• Hojjan

BF Februari 2017

Yes! Foglossningen har satt igång igen! :-/

I 5+1 idag (den började i lördags), förra gången började det i 7+5.

Börjar på ett nytt jobb i augusti och vill verkligen inte bli sjukskriven. Förra gången stod jag ut till v 28, hoppas att det nya jobbet är lite lättare fysiskt så att jag klarar mig längre!

• Hojjan
    hurtänktedunu skrev 2016-06-01 15:00:35 följande:

Åh vad jobbigt. Testat akupunktur? Jag fick foglossning och det hjälpte så bra. Kunde jobba ända fram till förlossningen

Värdelöst, allt förutom Panocod är värdelöst. Då jobbar jag dessutom som sjukgymnast så jag har koll.... Jag är generellt överrörlig, lägg till lite relaxin och resultatet är helvetessmärtor.
  • Hojjan
    Malliball skrev 2016-06-02 18:23:51 följande:

Hej tjejer! Nu är det äntligen min tur att få hoppa in här :) Plussade idag på bim och kan inte förstå att det är sant! Första barnet och det har tagit nästan ett år innan vi till slut fick vårt plus. Vi är 22 och 27 år gamla, gifter oss nästa lördag och har inte en aning hur jag ska bortförklara att jag inte dricker.. Några förslag? :)

Vi köpte alkoholfri öl samt vanlig öl (Bavaria på systemet) och hällde den alkoholfria i Bavaria-flaskan. Den har skruvkork så om man var försiktig när man öppnade den så gick det att stänga igen. Vi gjorde samma sak med vitt vin!

Däremot så skålade vi i champagne när gifte oss och jag "smuttade" (la glaset mot läpparna, tippade glaset, typ fuktade läpparna) och sedan "råkade" jag och maken byta glas när han druckit det mesta ur sitt glas. Var ca 1 cm kvar i botten på glaset och så var det resten av kvällen

Ingen fattade misstankar pga alkoholen, däremot började mannens pappa misstänka saker när jag blev vit som ett spöke varje gång någon nämnde orden "curry" eller "fisk" (han är pescetarian så jävligt ofta då!) :-P
  • Hojjan
    jvd89 skrev 2016-06-13 20:39:19 följande:

Fick vårt första barn i november förra året och nu 6 månader senare är man gravid igen, vilket både jag och sambon ville. Vi har sagt länge att vi ville ha tätt mellan barnen. Hur har ni de mellan era barn, ni som har sen innan?

Vad kul!

Vi fick en dotter i februari i år och ska ha (en lillebror tror jag, mår mycket bättre denna gången!) i månadsskiftet januari/februari. Även om jag går över maximalt så blir det mindre än ett år mellan dem

Vi vill också ha tätt, dessutom vill vi ha i början av året så vi är supernöjda. Gjorde ultraljud idag och fick se ett litet hjärta slå, helt otroligt med tanke på att fostret bara är 10 mm!

Superkul att någon här är i en liknande situation som vi!
  • Hojjan
    jvd89 skrev 2016-06-14 10:06:45 följande:

Vad roligt att de är en till som ska ha tätt. Jag snittades och frågade därför på återbesöket hur fort jag fick bli gravid igen då jag och sambon vill ha tätt mellan barnen. Hon sa att du får bli de nu om du vill men kanske inte det mest optimala.(de va i februari) så jag hoppas att de ska gå bra:) när jag ringde för att boka tid med bm sa dom inget iaf:) men de som är konstigt är att vissa får rådet att vänta ett år, vissa får inga rekommendationer alls(typ jag) och till vissa säger dom att man inte får föda inom ett år men bli gravid. Men nu är jag ju gravid så kroppen borde ju va redo annars hade de ju aldrig blivit något:)

Jag födde vaginalt men tänker så jag med, om kroppen inte är redo (framför allt livmodern) så blir det väl inget. Min första ÄL efter förlossningen så släppte aldrig ägget, det blev en cysta (hade tid till gyn för att kolla upp ett myom efter förlossningen så hon såg det på ultraljudet), jag tänker att kroppen helt enkelt inte var redo än. Det är definitivt konstigt att det är så olika, bör ju finnas nationella riktlinjer!

Bokat tid idag för inskrivning, jag som håller på att explodera för att jag vill berätta för min BM att jag är gravid igen, fick tid 29/7, 45 dagar kvar! Jag avgudar min BM, världens underbaraste människa! När hon ville snacka preventivmedel efter förlossningen sa jag bara "det behövs inte, det är ett år mellan mig och min bror", hon bara log världens största leende och fattade utan att jag behövde säga något mer
  • Hojjan
    Nina05 skrev 2016-06-14 14:22:03 följande:

Ser att senaste inläggen handlar om att bli mamma igen och så kommer jag nu här och förstör med mitt inlägg om rädsla.. Jag börjar nämligen oroa mig för att jag ska tvingas genomgå ytterligare ett missfall då ömheten i brösten försvann, bara sådär vilket jag vet kan vara ett tecken på missfall.. Dessutom har det huggit i magen stundvis idag :/ Ska på inskrivning och vul imorgon så jag hoppas jag får veta då, men detta känns inte alls kul :( 

Alla känner vi den oron, den gnager långt inne i oss och finns där hela tiden.

Vi lyckades bli gravida på första försöket och fick en flicka, nu blev vi gravida på första försöket igen och jag kan inte hjälpa att känna att sådan tur kan man inte ha, denna gången måste det gå åt helvete. Dessutom fick mannens kusin precis MF, första graviditeten för dem, så det får mig att känna ännu mer att man inte kan ha sådan tur två gånger. Jag hade samma känsla förra gången och då gick det bra så jag hoppas på det igen!

Huggande i magen hade jag massor förra gången, det är livmodern som växer, illamående i mängder (gick ner 1 kilo i veckan första 14 veckorna), foglossning, ömma bröst och alla andra symptom som finns. Denna gången: nästan INGENTING ALLS (lite foglossning när jag går mycket)! Trodde det hade gått åt helvete och att kroppen inte var redo, igår fick vi se ett litet hjärta slå, 7+0 idag

Det bästa vi kan göra är att försöka att inte oroa oss, graviditeten är bara början på ett barns liv. Om man börjar oroa sig redan nu finns det en risk att man fortsätter när barnet är fött, då kan man ju hålla på att oroa sig resten av sitt liv! Detta insåg jag någon gång halvvägs in i förra graviditeten och jäklar vad livet blev lättare efter det, då började jag slappna av lite mer då jag inte vill bli en nojjig mamma! :-P
  • Hojjan
    Monsan skrev 2016-06-14 17:20:26 följande:

Inget intresse av att gå med i facebook gruppen.. vill så gärna följa din resa då vi är i samma situation, men jag är så oaktiv här på familjeliv nu när jag är med i facebook gruppen.. :)..

Jag har ingen Facebook och inga planer på att skaffa heller, så tyvärr inget intresse av gruppen
  • Hojjan
    Monsan skrev 2016-06-14 18:18:47 följande:

Aha, jag förstår.. då får jag bli mer aktiv här då.. :)

Det låter bra det!
    Monsan skrev 2016-06-14 17:17:21 följande:

Grattis.m Min son är 4 månader så det kommer skilja 12 månader exakt.. :).. vi vill oxå ha väldigt täta barn med trodde aldrig att det skulle gå så fort.

Vad kul att vi är flera i samma situation i denna tråden! I förra BF-tråden som jag var med i var vi flera i samma situation fast då var det första barnet
  • Hojjan
    Monsan skrev 2016-06-14 20:56:12 följande:

Eller hur.. jag skämtade med sambon att vi kanske skulle försöka pricka in 3 st på 3 år.. :)

Vadå skämtade? :-P

Det är precis vad vi satsar på!
  • Hojjan
    langtanefterbaby skrev 2016-06-16 10:06:04 följande:

Detta är fortfarande så sjukt overkligt! Som jag längtat efter plusset! Ska bli kul att följa alla andra

En fråga till alla er, jag är heeeelg nybörjare på detta

När ringer ni BM och bokar inskrivning? jag plussade i tisdags, men har min BIM imorgon och tänker att ialf vänta till det står 2-3 på det digitala testet. Eller man ska vänta längre? Eller ringa direkt?

Jag vill egentligen bara skrika ut till alla att jag är gravid, haha. Men får vänta. Vi har planer på att berätta för våra föräldrar under vår första semestervecka, då framförallt mina svärföräldrar lär fråga ut mig om varför jag ej dricker alkohol! Då kommer vi vara runt v 9. Sen eventuellt vänta med syskonen någon vecka till! Hur länge kommer ni vänta med att berätta?

Ring och boka med en gång, det är sommar! Jag fick tid för inskrivning 29/7, då kommer jag vara i 13+3 och inget hälsosamtal före det! Förra året var det samma sak, fick vänta på inskrivning i 5 veckor då med.
    Nina05 skrev 2016-06-16 10:21:52 följande:

Jag ringde några dagar efter vi fått plus och var på inskrivning där igår (är i vecka 5). Ringa kan du göra direkt så får du en tid, antingen nära inpå eller några veckor framåt.

Vi har sagt att vi inte kommer att berätta alls, utan när det börjar synas och folk frågar så kommer vi säga som det är.

Var du på inskrivning eller var det bara hälsosamtal? Hos oss är det hälsosamtal i v 6-8 och sedan inskrivning i v 12-14.
Svar på tråden BF Februari 2017