Inlägg från: Krickalicka |Visa alla inlägg
  • Krickalicka

BF Februari 2017

Hej! Lite sent men nu börjar det bli mer fokus på det här att det faktiskt ska komma ett barn snart! Bf 12 februari enligt RUL, 9 februari enligt sista mens. Storasyster föddes 36+0 enligt RUL sist men typ 38+0 enligt sista mens, så jag är mentalt inställd på ca 2 veckor tidigt.. (Det gick jättebra, hon var bara färdigbakad lite tidigt) är just nu jätteförkyld vilket leder till illamående (när jag hostar) och en allmänt irriterad bebis som verkar vilja rymma genom naveln.. fullt ös där inne, eller om det är sammandragningar.. tycker det är så svårt att känna skillnad!

• Krickalicka

Jag spyr ofta på morgonen nu, ofta drar det igång om jag hostar (är förkyld) så då retas väl magen på nåt vis.. magen har exploderat i storlek senaste veckan och konstant kissnödig och elektriska stöter nedåt så nu börjar jag bli less på att vara gravid och sugen på förlossning. Bf enligt RUL 12 februari och enligt SM 9 februari. Storasyster kom dock 4 veckor tidigt enligt RUL och 2 veckor tidigt enligt SM så jag börjar mentalt förbereda mig för bebis om ca 2 veckor.

• Krickalicka

Jag har slutat jobba och hoppas att bebis bestämmer sig för att komma lite tidigt iaf. Har gått längre nu än med storasyster så börjar vara mentalt inställd på att det ska sätta igång snart. Bf 12/2. Har haft förvärkar de senaste söndagarna men annars bara massa sammandragningar. Sjuuuukt kissnödig hela tiden när det trycks på neråt.

• Krickalicka

Min dotter 2,5 år skulle vara helt omöjligt att ha hemma så aktiv och social som hon är. Jag har varit hemma en vecka från jobbet nu och förberett och vilat så nu hoppas jag att bebis är sugen på att kika ut snart. Precis varit på långpromenad i solen och hoppas bebis har skakat ner lite ???? men storasyster får gå på förskolan tills bebis kommer så länge hon är frisk och ingen särskild smitta bryter ut. Sen behöver hon ju inte gå riktigt lika långa dagar som om jag hade jobbat men hon har roligast just nu på förskolan istället för med en trött och mest stillasittande mamma hemma!

• Krickalicka

Igår satt jag med nån sorts kraftigare förvärkar, de var iaf annorlunda än de vanliga sammandragningarna och de kom ganska regelbundet. Detta höll på från ca 17 tills jag gick och la mig vid 22. Och jag är ganska övertygad om att en del av slemproppen lossnade vid 21, och en till del sen i morse. Typ brun/beige gegga.. Kunde dock sova inatt fast jag vaknade med en värre ryggsmärta än annars. Så nu sitter jag och hoppas hoppas på att värkarna ska tillta under dan så att det verkligen är dags! En jobbig detalj är att 2,5åringen precis fått feber så hon är hemma och behöver stimulans oxå. Fantastisk tajming... Bf 12 februari så 38+2 idag (dottern kom 36+0 enligt RUL och 37+3 enligt SM).

• Krickalicka
    Cecilia13 skrev 2017-02-01 11:54:53 följande:

Natten till måndagen här var jobbig med mkt förvärkar och ihållande mensvärk. Det var nästan så jag trodde det var dags?! Efter det har nätterna faktiskt varit ganska lugna. Men på dagarna har jag förvärkar ibland som känns mycket. Magen är urform, men det kanske ska vara så när det börjar närma sig.

Hur tänker ni som fött barn tidigare? På något vis har fått för mig att den här förlossningen kommer vara som första, bara att det kommer gå enklare och fortare. Men egentligen finns det väl inget som säger att det kommer börja likadant den här gången eller att det kommer fortsätta på samma sätt?

Jag vet väl egentligen att det inte kommer bli likadant, men man tror ju liksom ändå det undermedvetet.. ligger dock efter tidplanen eftersom barn 1 kom fyra veckor tidigt och nu är det bara 1,5 vecka kvar till bf. Vattnet gick då sen kom värkarna 2 dagar senare så jag är nervös nu för att värkar ska komma utan att vattnet går osså fattar jag inte att det är dags att åka in ;D
  • Krickalicka

Blir galen snart nu.. haft riktigt jobbiga förvärkar till och från sen i tisdags eftermiddag, så att jag verkligen trott att det varit på g, men nej då. Slempropp har gått och jag har fått extra rikliga flytningar så att jag undrar om fostervattnet läcker.. men igår kväll stannade värkarna av en del och nu sitter jag här igen utan värkar. Superspänd mage och smärtsamt kissnödig mest hela tiden. Var inne på förlossningen igår och fick lyssna på bebis hjärtljud och ta ctg, skönt att höra bebis puls eftersom jag börjat noja om han rörde sig plus att få bekräftat att jag faktiskt hade värkar fast de inte var så rejäla än. Men sjukt frustrerande nu att inte veta när det faktiskt kommer igång och kommer bli helt galen om det fortsätter så här med värkar till och från. Så svårt hur vi ska göra med storasyster oxå, hon har ju hemskt tråkigt hemma med mig just nu men vill inte lämna bort henne för tidigt heller.. gaah!

• Krickalicka
    Ettanvändarnamningenannanhar skrev 2017-02-04 13:15:34 följande:

Förstår din frustration alltför väl! Går också med förvärkar som är ganska regelbundna enl ctg men svaga, och slemproppen släppte iaf stora delar för några dagar sen. Kollade de om du var öppen? De kollade inte på mig och jag kom mig inte för att fråga, för liksom du åkte jag in för att jag tyckte bebis rörelser hade ändrats..

De kollade hur öppen jag var i fredags, 1,5 cm. Men jag tänkte inte på att påpeka igen min misstanke om läckt fostervatten så det kollade det inte. Igår morse kl 9 sa det nämligen lite mer splash och det luktade så som det hade gjort vid mina "flytningar" i några dagar (sött och typ som sperma). Så vi ringde och åkte in. Det var vattnet som hade gått! Då var jag öppen 3 cm. Och då eftersom jag inte visste hur länge det hade läckt så satte de igång mig direkt! Vi var på plats kl 12, fick oxytocin kl 13 och kl 16.26 föddes en liten pojke på 3550 g och 51 cm!! Helt galet att han är här nu, jag var liksom övertygad om att vi skulle bli hemskickade och vänta på att värkarna skulle kicka igång ordentligt av sig själv.

Fantastiskt att vi fick åka in i lugn och ro och hann lämna storasyster till mina föräldrar. Så tacksam!

Lycka till nu för alla er andra, trots frustration så är det inte länge kvar nu!
Svar på tråden BF Februari 2017