Inlägg från: Gamlamamman |Visa alla inlägg
  • Gamlamamman

BF Februari 2017

stor grön drake skrev 2016-12-09 11:14:55 följande:

Här vill de att man skriver, det finns en mall som man får från MVC. Men det är mest sjukvårdshistoria, sjukdomar/mediciner som kan påverka, samt tankar om smärtlindring. Finns sedan tomma rader.

Jag har inte skrivit ännu, jag vet ju inte ännu om jag får föda på hemmasjukhuset eller måste till universitetssjukhuset i Åbo, och vad jag skriver kommer nog att skilja sig en hel del beroende på var jag föder.

Viktigast tror jag är att man går in i sin förlossning med öppet sinne, beredd på att man inte har någon kontroll utan kroppen bestämmer.

Ja, tror också på öppet sinne och att lyssna på kroppen. Det är ju inte så många förlossningar som blivit som man tänkt sig tror jag. ;)
  • Gamlamamman
    stor grön drake skrev 2016-12-09 16:24:45 följande:

En jobbarkompis som fick barn i somras var på en träff för omföderskor och av 15-18 st (hon hade inte koll på exakt hur många de var) var det bara hon och en till som inte var uttalat missnöjda med sin tidigare förlossning. Jag blev så ledsen när hon berättade det. Inte blev förlossningen med sonen alls som jag hade tänkt, men missnöjd? Absolut inte. Han föddes ju frisk och jag mådde bra efteråt.

En vän delade sin förlossningsberättelse för några veckor sedan. Där det inte alls blev som planerat, och mycket gick fel, men som hon har vänt till en positiv upplevelse i hur fantastisk förlossningsvården kan vara. Jag ska försöka minnas hennes ord och tankar och ödmjukhet när det blir dags för mig

Ja det är väl så typiskt för denna tid när människan vill kontrollera allt. Väldigt sorgligt. Min första förlossning var extremt jobbig på flera sätt o slutade i neonatalvistelse pga en massa saker och det var hemskt men jag lärde mig så otroligt mycket av det.

O det är ju så generellt i livet. Man väljer liksom hur man väljer att tackla saker. Antingen ser man det som erfarenheter o drar nytta av det eller så blir man en gnällig tant. Jag kan förvisso vara det också. Haha.
  • Gamlamamman
    Ettanvändarnamningenannanhar skrev 2016-12-10 09:29:48 följande:

Ja det är nog typiskt att man vill kunna kontrollera allt, och så vill man gärna ha någon annan att skylla på om det inte blir som planerat. Kanske blir man lite kränkt också på kuppen ;)

Jag tror också på att lyssna på kroppen och följa med den, och våga lita på bm. Känner man inte förtroende för den som ska guida en genom förlossningen tror jag det är bättre att byta till en annan person än att förlita sig på de föreställningar man haft innan. Jag kan bara se till mig själv som ville föda utan bedövning (HAHA!) men när bm föreslog EDA (min stora skräck) för att jag hade haft ont så länge så litade jag på hennes bedömning till 100%. Och det blev kanonbra! Om de hade hållit sig till min önskan att föda utan bedövning så hade jag garanterat haft en helt annan syn på hur det är att föda barn, nu tycker jag att det är helt fantastiskt och längtar verkligen tills det är dags!

Haha. Ja, när man inte har koll riktigt på hur ont det kan göra så är det lätt att tänka att det ska gå utan bedövning. Haha.

Nu gick det så fort med min yngsta så hann inte få nån bedövning och det gick ju jättebra och var en fantastisk förlossning men de två förlossningarna jag haft går inte att jämföra. Ska bli så spännande nu med den tredje. :)
  • Gamlamamman
    stor grön drake skrev 2016-12-10 09:44:23 följande:

Jag kommer skriva (oavsett var jag föder) att min astma ger mig väldigt dålig syresättning vid ansträngning, vilket kan påverka barnet. Och att jag haft väldigt lätt för blödningar (både från slidan men även som i blåmärken mm) denna graviditet. Det ska ju stå i journalen, men tänker att fl-brevet är snabbare att ögna igenom och så vet de vad de ska söka i journalen.

Men i övrigt så ser vi vad det blir. Om det är möjligt vill jag ha min mamma med mig, hon är (pensionerad) anestesisjuksköterska och ska jag få en nål i ryggen (EDA) vill jag ha henne närvarande och ha koll på doktorn sambon är helt ok med det. Exmaken tyckte att det var en stor trygghet för honom att hon var där när sonen föddes, att så länge hon var lugn blev han lugn fast resten av personalen var som myror i en omkörd myrstack. Att hon är proffs och kan hålla masken igenom det mesta tänkte han aldrig på

Ja det känns ju rimligt att skriva sådana saker om ni nu är tvungen att skriva nåt.

Det enda jag vill att de ska ha koll på är min blodgrupp ifall att jag skulle behöva få blod. Och det borde de veta annars vet sambon det. :)
  • Gamlamamman
    Svansjön skrev 2016-12-10 15:31:16 följande:

Ni som fött flera barn: hur skiljde sig förlossningarna sig åt i tid och smärta?

Första barnet: Åkte in på torsdag vid lunch o hon kom på lördag morgon. :/ Gick igenom massa smärtlindringar. Vi båda var helt slutkörda o hamnade på neonatalen då hon drabbats av hypotermi och lågt blodsocker då det var så långdraget.

Andra barnet: Sov dåligt under natten och hade småkänningar till o från under dagen. Vid 17 började jag få riktiga värkar. 19.28 åkte vi hemifrån m taxin o hann precis till förlossningen. Hon kom 19.47. :) Ingen smärtlindring hanns med. Hade sådan energi efter denna förlossning så det kändes som att jag skulle kunnat springa maraton. :)
  • Gamlamamman
    BjörkW skrev 2016-12-11 02:32:08 följande:

Här får vi ett intyg på blodgrupp som ska med till förlossningen så inget vi skriver i brevet. Dom ger ju inte blod bara sådär ifrån vad någon säger, det måste finnas på papper ;) 

Naturligtvis borde det vara så. Förhoppningsvis finns det väl blod på lager så det räcker till mig om jag ska till att förblöda. Hehe.
  • Gamlamamman
    Ettanvändarnamningenannanhar skrev 2016-12-13 18:37:15 följande:

Nej nej det var inte menat som något slags påhopp på dig! :) Men det finns nog de som tänker så att det ska gå enligt planen i förlossningsbrevet, annars känns det inte som att så pass många skulle bli besvikna. Det viktigaste är ju att alla mår bra när förlossningen är klar, inte att den blev som man tänkt (dvs att man är rosendoftande med perfekt böljande lockar när man helt fri från minsta svettdroppe nyser ut sin lilla kladdfria bebis i ett glittrande skimmer, haha ;)

Jag tror stenhårt på att min förlossning kommer bli så. Hahahaha. Så kul. Hahaha.
  • Gamlamamman
    stor grön drake skrev 2016-12-20 02:57:11 följande:

Igår var vi på rundvandring på och fick se förlossningen. Just nu renoverar de och gör stambyten, de började med förlossningen så vi fick se de tillfälliga salarna som var i vanliga små rum. Förhoppningsvis blir de ordinarie salarna klara i januari så vi får föda där. Pratade lite med BM som visade runt efteråt och det kändes bra. Jag har haft en viss oro för hur de ska ta det faktum att jag fick, och behövde, EDA under krystskedet men det verkade inte vara någon fara. Det var jätteskönt, BM på MVC har ju som ingen riktig koll på hur de på BB gör och tycker just nu.

Har ni andra möjlighet att få gå runt och titta på BB/förlossningen innan?

Åh va kul!

Ja, hoppas de hinner bli klara innan det är dags för dig.

Vi ska på föreläsning om förlossningen i januari. Tror inte att det blir rundvandring tyvärr. Hade gärna gjort det dock.
  • Gamlamamman
    Svansjön skrev 2016-12-20 09:17:44 följande:

Nej vare sig föräldrakurs eller rundvandring för min del. Har gått på vattengympa för gravida och där avsluta man varje pass med att prata om olika stadier i förlossningen och avslappningsövningar.

Min bebis har redan fixerat sig, känns skönt då jag vill föda vaginalt. Hoppas jag får det också så det inte blir några andra komplikationer.

Har ni funderat på namn till er bebis?

Så de kan fixera sig redan! Vad häftigt! När hade du bf?

Ingen koll på namn alls. Tar tacksamt emot tips på tjejnamn av alla :) Gärna fyra bokstäver.
  • Gamlamamman
    stor grön drake skrev 2016-12-20 18:29:54 följande:

Vera, Tyra, Sara, Lina/Line, Lara, Fina, Maja, Anna, Tina, Else/Elsa, Irma, Lyra, Kina, Göta, Asta,

Åh tack! Tyvärr inget jag fastnade för o det är det som är så svårt. Har googlat som en galning o gått igenom namnsidor i flera länder. De namn vi båda gillar hittills är Lova och Lisa. Men vi är verkligen inte säkra på nåt. Vi bestämmer oss nog när hon kommit ut men det är så bra med förslag så man har lite mer att välja på. ;)
Svar på tråden BF Februari 2017