Inlägg från: MammaSol0 |Visa alla inlägg
  • MammaSol0

Umgängesavdrag

1 april försvann umgängesavdraget vilket ställer till det rejält för mig i sommar då jag kommer ha barnen boende hos mig i över en månads tid. 

Vad är det som regeringen tycker var så bra med att ta bort det. Pappan vill att jag ska betala fortsatt underhållsstöd så det går inte att få umgängesavdrag via överenskommelse med honom. Jag tycker det är befängt att man ska behöva gå till domstol för att slippa betala underhåll när jag har barnen en längre period och han inte. Jag ger ju bort pengar som ska gå till barnen till någon som inte har dem. 

På vilket sätt har avregleringen av umgängesavdraget påverkat er. 

Söker både positiva och negativa åsikter om detta, då jag förstås förstår att varje situation är individuell och påverkar folk olika. 

• Svar på tråden Umgängesavdrag
  • MammaSol0

På FK säger de att umgängesavdraget ledde till så mycket konflikter att de valde att ta bort det. Men jag tycker ändå att just under sommaren så borde det funnits en klausul i det att umgängesförälder som har barnen en längre tid ska få lov att slippa betala ut underhåll till den förälder som då inte har barnen. 

• MammaSol0
    JPT skrev 2016-05-29 23:39:10 följande:

Börja betala underhållet direkt till den andra föräldern i stället. 
    Du har då rätt att gör avdrag enligt föräldrabalken när barnen är hos dig. 
    Den andra föräldern kan inte neka dig att betala underhållet direkt. 

Det bygger på att den andra föräldern går med på det...
Svar på tråden Umgängesavdrag