48:45 följande:

Har bokat tid för 3d i december, ska bli spännande att se :)

Går idag in i vecka 22 (bf 1 mars men hängt här sedan jag fick plus på testet)

Har sedan några veckor tillbaka haft/känt av mycket sammandragningar och hemsk 'mensvärk' i tjejmagen, tagit många varma bad som avslappning, men igår morse ringde jag gyn och fick komma dit.

Allting såg bra ut med tjejen i magen, tappen normal och stängd så det var skönt, glädje mig att få se henne igen och att allting såg bra ut och hon mådde bra!

Fick order igen för säkert 300e gången att ta det lugnt och inte stressa upp mig.. Har 2 barn sen innan men minns då inte att det var såhär såhär tidigt med dom

Känner tydliga sparkar och kullerbyttor flera gånger om dagen med, helt fantastiskt att ett barn gror i magen!!

Någon mer än jag som känner att det sparkar ordentligt neråt? Nästan så man tror det ska titta ut en liten fot där nere? Jag tycker allt bebis kan vända sig och sparka uppåt istället ;)

Men skönt att inte vara ensam om känslan iaf, haha ;) Ja ibland undrar man lite hur de gör när det sparkas och buffas överallt samtidigt så hela magen hoppar, men det är ju så härligt! Ju mer sparkar desto bättre ;)

Gamlamamman skrev 2016-10-20 19:36:05 följande:

Ibland känns det som att hon ligger o krafsar runt där nere. Haha. Väldigt märklig känsla.

Men det är så kul nu när man märker att de växer o det kan sparka uppe o nere samtidigt. :)

Det låter inte roligt alls! Men jag tycker verkligen du ska ta det lugnt och försöka vila så mycket det bara går.. Jag förstår känslan med myror i kroppen och att man vill sysselsätta sig men ibland måste man bara trycka på paus när kroppen kräver det. Sen är det ju en balansgång så det inte blir en inre stress av det istället.Gör saker du känner att du måste i ett lugnt tempo och sen parkera dig i soffan med hjärngympa. Jag har inte ro att läsa böcker men lyssnar gärna på poddar och löser korsord eller lägger pussel på nätet (det sistnämnda låter helt urtrist men jag gillar pussel och plötsligt har en hel timme flugit förbi ;) Kanske lära dig sticka och knåpa ihop något till bebis? Eller halsdukar till resten av familjen om inte annat ;) Hoppas verkligen iaf sammandragningarna ger med sig snart!

Svansjön skrev 2016-10-20 22:51:47 följande:

Jag blev sjukskriven igår 100% ända till bf förmodligen. Men de skriver för en månad i taget. Känns på ett sett skönt då jag verkligen behöver det. Varje dag efter jobb har jag åkt hem och bara gråtit för jag har så ont och är helt slut. Tyvärr har mitt humör gått ut över man och son dessutom. Läkaren sjukskrev mig på stört och sa att jag ska vila, läsa bok, fika med vänner etc. Jag blev sjukskriven för foglossning, kraftiga sammandragningar och åderbråck i hela underlivet och övre låren. Så fort jag reser mig upp svullnar det och det känns som jag traskar runt med en dildo i slidan och en fotboll mellan blygisarna :/

Men jag är rädd att jag kommer klättra på väggarna här hemma. Får bli bullbak, müslibak och brödbak mellan soffläget.

Jag älskar att träna, men det går ju inte nu!

Jag kan få "normala sammandragningar"(alltså som inte gör ont) när jag måste hoppa upp ur sängen fort, men det låter inte roligt att det gjorde så ont för dig. Mitt råd är att vara hemma och vila iaf idag och verkligen lyssna på kroppen.. Känner du dig orolig så ring förlossningen och prata med dem!

jesssicahansen skrev 2016-10-26 07:37:50 följande:

Någon som har råd att ge mig?

Vaknade inatt av att yngsta barnet vaknade, gick in till henne sedan på det vanliga toalettbesöket och kissa. Efter det fick jag kraftigt ont i magen och bak i ryggen, det riktigt knöt sig och kände precis som en första värk.

La mig i sängen och kände av det ca 1 minut till.

Vet inte om jag legat och sovit på nåt konstigt vis eller kan det varit en värk? Orolig då jag varit in på koll förra veckan pga mycket sammandragningar, men det var då ingen fara och inget som påverkat tappen.

Går in i vecka 23 imorgon så känns tidigt att ha sån värk redan nu, känns som kroppen SKRIKER efter vila, är även så himla trött igen som man vanligtvis är i början av grav..

Man får vara "gnällig" när man bär på en skatt i magen! Det enda man vill är ju att allt ska gå bra, lyssna på din bm och mödravården! De andra kan gå och dra något gammalt över sig.. Man skulle ju aldrig förlåta sig själv om man undvek att ringa när man hade behövt..

Svansjön skrev 2016-10-26 11:16:12 följande:

Jag har fått som riktiga kramper som gör mig framåtlutat av smärta. Men de har kommit nån gång och några sekunder.

Kan det ha med nån foglossning att göra?

Försök att vila och lyssna på kroppen, är du orolig så ring in.

Jag drar mig för att ringa då jag tycker sjukvården behandlar en som "gnällig". Dock kan jag säga att min BM och mödravårdsläkaren är helt tvärtemot, jättegullig och vill mitt bästa!

Nej det har jag inte läst tack och lov, fy vilken mardröm!!! Hur märker man om man skulle läcka fostervatten? :/

Svansjön skrev 2016-10-26 17:18:11 följande:

Ja du har helt rätt! Läste ni om hon som sipprat fostervatten i flera veckor och vården inte tog henne på allvar. När förlossningen drog igång hade barnet dött. Så sorgligt!

Så när man tänker så så får de väl anse mig som gnällig... mitt barn går först!

Haha nej det är inte bara du, min mage är enorm! Och jag älskar det ;)

Fia 28 skrev 2016-10-26 14:16:40 följande:

Är det bara jag som förvånas över hur stor magen är redan? Har 15 veckor kvar till bf, så den kommer ju bli enorm tills dess!

Hade heller inte räknat med att bebisen sparkar så mycket redan, känns som han håller på och bryter sej ut. Trodde det var först längre fram som sparkarna skulle kännas så tydligt så hela magen guppar.

Svar på tråden BF Februari 2017